Lysets hastighed
Fra : Nikolai

Dato : 02-12-02 09:03

Hej.
Håber jeg er havnet i den rigtige "box" her
Mig og et par bekendte har i længere tid (1 år) haft en diskusion om hvad
der sker når man flyver med lysets hastighed og tænder forlygterne !!! Vil
lyset "flyve" ved siden af dig, eller bliver det kastet fremad ??

Håber på hjælp !!

Hilsner
Nikolai

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-12-02 11:44

"Nikolai" <nikolai@thejll.dk> skrev i en meddelelse news:3deb13c7$0$217$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> der sker når man flyver med lysets hastighed og tænder forlygterne !!! Vil
> lyset "flyve" ved siden af dig, eller bliver det kastet fremad ??

Hastigheden er altid 3*10^8 m/s i det lokale referencesystem

Mvh
Martin

Fra : Nikolai

Dato : 02-12-02 11:58

Og hvad betyder det for os mennesker :)
....... skulle gerne have noget på sort og hvidt jeg kan tage med til næste
logemøde, som jeg skal stå inde for... hvis jeg har ret selvfølgelig ! hehe

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-12-02 12:40

"Nikolai" <nikolai@thejll.dk> skrev i en meddelelse news:3deb3cda$0$174$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Og hvad betyder det for os mennesker :)
> ...... skulle gerne have noget på sort og hvidt jeg kan tage med til næste
> logemøde, som jeg skal stå inde for... hvis jeg har ret selvfølgelig ! hehe

Relativitetsprincippet betyder at de fysiske love er de ens for
enhver der bevæger sig med konstant hastighed.
Du vil altså ikke bemærke noget udsædvanligt ved lyshastigheden
uanset hvor hurtigt du bevæger dig.
Den relativistiske formel for sammensætning af hastigheder er iøvrigt
w=(u+v)/(1+u*v/c^2)

Mvh
Martin

Fra : Tommy

Dato : 02-12-02 12:44

On Mon, 2 Dec 2002 11:58:25 +0100, "Nikolai" <nikolai@thejll.dk>
wrote:

> [...]

>logemøde, som jeg skal stå inde for... hvis jeg har ret selvfølgelig ! hehe

Tjah..Mon ikke han mener noget i retning af: "Alt er relativt"!

Med andre ord.. Når du tænder dine forlygter vil hastigheden på lyset
fra samme for dig være 3'10^8/ms. Hvis man så tager med i betragtning
at intet kan bevæge sig hurtigere end lysets hastighed begynder der at
ske underlige ting... relativistiske effekter eller hva' de nu kaldes.

Ja. Det var måske ikke lige det mest videnskabelige svar og hvor
rigtigt det er, er jeg heller ikke helt klar over, men håber dog, at
det ikke er helt ved siden af.

Derudover.. når du svarer på et indlæg.. så skriv venligst nedenunder
det du svarer på. Det gør det lettere at læse (og svare på)
--
Tommy - http://www.verndroid.tk
E-Reklamer.dk: http://makeashorterlink.com/?T26A15582

Fra : tdn

Dato : 02-12-02 15:11

Vil du ikke godt svare under det du svarer på?

Fra : LR

Dato : 02-12-02 12:41

Hvis du flyver med lysets hastighed, så står tiden stille for dig.

Det medfører så, at alle afstande vil tage 0 tid at nå hen til, og at du
derfor vil være overalt på samme tid... hmmz.. noget i den dur

Hvad der så sker, når du tænder lyset, det kan jeg ikke lige gennemskue.

Mvh,

Lasse

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 02-12-02 13:25

In <asfgu2$qi2$1@sunsite.dk> "LR" <lar@tdcadsl.dk> writes:

>Hvis du flyver med lysets hastighed, så står tiden stille for dig.

Naeh. For andre, der ikke bevaeger sig saa hurtigt, vil det for dem,
se ud til at din tid staar stille.

