Alkoholreklamer
Fra : ReeBuz

Dato : 02-12-02 14:33

Far er sur - nu må det være nok! I går tog jeg min søn med i biffen for at
se Harry Potter i Cinemaxx på Fisketorvet. Èn ting er at reklameblokken var
ualmindeligt lang, men der var ikke mindre end 6-7 reklamer for alkohol og
en 3-4 stykker der meget utvetydigt handlede om sex. Jeg er normalt ikke
bornert, men hvad fanden ligner det at reklamere for Vodka, Hot Shots og
Bacardi Breezer når det er børn og unge der er målgruppen for filmen. Nu har
jeg skrevet til Cinemaxx og bedt den om at forklare om det er en
tilfældighed eller om de er de så kyniske, at de ligefrem satser på at
medvirke til at øge alkoholforbruget hos unge. Hmfff...

--
Patrick

Fra : Peter Lind

Dato : 02-12-02 15:03

"ReeBuz" <patrickgram@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ualmindeligt lang, men der var ikke mindre end 6-7 reklamer for alkohol og
> en 3-4 stykker der meget utvetydigt handlede om sex.

Det var vel næppe reklamer for sex ?
Arj, spøg til side - jeg oplevede faktisk det samme i Palads, da jeg så
Harry Potter. En film, som man skal være 11 år for at se, og en derfor ikke
en jeg vil karakterisere som en decideret børnefilm.
Men ikke desto mindre så var der forfilm for: Disney's Skatteplaneten,
Bertram, og En som Hodder - rendyrkede børnefilm, som man vist ikke må være
ret gammel for at se. Til stor skuffelse var der ikke forfilm til De To
Tårne - som jo ellers burde tiltrække de fleste Potter-fans.
Så biografen mente altså, at de her havde en børnefilm, og ikke desto mindre
var størstedelen af reklamerne for alkohol: Smirnof, Baileys, Juleøl,
Julebryg, Bacardi etc.
Jeg forstår det heller ikke, men jeg ville da anbefale at man tog det op i
nogle læserbreve i aviserne (politikere læser vist ikke nyhedsgrupper), så
der kunne komme lidt opmærksomhed omkring den slags.

Det med sex i reklamerne er vist en helt anden diskussion - der iøvrigt har
kørt altid...

mvh
Peter Lind

Fra : ReeBuz

Dato : 02-12-02 17:18

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det var vel næppe reklamer for sex ?

Næsten - bl.a. i reklamen for Panodil, der handler om en kvinde der ikke vil
have hovedpine fordi hun hellere vil have sex med sin mand!

> [...]
ikke
> en jeg vil karakterisere som en decideret børnefilm.

Er man efter din mening ikke barn længere når man er 11 år?

> Til stor skuffelse var der ikke forfilm til De To Tårne - som jo ellers
burde tiltrække de fleste Potter-fans.

Det var der til gengæld i Cinemaxx...

> Jeg forstår det heller ikke, men jeg ville da anbefale at man tog det op i
> nogle læserbreve i aviserne (politikere læser vist ikke nyhedsgrupper), så
> der kunne komme lidt opmærksomhed omkring den slags.

Det vil jeg overveje - men nu afventer jeg lige hvad Cinemaxx svarer.

--
Patrick

Fra : Jens Thomsen

Dato : 02-12-02 18:35

"ReeBuz" <psg@FJERNESget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det vil jeg overveje - men nu afventer jeg lige hvad Cinemaxx svarer.

Mon ikke det ville være nemmere at henvende sig hos dansk reklamefilm?
Cinemaxx har ikke rigtigt indflydelse på, hvilke reklamer der vises hvornår.
Det er dansk reklamefilm som sammensætter rullerne.

MVH
Jens

Fra : Torben Simonsen

Dato : 02-12-02 19:03

"Jens Thomsen" <nobody@home.dk> writes:

> Mon ikke det ville være nemmere at henvende sig hos dansk reklamefilm?
> Cinemaxx har ikke rigtigt indflydelse på, hvilke reklamer der vises hvornår.
> Det er dansk reklamefilm som sammensætter rullerne.

