[CSS] overflow-y:auto - i Opera
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-12-02 22:54

Hvordan får jeg Opera til at lave scrollbar på en <div> når indholder
kommer til at fylde for meget ? - overflow virker tilsyneladene
ikke...

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
"I am a nobody, and nobody is perfect; therefore I am perfect."

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-12-02 02:22

Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk> skrev :

>Hvordan får jeg Opera til at lave scrollbar på en <div> når indholder
>kommer til at fylde for meget ? - overflow virker tilsyneladene
>ikke...

overflow-y (og x) er ikke med i cssstandarden, er en speciel
IE-opfunden tingest og er derfor ikke understøttet af andre
browsere.

Herudover fungererer alm. overflow: auto/scroll ikke i opera 6.x,
men gør vidst i den kommende ver. 7.

Så du kan ikke få scroll i en div i Opera pt.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-12-02 10:52

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> wrote in

> overflow-y (og x) er ikke med i cssstandarden, er en speciel
> IE-opfunden tingest og er derfor ikke understøttet af andre
> browsere.

Nedtur - opdagede også at den ikke virkede i Mozilla, så som du siger
er IE den eneste der understøtter det :(

> Herudover fungererer alm. overflow: auto/scroll ikke i opera 6.x,
> men gør vidst i den kommende ver. 7.
>
> Så du kan ikke få scroll i en div i Opera pt.

Det virker i 7'eren med overflow:auto - og giver samme resultat som
overflow-y:auto. Mozilla klarer den også fint.

Det burde jeg selv kunne havde fundet ud af...

Fra : jopa

Dato : 02-12-02 13:25

Henrik Stidsen wrote:
> Hvordan får jeg Opera til at lave scrollbar på en <div> når indholder
> kommer til at fylde for meget ? - overflow virker tilsyneladene
> ikke...
Prøv denne i stedet. Henter din htm side ind i din <iframe>. Kan være du kan
bruge den skulle funke i Opera
<iframe src="dinside.htm " width="600" height="350"
scrolling="auto"frameborder="0">

--

jopa
www.johns-web.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-12-02 13:49

"jopa" <johns@paradis.dk> wrote in news:asfjf1$m6k$1@sunsite.dk

> Prøv denne i stedet. Henter din htm side ind i din <iframe>. Kan
> være du kan bruge den skulle funke i Opera

Jeg ville helst undgå af bruge iframe - så kræver det nemlig en fil
til at have designet og en til at vise indholdet, altså to sider.
Ville hellere have det hele i en side.
Men det kan tilsyneladenene blive den sidste udvej :/

Fra : jopa

Dato : 02-12-02 14:13

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
> Ville hellere have det hele i en side.
> Men det kan tilsyneladenene blive den sidste udvej :/

Har selv bøvlet med Opera og endte op med denne løsning, som også validerer
--

jopa
www.johns-web.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-12-02 00:32

"jopa" <johns@paradis.dk> wrote in news:asfm8s$hln$1@sunsite.dk

> Har selv bøvlet med Opera og endte op med denne løsning, som
> også validerer

Jeg sidder og overvejer om ikke det smarteste ville være en <div> der
selv "vokser" med indholdet. Det kan jeg ikke få den til, i hvert
fald ikke hvis den skal have en minimumsstørrelse så sider med f.eks.
1 linie ikke ser alt for dumme ud.

Hvordan klarer man det ?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-12-02 01:32

> [...]

>selv "vokser" med indholdet. Det kan jeg ikke få den til, i hvert
>fald ikke hvis den skal have en minimumsstørrelse så sider med f.eks.

Det kan du såmænd sagtens, men så løber du ind i, at det ikke er
understøttet af IE...

Så skal du scripte dig ud af, at IE bruger et stylesheet og andre
browsere et andet.

div   {
   min-height: 40px;
   border: 1px solid red;
   max-width: 200px;
}

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-12-02 02:40

> Det kan du såmænd sagtens, men så løber du ind i, at det ikke er
> understøttet af IE...

eller Opera...

Hælder mere og mere til den med iframen, selvom jeg ikke er alt for
vild med den...

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-12-02 02:46

Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk> skrev :

>eller Opera...

Det fungerer fint i Opera 6.05.

Se evt.
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/test/div2.htm
Der er brugt samme css på begge div.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-12-02 12:14

> Det fungerer fint i Opera 6.05.

Jeg bruger Opera 7 - fremtidssikring :)

> Se evt.
> http://home13.inet.tele.dk/smedpark/test/div2.htm
> Der er brugt samme css på begge div.

Ser ud til at jeg ikke fik rettet korrekt i tingene, skal vist til at
kigge på mine koder en gang til - de er lidt, øh, rodede tror jeg nok
:)

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-12-02 14:05

Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk> skrev :

>Jeg bruger Opera 7 - fremtidssikring :)

Ja, men jeg vil ikke lave noget til en betaversion, så derfor
nøjes jeg med den sidste færdige version.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-12-02 23:55

> Ja, men jeg vil ikke lave noget til en betaversion, så derfor
> nøjes jeg med den sidste færdige version.

Beta versionen giver alligevel et fingerpeg om hva den endelige kan
klare.