/Martin

Fra : Tommy

Dato : 02-12-02 13:30

On Mon, 2 Dec 2002 12:41:13 +0100, "LR" <lar@tdcadsl.dk> wrote:

>Hvis du flyver med lysets hastighed, så står tiden stille for dig.
>
>Det medfører så, at alle afstande vil tage 0 tid at nå hen til, og at du
>derfor vil være overalt på samme tid... hmmz.. noget i den dur

Det kan vist ikke helt passe! :)

Vil tiden ikke gå med ganske normal hastighed for den der bevæger sig
hurtigt? For den der bevæger sig hurtigt vil det derimod ved
observation se ud som om det er tiden for dem, der står stille, der
går hurtigere. Pyhh.. rundtosset bliver man.

>Hvad der så sker, når du tænder lyset, det kan jeg ikke lige gennemskue.

Der bliver mørkt?

Fra : Michael Vittrup

Dato : 02-12-02 13:57

Fra : Nikolai

Dato : 02-12-02 15:44

"Michael Vittrup" <vittrup@ima.auc.dk> skrev i en meddelelse

> jo

> ja

> Næh, du oplyser det der ligger foran dig. Du står jo stille; det er verden
> der bevæger sig...
>
> // michael

men jeg bevæger mig jo fremad med en høj hastighed... lige så hurtig som det
lys jeg tænder...
burde lyset så ikke blive ved lygten og ikke blive kastet fremad !??

Fra : Tommy

Dato : 02-12-02 16:07

>men jeg bevæger mig jo fremad med en høj hastighed... lige så hurtig som det
>lys jeg tænder...
>burde lyset så ikke blive ved lygten og ikke blive kastet fremad !??

Det er vist her relativismen træder i funktion. Desværre har jeg ikke
den nødvendige viden til at forklare dig det nærmere. Men det er
ganske vist, at det lyset ikke vil "stå stille" :)

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 02-12-02 16:19

In <3deb71a6$0$167$edfadb0f@dread14.news.tele.dk> "Nikolai" <nikolai@thejll.dk> writes:

>men jeg bevæger mig jo fremad med en høj hastighed... lige så hurtig som det
>lys jeg tænder...
>burde lyset så ikke blive ved lygten og ikke blive kastet fremad !??

Lyset bevaeger sig altid med samme hastighed vaek fra kilden uanset
kildens hastighed.

/Martin

Fra : Erik Daugaard

Dato : 03-12-02 02:26

"Tommy" <verndroidSLET@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> observation se ud som om det er tiden for dem, der står stille, der
> går hurtigere. Pyhh.. rundtosset bliver man.

Det må man da ikke håbe. Det ville da være groft uforsvarligt at bevæge sig
så hurtigt uden lys på. Come da lige on mand.

Mvh. Erik D

Fra : Nikolai

Dato : 02-12-02 14:12

er der nogle der har en henvisning til et site der har noget med emnet at
gøre ?
Det ser ud til at i ikke er helt enige !!

Hilsen
Nikolai

Fra : LR

Dato : 02-12-02 15:42

http://van.hep.uiuc.edu/van/qa/section/Light_and_Sound/Lenses_and_Mirrors/20
020820161059.htm

og

http://www.physlink.com/Education/AskExperts/ae169.cfm

Søgte efter "traveling at the speed of light" på google. Øv, hvad skal man
så med nyhedsgrupper? :(

Fra : Peter Jensen

Dato : 02-12-02 14:28

Nikolai wrote:

> [...]
> hvad der sker når man flyver med lysets hastighed og tænder
> forlygterne !!! Vil lyset "flyve" ved siden af dig, eller bliver det

Man kan ikke forklare hvad der sker, siden det ikke kan lade sig gøre, rent
fysisk. Et objekt med masse vil *aldrig* kunne bevæge sig med lysets
hastighed. Desuden vil et objekt uden masse *altid* bevæge sig med lysets
hastighed. Dette objekt vil så af samme grund være usynligt!
--
PeKaJe

This address will bounce when spam levels rise.