Netop. De fleste større biografer modtager to forskellige slags
reklameruller fra RMB Dansk Reklamefilm - "normalruller" og "børneruller".

Børnerullerne er væsentligt kortere end normalrullerne - i øjeblikket
ligger de på omkring 2 minutter mod normalrullernes 10 minutter.
Desuden indeholder børnerullerne ikke alkoholreklamer og andre
deciderede "voksenreklamer". Sammen med børnerullerne vedlægges en
liste over film, som disse ruller skal køres sammen med. Harry Potter
er ikke med på denne liste, da den på grund af sin TO11-censur ikke
klassificeres som en børnefilm.

Der er mere information om biografreklame på <URL: http://www.drf.dk >.
Der er også mulighed for at kontakte RMB Dansk Reklamefilm via
hjemmesiden, hvis man eventuelt vil klage over sammensætningen af
reklamerullerne.

--
-- Torben.

Fra : Torben Simonsen

Dato : 03-12-02 15:06

Torben Simonsen <ts@biograferne.dk> writes:

> [...]
> Der er også mulighed for at kontakte RMB Dansk Reklamefilm via
> hjemmesiden, hvis man eventuelt vil klage over sammensætningen af

Jeg kan tilføje, at vi netop i dag i biograferne har modtaget en instruks
fra Dansk Reklamefilm om at redigere samtlige alkoholreklamer ud af den
reklamerulle, der sidder på Harry Potter - så klagerne har altså haft
en effekt.

--
-- Torben.

Fra : ReeBuz

Dato : 03-12-02 18:24

"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra Dansk Reklamefilm om at redigere samtlige alkoholreklamer ud af den
> reklamerulle, der sidder på Harry Potter - så klagerne har altså haft

Perfekt!

--
Patrick

Fra : Jim Andersen

Dato : 04-12-02 13:25

> "Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> skrev i en meddelelse

Kan du fortælle lidt mere om forholdet mellem Dansk Reklamefilm og
biograferne ?

Hvad ville der ske med en biograf hvis den formastede sig til at ignorere en
instruks og f.eks vise "Børne-rullen" istedet for "Voksen-rullen" før Harry
Potter ?

/jim

Fra : Torben Simonsen

Dato : 04-12-02 17:04

"Jim Andersen" <jim@officeconsult.dk> writes:

> Kan du fortælle lidt mere om forholdet mellem Dansk Reklamefilm og
> biograferne ?

De enkelte biografer indgår en visningsaftale med Dansk Reklamefilm.
Denne indebærer kort fortalt, at der skal vises reklamer foran alle
normale forestillinger, og biograferne modtager så betaling baseret
på det totale antal solgte billetter.

> Hvad ville der ske med en biograf hvis den formastede sig til at ignorere en
> instruks og f.eks vise "Børne-rullen" istedet for "Voksen-rullen" før Harry
> Potter ?

Man kunne godt forestille sig en situation, hvor en annoncør besøger
en biograf og opdager, at hans reklame ikke bliver kørt, hvilket den
burde efter den visningsplan, han har modtaget fra Dansk Reklamefilm.
Denne annoncør ville med god ret kunne klage til Dansk Reklamefilm over,
at han ikke får de visninger, han har betalt for, og Dansk Reklamefilm
kan så sende denne klage videre til den berørte biograf. I enkelttilfælde
vil det formodentlig bare ende med, at biografen bliver bedt om at
forklare, hvorfor de ikke kører de reklamer, de har forpligtet sig
til - og bedt om straks at sætte de korrekte reklamer på.

Tilfældet Harry Potter ligger lidt i en gråzone, da man godt kan
argumentere for, at det er fornuftigt at sætte børnereklamer på den,
selvom filmen har TO11-censur. Som nævnt er løsningen blevet, at
man kører "voksenruller", hvor alle alkoholreklamerne bare er
klippet ud.

--
-- Torben.

