Gæt en cichlide
Fra : Flemming Petersen

Dato : 02-12-02 10:17

Hej dav

Jeg har nogle malawi cichlider som jeg har lidt svært ved at finde ud af
hvad er for nogen.

Jeg har postet et billede under samme subject i dk.binaer.

Fisken i midten ved jeg er en Metriaclima lombardoi, men så er der lige de 3
andre.
Jeg tror nok det er Iodotropheus sprengerae, men jeg er ikke sikker.

På forhånd tak
Flemming J P

Hvorfor står der ikke modelnavn og køn på undersiden af fisk?

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-12-02 11:08

Flemming Petersen <fjp@gimp.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cyFG9.29$aB6.674@news.get2net.dk...
> [...]
3
> andre.
> Jeg tror nok det er Iodotropheus sprengerae, men jeg er ikke sikker.

Den til højre er en Iodotropåheus sprengerea, de kan kendes på det
violette skær på siden,
og det er vist nok den eneste Mbuna der har den rust røde farve.

Den øverste kan være mange ting, men formentligt er det en Metriclima
esterae han, hunnen er helt rød.
Hvis den anden fisk i parret har en anden farve end rød, må du sende et
billede af den også.
Den sidste er en Mbuna *s* ud fra billedet er det alt hvad jeg kan sige.

Carsten

Fra : Flemming Petersen

Dato : 02-12-02 11:43

[snip]
> [...]
> og det er vist nok den eneste Mbuna der har den rust røde farve.
>
> Den øverste kan være mange ting, men formentligt er det en Metriclima

Hmmm. Jeg købte ialt 19 fisk i blandet størrelse som ham jeg købte dem af
kaldte for Pseudotropheus zebra (men det synes jeg nu ikke de ligner).

De skulle alle have de samme slags forælder (han havde kun en slags
cichlider).

De har alle røde/orange/rust finner på en (den øverst) i billedet som er
blå.

Jeg har postet et billede af fader til nogen af dem, samt lidt flere
billeder af
nogle af de andre.

> Hvis den anden fisk i parret har en anden farve end rød, må du sende et
> billede af den også.
> Den sidste er en Mbuna *s* ud fra billedet er det alt hvad jeg kan
sige.

Der ingen af fiskene som er helt røde, så det tvivler jeg på.

Mvh
Flemming J P

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-12-02 12:31

Flemming Petersen <fjp@gimp.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:iPGG9.1965$aB6.725@news.get2net.dk...

> [...]
> kaldte for Pseudotropheus zebra (men det synes jeg nu ikke de ligner).
> De skulle alle have de samme slags forælder (han havde kun en slags

Desværre er navnet Pseudotropheus zebra et gammelt navn, som får blev
brugt på alle
de fisk der havde nogenlunde den størrelse og form.
Idag er de delt op på mange flere arter, har ikke helt tal på hvormange.

Jeg vil mene at der lige er et problem med indifikationen af dine fisk!

Efter at have kigget i 3 bøger om dem, kan jeg se at hannen burde være
den der hedder
Pse. sp. zebra mbeji. Men desværre ser det ud til at hunnen skal være
brun eller OB (orange blotch)
og ikke blå for at være den rigtige.

Så tilbage til ham du købte dem af for at få den rigtige hun eller
aflevere dem igen, for når han ikke kan sælge den rene
vare, så er der ingen handel!

Hvordan kan det være at der er Cambomba i dit akvarie, og det sammen med
Mbunaer! De plejer at æde det med det samme,
eller i det mindste flå det op af gruset.

Carsten

Fra : Flemming Petersen

Dato : 02-12-02 12:53

[snip]
> [...]
> de fisk der havde nogenlunde den størrelse og form.
> Idag er de delt op på mange flere arter, har ikke helt tal på

Ja ellers ville det jo være for let ;)

> Jeg vil mene at der lige er et problem med indifikationen af dine fisk!

Ja tak, jeg har kigget på nettet i et par timer uden at være sikker på hvad
det er for nogen.

> [...]
> den der hedder
> Pse. sp. zebra mbeji. Men desværre ser det ud til at hunnen skal være

Fandt et billede af sådan en Pse. sp. zebra mebji:
http://www.ciklid.se/bildarkivet_fisk.asp?FIRRE=1982&SLAKT=Pseudotropheus
men har den ikke en anden mund?

Det ville ikke undre mig hvis det var noget blandet noget jeg har fået fat
i.
Det kan måske være de bliver lettere at genkende når de blir større?

> Så tilbage til ham du købte dem af for at få den rigtige hun eller
> aflevere dem igen, for når han ikke kan sælge den rene
> vare, så er der ingen handel!

Det gør mig nu ikke noget, bare de ikke blander sig med de andre cichlider
jeg har gående.

> Hvordan kan det være at der er Cambomba i dit akvarie, og det sammen
med
> Mbunaer! De plejer at æde det med det samme,
> eller i det mindste flå det op af gruset.

Jeg startede med et lille selskabsakvarie som er blevet skiftet ud med en
cichlidetank,
og et eller andet skulle planterne jo bruges til. Indtil videre går det ok
med planteren,
fiskene spiser alger fra dem men ikke selve planterne endnu.

De har faktisk heller ikke fået gravet dem op endnu, men det jo kommer nok
når fiskene
bliver lidt større.

Mvh
Flemming J P

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-12-02 16:26

Flemming Petersen <fjp@gimp.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:mQHG9.2946$aB6.561@news.get2net.dk...

> Fandt et billede af sådan en Pse. sp. zebra mebji:
> http://www.ciklid.se/bildarkivet_fisk.asp?FIRRE=1982&SLAKT=Pseudotropheus
> men har den ikke en anden mund?

Ja, på det billed ser det ud til at den har "trutmund", men på det
billed jeg fandt i min bog, havde den
en mund som de fleste andre.

> Det ville ikke undre mig hvis det var noget blandet noget jeg har fået fat
i.
> Det kan måske være de bliver lettere at genkende når de blir større?

Det ser ikke ud til at de bliver større, ud fra billedet at dømme!

> Det gør mig nu ikke noget, bare de ikke blander sig med de andre cichlider
jeg har gående.

Det kan med garanti fortælle dig at de gør. Når der ikke er en af deres
egen art, så ryger de på alle andre.

Carsten

Fra : anneconda

Dato : 24-12-02 11:54

hvordan finder man dk.binaer ????

Fra : Carsten Gall

Dato : 24-12-02 16:26

anneconda <anneconda@ishoejby.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:au9e9r$3mt$1@sunsite.dk...
> hvordan finder man dk.binaer ????

På samme måde som du fandt denne gruppe!

Carsten