Fra : Plazm0id

Dato : 02-12-02 17:11

Vejer energi ikke noget, da?
....Er lyset ikke energi-rigt?

(evt:) Hvordan kan lyset så nå "lysets hastighed"?
--
mvh. Plazm0id

Fra : Jonas Møller Larsen

Dato : 02-12-02 17:41

Plazm0id wrote:

> Vejer energi ikke noget, da?

Jo, men man skal skelne mellem hvileenergi/hvilemasse og kinetisk
energi. Det er kun hvilemassen, som afgør, om noget kan bevæge sig
med lyshastigheden. Et objekt med en ikke-nul hvilemasse vil
aldrig kunne nå helt op på c.

> ...Er lyset ikke energi-rigt?

Jo, men dette er udelukkende kinetisk energi. Lysets hvilemasse er
nul.

> (evt:) Hvordan kan lyset så nå "lysets hastighed"?

Fotoner (lyspartikler) har ikke andet valg end at bevæge sig med
lyshastigheden. Hvis man forestillede sig en foton, som bevægede
sig langsommere end c, ville dens energi og dens impuls være nul,
dvs. den ville ophøre med at eksistere.

(Det er i øvrigt lettere at følge med, hvis du skriver under det,
du svarer på.)

"Peter Jensen" <jdogh001@sneakemail.com> skrev i en meddelelse
> Desuden vil et objekt uden masse *altid* bevæge sig med lysets
> hastighed. Dette objekt vil så af samme grund være usynligt!

Jeg vil nu vove den påstand, at man kun kan se objekter, som
bevæger sig med lysets hastighed (nemlig fotoner med den rette
bølgelængde).

--
Jonas Møller Larsen

Fra : Peter Jensen

Dato : 02-12-02 21:19

Jonas Møller Larsen wrote:

> Jo, men dette er udelukkende kinetisk energi. Lysets hvilemasse er
> nul.

Man plejer vist at sige at lyset har impuls, men ingen masse (hvilemasse,
altså).

> Jeg vil nu vove den påstand, at man kun kan se objekter, som
> bevæger sig med lysets hastighed (nemlig fotoner med den rette
> bølgelængde).

Som beskrevet et andet sted i tråden, så nej. Det du ser er resterne af en
foton. Du kan f.eks. ikke se en foton der paserer lige forbi dig, vel?
--
PeKaJe

Fra : Sven Nielsen

Dato : 02-12-02 17:10

In article <3deb5ff8$0$71642$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, jdogh001
@sneakemail.com says...

> [...]
> fysisk. Et objekt med masse vil *aldrig* kunne bevæge sig med lysets
> hastighed. Desuden vil et objekt uden masse *altid* bevæge sig med lysets

Korrekt.

> Dette objekt vil så af samme grund være usynligt!

Ikke forstået?! Lys er f.eks. synligt.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Peter Jensen

Dato : 02-12-02 21:16

Sven Nielsen wrote:

> Korrekt.

Men er det ikke forbløffende hvor få mennesker der vil indse det?
A: "Jamen hvad nu hvis?"
B: "Der er ikke nogen hvis!"
A: "Jamen ..."
B: "Nej!"
A: "Jam..."
B: "Nej sagde jeg jo!"
etc. etc.

> Ikke forstået?! Lys er f.eks. synligt.

Den er heller ikke altid helt nem at forstå ...

Lys er *ikke* synligt. Du ser forhåbentligt ikke alle de fotoner der
strømmer forbi dig hvert sekund, vel? Grunden til at du ser lyset er at
dine øjne absorberer energien i fotonerne. I samme øjeblik som du (eller et
måleinstrument) registrerer en foton (eller noget andet der bevæger sig med
lysets hastighed) så ophører den med at eksistere.

