WinXP mister forbindelsen til netværksdrev
Fra : Lars Frandsen

Dato : 02-12-02 11:00

Hej Alle

Et akut problem... Vi har en Win2k server der står som filserver. På
denne server har alle brugerne et privat område som der så
synkroniserer ved opstart og nedlukning.

Men efter konvertering fra Win2k til WinXP på arbejdsstationerne, så
er der flere af maskinerne der mister forbindlesen til netværksdrevene
jævnligt, og ikonet med at man arbejder på offline filer kommer frem,
men forbindelsen til internettet ser ud til at fungere fint. Der er
dog en af maskinerne der kommer med en besked om at der íkke er
forbindelse til internettet mere, men når man bare trykker "Forsøg
igen" så virker det fint

Nogen ideer??

Mvh
Lars Frandsen, Aalborg

Fra : Jesper KA

Dato : 02-12-02 14:01

"Lars Frandsen" <lf@navtilus.dk> wrote in message
> [...]
> dog en af maskinerne der kommer med en besked om at der íkke er
> forbindelse til internettet mere, men når man bare trykker "Forsøg

Der er 2 muligheder vil jeg umiddelbart mene og det kan være hver enkelt
af dem
eller dem begge samtidigt.

Mulighed 1.

Din win2k server og dine arbejdsstationers system time ( klokken /
uret ) er
ikke synkron .. prøv at synkronisere alle ure op imod en timeserver.
Du kan enten gøre dette fra hver enkelt maskine med et app som f.eks.
atomtime
eller du kan synkronisere serveren med atomtime og derefter sætte dine
workstations
til at synkronisere op imod serveren med kommandone set nettime ( den
her kan jeg ikke
lige huske men slå den op på google )

Mulighed nummer 2.

Tjek din eventlog på serveren under system log efter en fejlmelding med
source MrxSmb
der lydder noget i retning af det her:

The master browser has received a server announcement from the computer
XXXXXXXXX
that believes that it is the master browser for the domain on transport
NetBT_Tcpip_{E6584A1E-9507-. The master browser is stopping or
an election is being forced.

Hvis du finder den her tror jeg du har en del af forklaringen .. bemærk
jeg tror.

Der opstår en konflikt når både din win2k server og en eller flere af
dine winXP
klienter samtidigt vil varetage rollen som master browser i domænet jeg
bikser selv
med det her og har fundet frem til nogle regestry setting:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Browser\Parameters
]

Her skal du have fat i MaintainServerList og sætte den til No på dine
klienter.

Jeg havde tidligere et lignende problem som du beskriver .. problemet er
nu væk men
min eventlog er stadigt fuld af ovenstående fejlmelding .. måske det kan
fikse det ?

Men se på mulighed nummer 1 først.!

Regards

Fra : JL

Dato : 02-12-02 22:11

Prøv at se om ikke det her løser problemet:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;331519
Mvh
JL