Prob. med en Dlink804 (eller mit hoved)
Fra : Morten Jensen

Dato : 02-12-02 16:55

Først en rigtig glædelig december til alle.

Sagen er at jeg har investeret i en af ovennævnte routere.

Den sidder monteret således - adsl (netexpress PPPoE) - Router - Maskine.
Det skal siges at der ligeledes sidder et netkabel i switchens uplinkport i
det denne kører med på en anden switch på en NT4server.

Routeren er sat op uden dhcpserver, denne klares af NT-serveren, adressen er
sat i samme felt som de på serveren anvendte. PPPoE med adgangskode og
brugernavn er sat til.

Jeg kan se i dianogstisering at der etableres forbindelse til TDC og der
postes en IP adresse 80.xxx.xxx.xxx. Der er TX og RX på linjen

Det interne nætværk virker fint, men jeg kan ikke komme på internettet? -
Som jeg ser det kan broweren ikke "forstå" at der er hul igennem. (der er
ikke installeret opkaldsprogram på nogen af maskinerne).

Hvis jeg tager en enkelt maskine med opkaldsprogram direkte op mod siemens
dimsen er der ingen problemer.

Alle maskinerne kan se routeren og åbne web-interfacet til denne, men
herefter stopper festen.

Hvad kan jeg have lavet galt

Med håbet om oplysning

Morten

Fra : **TwN**

Dato : 02-12-02 17:02

<<<SNIP>>>>
> [...]
> dimsen er der ingen problemer.
>
> Alle maskinerne kan se routeren og åbne web-interfacet til denne, men

Du har sikkert gjort noget galt med opsætningen af routeren...
Prøv at tage switchen fra(fjern kabel fra uplink-port), og se om der så er
hul igennem...?

Men nu skal jeg jo heller ikke gøre mig al for klog...jeg har ikke prøvet
denne router...

Fra : Morten Jensen

Dato : 02-12-02 20:44

Er prøvet. Ingen ændrimg.

Fra : Henrik

Dato : 02-12-02 17:17

Er du sikker på at det kører med pppoe

Fra : Morten Jensen

Dato : 02-12-02 20:44

Den skriver på unitstatus at PPPoE er eneable.

Fra : Cubus

Dato : 02-12-02 19:37

"Morten Jensen" <morkaj@email.com> skrev

> [...]
> dimsen er der ingen problemer.
>
> Alle maskinerne kan se routeren og åbne web-interfacet til denne, men

Har din maskine mon routerens LAN-adresse som gateway? Normalt får maskinerne
de nødvendige oplysninger fra routerens DHCP-server. Deler NT4-serveren de
rigtige oplysninger ud mht gateway og DNS?

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk/

Fra : Morten Jensen

Dato : 02-12-02 21:04

Du siger noget der - jeg har prøvet at taste en gateway på en af maskinerne,
uden resultat - Det der med DNS på lokal maskinerne, hvad skal der egentlig
gøres med det?. - hvilke DNS skal der indtasts på "klienterne" ?

Manualen tager desværre ikke udgangspunkt i den situation jeg befinder mig
i.

MVh
Morten

Fra : Cubus

Dato : 02-12-02 21:27

> [...]

> uden resultat - Det der med DNS på lokal maskinerne, hvad skal der egentlig
> gøres med det?. - hvilke DNS skal der indtasts på "klienterne" ?

Når du bruger DHCP opnås disse oplysninger normalt automatisk, men det
hjælper jo ikke hvis det er forkerte oplysninger der gives. Prøv evt at
konfigurere en maskine manuelt og drop DHCP på den maskine. Dvs indtast
ip-adressse (i samme område som DHCP-serveren udeler), subnetmaske
(samme som øvrige maskiner), gateway (routerens LAN-adresse) og DNS for
din internetudbyder

http://cubus.adsl.dk/elteknik/opslag/dns.php

Hvis det virker nu, må du ind og se på den maskine der virker som DHCP-server.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk/

Fra : Morten Jensen

Dato : 02-12-02 23:37

Indtastning af gateway og DNS løste problemet.
Det jeg nu undrer mig over er hvor sikker er egentlig firewallen i
routeren? - Skal denne suppleres med noget FW software?

Nogen der har kendskab til noget firewall-software der kan installeres på en
NT4 sp6 der kan installeres uden genstart?
(Dette spg. er postet i ny tråd)

MVH
Morten Jensen

Fra : Morten Jensen

Dato : 02-12-02 23:39

Undskyld min manglende opdragelse - tusind tak for hjælpen - det er rart at
der er fora til dette.

MVH
Morten