Man kan også se det på den måde at for at observere en partikel visuelt, så
skal den afgive fotoner. Denne proces tager tid (meget lidt tid, som regel)
men et objekt ved lysets hastighed har jo ingen tid! Derfor kan den ikke
afgive fotoner eller ændre sig på nogen måde. Det er også grunden til at
man ved at neutrinoer har en minimal masse. Man har observeret at de kan
ændre sig på vej fra Solen til Jorden. Derfor må de bevæge sig lidt
langsommere end lyset (og have tid til at ændre sig) og derfor må de også
have en masse.

Håber det gav mening ...
--
PeKaJe

Fra : Sven Nielsen

Dato : 04-12-02 14:14

In article <asgf21$tuo$1@news.net.uni-c.dk>, jdogh001@sneakemail.com
says...

> [...]
> måleinstrument) registrerer en foton (eller noget andet der bevæger sig med
> lysets hastighed) så ophører den med at eksistere.

Det er noget ordkløveri. Jeg kan faktisk detektere alle de fotoner, jeg
har lyst til, ergo er de ikke usynlige. At man så ødelægger dem i
forsøget er mindre relevant.

I øvrigt findes der også processer, hvor man ikke ødelægger fotonen,
f.eks. compton spredning. Dette kan nemt demonstreres i laboratoriet -
selv med standard apparatur som findes i mange gymnasiers fysiksamling.
Der er vist også noget, der hedder foton-foton spredning.

Neutrinoer er derimod næsten usynlige. Det har ikke noget med deres
hvilemasse at gøre, men skyldes derimod, at de kun vekselvirker via den
svage vekselvirkning.

> [...]
> ændre sig på vej fra Solen til Jorden. Derfor må de bevæge sig lidt
> langsommere end lyset (og have tid til at ændre sig) og derfor må de også

Det argument giver ikke helt mening. Faktisk har det længe været uvist
om neutrinoer havde masse. Det er dog korrekt at de nu observerede
neutrino (flavour-) oscillationer er et væsentlig argument for at de har
masse. Men dette har ikke noget at gøre med om de kan detekteres eller
ej.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 04-12-02 17:29

Sven Nielsen skrev :
> Det er noget ordkløveri. Jeg kan faktisk detektere alle de fotoner, jeg
> har lyst til, ergo er de ikke usynlige. At man så ødelægger dem i
> forsøget er mindre relevant.

Jeg synes ellers, at det er ret væsentlig for forståelse af fænomenet.
Lys, der udbreder sig, opfører sig som bølger - kvantemekanisk beskrives
"partiklen" som en overlejring af af de mulige tilstande. Disse tilstande
kan ikke observeres direkte. Så på den måde kan man ikke sige, at man kan
observere fotoner. Man kan selvfølgelig godt detektere, at der er fotoner
ved deres energiudveksling - dette foregår som bekendt som partikler.

> I øvrigt findes der også processer, hvor man ikke ødelægger fotonen,
> f.eks. compton spredning. Dette kan nemt demonstreres i laboratoriet -
> selv med standard apparatur som findes i mange gymnasiers fysiksamling.

Comptonspredning er ikke en simpel spredning af fotoner på partikler. Man
kan opfatte det som en absorption af en foton og genudsendelse af en anden
foton med en anden energi og retning.
Indenfor kvantedynamik er det også en ret vanskelig operation at beskrive
denne udveksling (der grundlæggende set involverer udveksling af virtuelle
partikler)

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Michael Vittrup

Dato : 03-12-02 09:46

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-12-02 15:03

Nikolai skrev:

>Mig og et par bekendte har i længere tid (1 år) haft en diskusion om hvad
>der sker når man flyver med lysets hastighed og tænder forlygterne !!! Vil
>lyset "flyve" ved siden af dig, eller bliver det kastet fremad ??

Hvis du flyver med lysets hastighed og tænder lyset, så vil det
fra din kabine se helt normalt ud. Du vil kunne måle at lyset
bevæger sig væk fra dig med sin rigtige hastighed.

En observatør der står stille, vil se at både du og dit lys
bevæger sig med lysets hastighed (*meget* forenklet).

