Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spotmeter - Sony p71
Fra : John Smith

Dato : 02-12-02 09:57

Hej

Jeg har lige købt Sony p71 hos jubii - total iorden.

sikke mange ting det kamera kan - hvad er "spotmeter" ?

/JS

Fra : Peter Schrøder

Dato : 02-12-02 11:13

"John Smith" skrev
> sikke mange ting det kamera kan - hvad er "spotmeter" ?

Det er lysmåling på et lille bestemt område.
Typisk er dette område vist i søgeren som en
lille ramme.
Det gør det nemmere at finde den korrekte
belysning på vanskelige motiver, f.eks. snebilleder.

Peter Schrøder

Fra : John Smith

Dato : 02-12-02 12:08

> [...]
> lille ramme.
> Det gør det nemmere at finde den korrekte
> belysning på vanskelige motiver, f.eks. snebilleder.

okey - hvad hedder det røde lys kameraet kan finde på at belyse motivet med
under mørke forhold ?

/JS

Fra : Peter Schrøder

Dato : 02-12-02 12:33

"John Smith"
> okey - hvad hedder det røde lys kameraet kan finde på at belyse motivet
med
> under mørke forhold ?

Du tænker antagelig på "autofokus assist light".
Dit kamera fokuserer v. hjælp at kontrasten i
motivet. Under svage lysforhold er det ikke altid
muligt. Så udsender kameraet en lysstråle for at
assistere automatikken. Denne lysståle kan også
undertiden være infrarød.

vh
Peter Schrøder

Fra : Leif

Dato : 02-12-02 12:44

Det er da dejligt med de oplysninger fra Peter Schrøder.
Fortæl fortæl.
Peter Schrøder kan altså andet end det med skuespil.
mvh
Leif

Fra : John Smith

Dato : 02-12-02 13:33

Jeg er faktisk ret glad for at kunne lære lidt :) ... tak Peter :)

/JS

Fra : Peter Schrøder

Dato : 02-12-02 14:37

"Leif" skrev
> Det er da dejligt med de oplysninger fra Peter Schrøder.
> Fortæl fortæl.
> Peter Schrøder kan altså andet end det med skuespil.

Er der også en skuespiller der
hedder Peter Schrøder ?
Spis nu lige Schulstad til...

vh
Den rigtige
Peter Schrøder
(selvom ham den anden nok hed det først)

Fra : Leif

Dato : 02-12-02 16:48

Du skuffer peter Schrøder. Du burde ligesom din navnefælde spise brød fra
Kohberg. Hva ska jeg si?

Fra : John Smith

Dato : 02-12-02 13:44

> [...]
> motivet. Under svage lysforhold er det ikke altid
> muligt. Så udsender kameraet en lysstråle for at
> assistere automatikken. Denne lysståle kan også

Det er bare lidt 'sjovt' - når jeg tager bileder af personer i mørke
omgivelser, lyser det røde lys - meget skarp som det jo er - lige i øjne på
dem - og de kniber øjne sammen og får et helt forkert udtryk i ansigtet

Men okey kunne bare tænde noget mere lys.

/JS

Fra : Peter Schrøder

Dato : 02-12-02 14:18

"John Smith" skrev
> Det er bare lidt 'sjovt' - når jeg tager bileder af personer i mørke
> omgivelser, lyser det røde lys - meget skarp som det jo er - lige i øjne

> dem - og de kniber øjne sammen og får et helt forkert udtryk i ansigtet

Jamen, de findes skam også med hvidt lys på
andre fabrikater. (Det er li'så' irriterende)
Infrarød er nok at foretrække...

> Men okey kunne bare tænde noget mere lys.

Det er nok desværre ikke altid muligt. Men som regel
kan denne funktion slåes fra. Bruger du ikke tele og
motivet befinder sig 1,5 til 2 -3 meter fra objektivet
burde billedet blive skarpt alligevel.

vh
Peter Schrøder

Fra : John Smith

Dato : 02-12-02 13:39

> Det gør det nemmere at finde den korrekte
> belysning på vanskelige motiver, f.eks. snebilleder.

kan jeg ikke bare altid have den på ON ? eller giver det nogen ulemper ?

/JS

Fra : U. Pedersen

Dato : 02-12-02 14:10

"John Smith" <LR4669(NO_SPAM)@ehs.dk> skrev:

>kan jeg ikke bare altid have den på ON ? eller giver det nogen ulemper ?
>
>/JS

Hej John.

Nu har du jo fået et digital kamera, så er det jo kun at forsøge dig
frem til hvad du syntes er bedst for dig.
Husk dine forsøg bliver du kun bedre af, og det koster ikke ekstra

U.P.

http://www.digifoto-nord.dk (min legeplads)

Fra : Peter Schrøder

Dato : 02-12-02 14:32

"John Smith" skrev
> kan jeg ikke bare altid have den på ON ? eller giver det nogen ulemper ?

Du skal forestille dig at lysmåleren er kaliberet
efter en bestemt grå tone. Hvis dit motiv altid har denne
grå tone, vil billedet altid blive korrekt belyst. Har du
motiver med blandet indhold, vil en gennemsnitsmåling af
motivets toner antagelig gi' det bedste resultat.
Egentlig spotmåling bruges når _hoved_motivet ikke
er omgivet af "gennemsnitlig" baggrund.
F. eks vil en hvid brud med en hvidkalket mur som baggrund,
normalt blive underbelyst, fordi kameraet kompenserer
for alt det hvide. Hvorimod en spotmåling på hendes
ansigt ville ha' givet et mere korrekt resultat.

vh
Peter Schrøder