Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Test af lukketid vs. ISO
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-12-02 23:11

Jeg har testet lukketid vs. ISO. Og min konklusion er, at man
kun skal skrue op for ISO hvis man er tvunget til det. Altså
er tvunget til at forkorte lukketiden for at fange objekter
der bevæger sig hurtigt, for at undgå rystelser, eller fordi
kameraets længste lukketid ikke er tilstrækkelig.

I kan se 4 billeder i lille og stor format på:
http://home.terminal.dk/isotest/

Der er billeder taget sådan (samme motiv indendørs):
100 ISO, 2 sekunders lukketid.
200 ISO, 1 s
400 ISO, 1/2 s
800 ISO, 1/4 s

Man ser støj på dem alle, men det bliver klart værre for
hver ISO niveau man går op. Mit gæt er, at en forstærkning
af signalet forstærker støj, mens en længere lukketid vil
resultere i en statistisk mere jævnt fordelt støj, og dermed
væære mindre synlig.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-12-02 23:21

"Povl H. Pedersen" wrote:

> I kan se 4 billeder i lille og stor format på:
> http://home.terminal.dk/isotest/

Hva' er det for en en hvid refleks, der er i det sorte
papir, for du har formentlig ikke brugt blitz...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Per Madsen, Aalborg

Dato : 02-12-02 00:19

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message
[..]
> [...]
> af signalet forstærker støj, mens en længere lukketid vil
> resultere i en statistisk mere jævnt fordelt støj, og dermed

[..]
Allerførst tak for en fin illustration af ISO indstillingernes
"fortræffeligheder".
Jeg har et CP990 og har holdt mig til ISO 100 på baggrund
af advarsler læst på dpreview.com.
Ikke desto mindre er det forbavsende, at støjen vokser
så markant når du kompenserer med lukkertiden.
Det er virkelig nyttig viden du her bidrager med, især fordi
det er vanskeligt at se støjen på kameraets LCD-skærm.
Fint arbejde!
mvh
-Per

Fra : Peter Schrøder

Dato : 02-12-02 11:56

"Povl H. Pedersen" skrev
> [...]
> der bevæger sig hurtigt, for at undgå rystelser, eller fordi
> kameraets længste lukketid ikke er tilstrækkelig.

Jamen, er det ikke herligt at man så kan skifte filmfølsomhed
midt i filmen og tilmed ganske gratis ?
Og dermed nøjes med "korn" på de billeder, hvor det
alligevel ikke kan undgås ?

> [...]
> af signalet forstærker støj, mens en længere lukketid vil
> resultere i en statistisk mere jævnt fordelt støj, og dermed

Nu skriver du jo selv at billederne er lettere underbelyste.
Derved fremhæver du jo også problemerne.
Ved et korrekt eksponeret billede vil støjen være noget
mindre fremtrædende.
Nogle gange hjælper det også at sætte kameraets indbyggede
"skarphed" på "soft" istedet for "normal".
Støj er forøvrigt noget kameraproducenterne er meget
fokuseret på at få fjernet. Nyere modeller af samme
fabrikat vil næsten altid vise mindre støj.

vh
Peter Schrøder

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-12-02 17:18

In article <3deb3fb2$0$71689$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Peter Schrøder wrote:
> Nu skriver du jo selv at billederne er lettere underbelyste.
> Derved fremhæver du jo også problemerne.

Ja. Men det er også ved svag belysning at man skruer op for
ISO'en. Og netop det at problemerne bliver fremhævet er jo
medtil at synliggøre problemet.

Og de lange lukketider betyder også noget. Et 1/60 s billede
vil ikke vise nær den samme støj.

> Ved et korrekt eksponeret billede vil støjen være noget
> mindre fremtrædende.

Korrekt. Hvis støjen er 0-5 ud af 255, så vil det udgøre en
stor del af pixelværdien i mørke områder, men en procentuel
lille i lyse områder.

> Nogle gange hjælper det også at sætte kameraets indbyggede
> "skarphed" på "soft" istedet for "normal".

Min står på auto.

> Støj er forøvrigt noget kameraproducenterne er meget
> fokuseret på at få fjernet. Nyere modeller af samme
> fabrikat vil næsten altid vise mindre støj.

Personer der bruger kameraer til astrofoto anvender ofte
ofte alt sætte blæsere eller Peltier kølere på kameraet,
da selv få grader hjælper en del på støjen.