Den bedste forklaring jeg har set, findes i en bog af Albert
Einstein og Leopold Infeld: Det moderne verdensbillede. Det er en
ældre sag, men den er stadig god for os der ikke er dybt inde i
den slags sager. Jeg kender ingen netsider om det.

--
Bertel

Fra : Svend Pedersen

Dato : 02-12-02 18:05

> [...]
> der sker når man flyver med lysets hastighed og tænder forlygterne !!! Vil
> lyset "flyve" ved siden af dig, eller bliver det kastet fremad ??

Der sker det samme, som hvis du i et lufttomt rum bevæger dig med en meget
høj hastighed og kaster en bold foran dig. Selv om du bevæger dig meget
hurtigt, vil bolden have en endnu højere hastighed. Lyset bliver altså
kastet fremad.

I forhold til et fast referencepunkt vil fotonerne i dit tilfælde reelt have
en hastighed af 2*lysets hastighed, men det vil man aldrig konstatere i
praksis, eftersom informationer ikke udbredes med større hastighed end
lysets. Står man på tilskuerpladserne til et natløb med biler, der kører med
lysets hastighed og tændte forlygter, vil dette give højst besynderlige
effekter: Lyset kan ses, men det kan bilerne ikke - og lysets hastighed vil
være 300.000 km/sek.

Svend P

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 02-12-02 18:53

"Svend Pedersen" <sv.pedersen@FJERN.DETTE.mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> en hastighed af 2*lysets hastighed, men det vil man aldrig konstatere i
> praksis, eftersom informationer ikke udbredes med større hastighed end

Nej pointen er netop at f.eks. 0.7*c + 0.7*c ikke giver 1.4*c men et tal
mindre end c. Desuden gælder c+c = c.

Fra : Jonas Møller Larsen

Dato : 02-12-02 18:54

Svend Pedersen wrote:
> I forhold til et fast referencepunkt vil fotonerne i dit tilfælde reelt have
> en hastighed af 2*lysets hastighed

Nej. (Lysets hastighed) plus (næsten lysets hastighed) giver ikke
(næsten to gange lysets hastighed). Den intuitive formel v1 + v2
for hastighedsaddition gælder simpelthen ikke for hastigheder
sammnelignelige med lysets. I stedet skal man bruge (som nævnt
andetsteds) formelen (v1 + v2)/(1 + v1*v2/c²). Af denne formel
følger, at fotonerne udsendt fra en hurtig bil også vil bevæge sig
med lysets hastighed i forhold til en stillestående tilskuer. Og
nej, det er ikke spor intuitivt.

> men det vil man aldrig konstatere i
> praksis, eftersom informationer ikke udbredes med større hastighed end
> lysets.

Det har ingen relevans i sammenhængen.

--
Jonas Møller Larsen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 02-12-02 19:36

Nikolai wrote:

> Mig og et par bekendte har i længere tid (1 år) haft en diskusion om hvad
> der sker når man flyver med lysets hastighed og tænder forlygterne !!! Vil
> lyset "flyve" ved siden af dig, eller bliver det kastet fremad ??

Som andre er inde på, kan kun ting hvis masse (invariante masse eller
»hvilemasse«) er nul, bevæge sig med lysets fart. Da forlygter er
opbygget af partikler med positiv hvilemasse, kan forlygter dermed
ikke bevæge sig med lysets fart.

Men der er ikke noget til hinder for at et rumskib med forlygter bevæger
sig med 99,9999 % af lysets fart (i forhold til fx Jorden). Hvis dette
rumskib tænder forlygterne vil lyset set med rumskibets målestokke
bevæge sig fremad med sædvanlig fart (100 %). Men set fra Jorden vil
lyset kun bevæge sig væk med farten 0,0001 %. Det vil sige at for hvert
Jord-sekund vil lyset fra lygterne kun komme 300 Jord-meter længere
væk fra rumskibet.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 03-12-02 10:59

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> [...]
> lyset kun bevæge sig væk med farten 0,0001 %. Det vil sige at for hvert
> Jord-sekund vil lyset fra lygterne kun komme 300 Jord-meter længere