Fra : Tommy Nitz

Dato : 02-12-02 16:27

ReeBuz <patrickgram@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> tilfældighed eller om de er de så kyniske, at de ligefrem satser på at
> medvirke til at øge alkoholforbruget hos unge. Hmfff...

ELLER! man kunne jo også som forælder, selv sætte sig ned og forklare sit
afkom hvordan og hvorledes det fede lå i at drikke med måde.

....bare en tanke ;)

hilsener

Tommy

Fra : ReeBuz

Dato : 02-12-02 17:14

"Tommy Nitz" <tn@dekreative.dk> skrev i en meddelelse

> ELLER! man kunne jo også som forælder, selv sætte sig ned og forklare sit
> afkom hvordan og hvorledes det fede lå i at drikke med måde.
>
> ...bare en tanke ;)

Ja, når ungerne når en vis alder. Og det med at drikke med måde er ikke lige
det budskab der ligger i de reklamer. Men det er også en anden snak - der
skal simpelthen bare ikke være alkoholreklamer til børne- og ungdomsfilm.
Period!

--
Patrick

Fra : Tommy Nitz

Dato : 02-12-02 17:34

ReeBuz <psg@FJERNESget2net.dk> wrote in message

> Ja, når ungerne når en vis alder. Og det med at drikke med måde er ikke
lige
> det budskab der ligger i de reklamer.

Nej selvfølgelig er det ikke det, firmaerne tjener jo ikke penge på at folk
sidder og spytter i den samme drink en hel aften!

>Men det er også en anden snak - der
> skal simpelthen bare ikke være alkoholreklamer til børne- og ungdomsfilm.
> Period!

orv, period ligefrem...jamen så er det jo afgjort ;) nåmen nu du har taget
magten, vil du så ikke også have fjernet for eksempel voldelige elementer
fra børne- og ungdomsfilm?? for det er da efter min mening en del værre end
en par reklamer for alkoholiske drikkevarer, hvis der overhovedet skal
fjernes noget... (ps. det skal der ikke) ;)

Patrick, min "harme" (hvis man overhovedet kan gå så langt at kalde det det)
er ikke specielt rettet mod dig, men mere generelt mod forældre der synes
det er fancy nok at smide børn i verden, men så derfra begynder at kaste om
sig med regelforslag om hvordan deres børn skal beskyttes mod alskens ting
og sager, istedet for selv at tage ansvaret for hvordan deres børn bliver
opdraget...men igen jeg kan selvfølgelig godt se at med det tempo der er på
arbejdsmarkedet idag, kan det være svært at nå at opdrage purkene når man
ser dem i snit 2 timer om dagen... (igen ikke rettet specielt mod dig)...

hilsener

Tommy

Fra : ReeBuz

Dato : 02-12-02 18:59

> [...]
> en par reklamer for alkoholiske drikkevarer, hvis der overhovedet skal
> fjernes noget... (ps. det skal der ikke) ;)

For så vidt enig, men det er en anden snak. Man kan slukke for fjerneren og
lade være med at tage ungerne med i biffen for at se film der indeholder
vold hvis man mener, at det er for meget. Men sammensætningen af
reklameblokkene har man altså ikke indflydelse på...!
Og jeg synes, at det er for meget at ungerne skal have kastet et par babser
i hovedet garneret med en Alco-pop (her kunne der komme et langt indlæg om
sexificerede børn, men det gemmer jeg til en anden gang

> [...]
om
> sig med regelforslag om hvordan deres børn skal beskyttes mod alskens ting

Det er da netop at tage ansvar at tage stilling til hvad man mener ens børn
skal udsættes for, så jeg kan ikke rigtigt se hvordan du mener, at det jeg
citerer dig ovenfor, understøtter dit synspunkt.

> hilsener
>
> Tommy

Dine hilsner er hermed returneret.
--
Patrick

Fra : Jim Andersen

Dato : 04-12-02 13:30

Jeg ville nu heller ikke forvente at der var reklamer for alkohol, eller
forfilm til "Halløj på gelænderknoppen IV" før man viste Harry Potter.