Dette er den bedste forklaring,

Fra : Tommy

Dato : 03-12-02 15:02

>Dette er den bedste forklaring,

Enig. Rigtig god faktisk.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 04-12-02 10:27

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> lyset kun bevæge sig væk med farten 0,0001 %. Det vil sige at for hvert
> Jord-sekund vil lyset fra lygterne kun komme 300 Jord-meter længere

Kan man gå videre og sige at når lyset set fra Jorden "kun" har bevæget sig
300 Jord-meter væk fra rumskibet på ét sekund, mens det har bevæget sig
3 x 10 i 8. set i forhold til rumskibet, så går tiden oppe i rumskibet 3 x 10 i
6. "langsommere end på Jorden? (eller er det omvendt?). Mens personen i
rumskibet bliver ét sekund ældre, hans eventuelle armbåndsur flytter sig kun
ét sekund, vil der forløbe 1.000.000 sek. på Jorden, altså knap 12 døgn.

Claus

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-12-02 11:22

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:askij9$s87fu$1@ID-62896.news.dfncis.de...
> [...]
> ét sekund, vil der forløbe 1.000.000 sek. på Jorden, altså knap 12 døgn.

Hvis vi bruger Lorentz transformation får (1-0,999999^2)^(-1/2)=ca 707

Mvh
Martin

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-12-02 22:12

Scripsit "Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com>

> [...]
> 3 x 10 i 8. set i forhold til rumskibet, så går tiden oppe i > rumskibet
> 3 x 10 i 6. "langsommere end på Jorden? (eller er det omvendt?).

Nej - effekten skyldes nemlig et sammenspil af at urene i rumskibet er
"for langsomme" *og* at målestokkene i det er "for korte". Hver af
disse kilder to giver et lige stort bidrag - og derfra kommer
kvadratrødderne i Lorentztransformationen.

(Og det kan man endda fatte. Der hvor det begynder at gøre ondt er at
staklen i rumskibet tværtimod tror at *vores* ure er for langsomme og
*vores* målestokke er for korte. Det forklares ved at vi og ham ikke
er enige om hvad det vil sige at begivenheder er "samtidige").

--
Henning Makholm "... not one has been remembered from the time
when the author studied freshman physics. Quite the

Fra : Brian Lund

Dato : 02-12-02 20:07

> [...]
> der sker når man flyver med lysets hastighed og tænder forlygterne !!! Vil
> lyset "flyve" ved siden af dig, eller bliver det kastet fremad ??

Et nemt svar er;
Hvis du sidder i en flyver og flyver 2 gange lydens hastighed og siger et
ord kan folk foran dig (i flyveretningen) stadig høre hvad du siger!

:)

Fra : Ulrik Smed

Dato : 02-12-02 20:54

In article <3debaf0f$0$147$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
Brian Lund <vult2@hotmail.com> wrote:

> Et nemt svar er;
> Hvis du sidder i en flyver og flyver 2 gange lydens hastighed og siger et
> ord kan folk foran dig (i flyveretningen) stadig høre hvad du siger!

Det gælder ikke! Luften som lyden forplanter sig i, følger
jo med flyet. (men det var måske bare en joke?)

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Nikolai

Dato : 03-12-02 09:15

> [...]
> der sker når man flyver med lysets hastighed og tænder forlygterne !!! Vil
> lyset "flyve" ved siden af dig, eller bliver det kastet fremad ??

TAKKER FOR DE DYBDEGÅENDE BESVARELSER !!!!

Fra : Michael Vittrup

Dato : 03-12-02 09:27

Fra : Tommy

Dato : 03-12-02 15:03

On Tue, 3 Dec 2002 09:26:50 +0100, Michael Vittrup
<vittrup@ima.auc.dk> wrote:

>...og husk nu: Forstår du relativitetsteorien fatter du ikke en brik af
>det hele .)

Det må være forvirring på et højere plan så! :)