Og Tommy, synes du virkelig at man skal ringe til biografen og udspørge dem
i et kvarter omkring sammensætningen af deres reklamer, forfilm, plakater
o.lign inden man tager børnene med derhen ?

/jim

Fra : Tommy Nitz

Dato : 04-12-02 16:27

Jim Andersen <jim@officeconsult.dk> wrote in message
> [...]
> i et kvarter omkring sammensætningen af deres reklamer, forfilm, plakater
> o.lign inden man tager børnene med derhen ?

Jim...nej det synes jeg virkelig ikke, jeg kan bare ikke se det skræmmende i
en alkohol reklame....forældre lader deres børn spille voldelige spil (som
efter dagens standard bliver mere og mere realistiske rent grafisk), de
lader dem se tegnefilm præget af vold, men de må ikke se en reklame for
alkohol??

Lad mig (evt. igen) understrege at jeg ikke er imod spil der indeholder vold
eller tegnefilm i samme genre, men jeg er imod forældre der ikke kan tage
ansvaret for deres egne børns opdragelse og forklare dem hvad der er rigtigt
og forkert.

Fra : Peter Lind

Dato : 04-12-02 22:27

> [...]
> efter dagens standard bliver mere og mere realistiske rent grafisk), de
> lader dem se tegnefilm præget af vold, men de må ikke se en reklame for

Hejsa

Jeg troede aldrig at jeg skulle skrive dette her - jeg går ind for at der
overhovedet ingen censur er på noget som helst, og afskyr også alle disse
tiltag 'for børnenes skyld'.

MEN - film og computerspil med vold er stadig kun film og computerspil.
Spillene lever i deres egen verden, og fordi man pløkker et par gutter i
CounterStrike, behøver man ikke gøre det samme i virkeligheden.
Når man ser folk være voldelige eller fordrukne i en film, så er der som
regel en grund til det, ofte har personerne nogle bevæggrunde til at være
voldelige, og der er derfor ikke umiddelbart nogen grund til at kopiere dem.
Da slet ikke når man har nogle fornuftige forældre, der kan tale med en, og
ikke behøver slukke fjernsynet hver gang der bliver drukket en øl på
skærmen.

OG - i reklamer for alkohol er der ikke nogen årsag til drikkeriet. I f.eks.
Bacardi reklamerne drikker man tilsyneladende kun for at blive stangstiv,
ligesom en mand der 'clearly has discovered Smirnoff' kan te sig som det
passer ham, og alle accepterer det tilsyneladende. Alkohol-reklamerne
opfordrer direkte til at drikke - jo mere jo bedre, og kunne aldrig
nogensinde finde på at vise bagsiden af medaljen eller give et mere
nuanceret billede af drikkeriet - som filmene trods alt næsten altid gør.
Man kunne selvfølgelig udvide den argumentation og ønske at forbyde alle
reklamer (hvilket jeg egentlig heller ikke ville være imod), men det virker
lidt ulækkert at man direkte opfordrer børnene til at drikke.

Jeg tror såmænd ikke at der er nogle børn, der har taget skade af at se
alkohol-reklamer, og jeg tror heller ikke de vil fare ud at drikke sig lamme
i Bacardi Breezer (på trods af de flotte farver og sodavands-lignende
flasker til en avisruteløn literen), men det virkede alligevel underligt at
se SÅ mange alkohol-reklamer til noget, der egentlig var en børnefilm.
Man kan også se det fra annoncørens side - de bruger en masse penge på at
annoncere til en gruppe mennesker, der overhovedet ikke er indenfor deres
målgruppe, eller bliver forarget hvis de er - så jeg tror at alle vil få det
bedre med at de reklamer ikke vises foran den film.

> [...]
> eller tegnefilm i samme genre, men jeg er imod forældre der ikke kan tage
> ansvaret for deres egne børns opdragelse og forklare dem hvad der er

Jeg er fuldstændig enig - men forstår også lidt de forældre der føler sig
magtesløse, i og med at man jo i de fleste biografer tvinges til at se
reklamerne før filmen.

mvh
Peter Lind