Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Er der forskel på batterier?
Fra : Dennis

Dato : 01-12-02 20:55

Jeg har et Nikon Coolpix 2000. Jeg er meget tilfreds med det men der er bare
et lille minus. Den bruger en del batterier når man bruge det.

Den bruger 4 stks AA batterier. Jeg har brugt nogle Duracell Plus og dem
kunne jeg nå at tage nogle billeder med men så satte jeg nogle batterier i
som hedder Powerpaq. De var billige, så jeg købte dem mere for at se
forskellen. Jeg satte dem i og tændte for mit Nikon. Tog et billede og så
var der ikke mere saft i dem.

Hvad er forskellen på dem og Duracell? Er der noget specielt man skal være
opmærksom på da det jo er lidt surt og løbe ud og købe 8 genopladelig
batterier for at finde ud af at der kun kan tages et billede med dem.

Jeg har en kammmerat som har et Canon kamera. Hans batterier er nogle
mærkelig flade nogen som han kan tage omk. 200 billeder med inden de skal
genoplades. Kan man få det samme til Nikon og nogen der ved hvad det koster?

Dennis

Fra : Kasper Ø.

Dato : 01-12-02 20:55

> Jeg har et Nikon Coolpix 2000. Jeg er meget tilfreds med det men der er
bare
> et lille minus. Den bruger en del batterier når man bruge det.

Jeg har et Epson dig. med 2 år på bagen, de sluger også 4 AA på 0,5. Bruger
opladelige, det hjælper lidt

Kasper

Fra : Kenneth

Dato : 01-12-02 21:07

Batterier på www.batterier.dk, synes jeg er gode.

Kenneth

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-12-02 22:44

Dennis wrote:

> Jeg har et Nikon Coolpix 2000. Jeg er meget tilfreds med det men der er bare
> et lille minus. Den bruger en del batterier når man bruge det.

Prøv at ta' et kik på FAQ om genopladelige batterier:
http://www.photo-gallery.dk/side-08.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-12-02 23:04

In article <asdp9d$1e3a$1@news.cybercity.dk>, Dennis wrote:
> [...]
> som hedder Powerpaq. De var billige, så jeg købte dem mere for at se
> forskellen. Jeg satte dem i og tændte for mit Nikon. Tog et billede og så

Problemet med digitale kameraer er, at de bruger så meget strøm,
at batterier nærmest opfatter det som en kortslutning. De bliver
derfor ødelagte inden de har leveret al deres kraft.

Løsningen er i stedet at anvende genopladelige NiMH eller Li-Ion
batterier. De kan nok give dig 150-250 billeder på en opladning.

Husk at du skal købe en intelligent lader. Jeg tror ikke de fås til
ret meget under 195 kr uden batterier. En almindelig lader har en
timerstyring, og hvis du overoplader batterierne smadrer du dem.
med en intelligent lader kan du sjat-lade.

> Hvad er forskellen på dem og Duracell? Er der noget specielt man skal være
> opmærksom på da det jo er lidt surt og løbe ud og købe 8 genopladelig
> batterier for at finde ud af at der kun kan tages et billede med dem.

Genopladelige kan godt levere strømmen. Det skal bare være NiMH.
Og så er de mærket med hvor meget strøm de har. 1600 mAh er minimum
man skal købe i dag. De findes også i 1800 mAh, og muligvis større.

> [...]
> genoplades. Kan man få det samme til Nikon og nogen der ved hvad det koster?

Du kan købe 4 genopladelige 1800 mAh AA batterier, og en intelligent
lader. Eksempelvis hos www.batterier.dk. Pris:

MW4798 lader 199,95
4x2000 mAh Panasonic AA 139,90
-------------------------------
339,85

Det er en af forskellene på billige og dyrere kameraer. De billige
skal man ofre dette på. De dyrere har det som regel med.

Et ekstra batteri til mit Nikon (kom med det, kan ikke anvende AA)
koster 280 kr uoriginalt 5-600 kr originalt. Så vær glad for
at dit anvender AA batterier..

Fra : Dennis

Dato : 02-12-02 13:34

Jeg takker for svarene. Jeg har nogle genopladelige batterier men de kører
kun med 1100 mAh så det forklarer det jo nok.

Dennis

Fra : John

Dato : 02-12-02 16:41

"Dennis" <cfs11807sletdette@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg takker for svarene. Jeg har nogle genopladelige batterier men de kører
> kun med 1100 mAh så det forklarer det jo nok.

Tjae, både og. mAH angivelsen fortæller hvor meget kapacitet der er på
batteriet, når fuldt opladet. Men fortæller intet om maks strømafgivelse.
Eller kortslutnings-strøm. Du kan godt risikere at købe katten i sækken.
Derved mener jeg, at batterier med stort mAH-tal ikke nødvendigvis kan
leverer strøm nok til dit digi-cam. Du vil være en smule bedre stillet, hvis
nogen i gruppen kan anbefale et mærke, som pågældende ved virker med
digi-cams.

Til min flash (Canon Speedlite 380EX) bruger jeg batterier der egentlig er
beregnet til RC-biler. Såkaldte "Racing" batterier. Disse har kun en nominel
kapacitet på 900 mAH, men kan levere kolossale strømstyrker. Gefundenes
fressen for en flash. Jeg har en opladetid på mindre en tre skunder ved fuld
flashstyrke, hvilket er ret fornemt.
--
MVH
John K Hansen

Fra : KASO

Dato : 03-12-02 10:16

"John" skrev d. 02-12-02 16:41 dette indlæg :
> [...]
Gefundenes
> fressen for en flash. Jeg har en opladetid på mindre en tre skunder

Jeg har batterier, der fungerer fint med blitz - men mindre godt med
digitalkamera. Et digitalkamera melder "udsolgt" længe før batterierne
er tomme (sæt dem i en lommelygte og se den lyse i timevis efter at
kameraet har forkastet dem).

Jeg har selv gode erfaringer med GP og Sanyo (begge 1600mAh) - Sanyo var
en anelse bedre end GP. I min blitz var der næsten ingen forskel. Både
GP og Sanyo har nu batterier med højere kapacitet (GP:1800, Sanyo:1750
mAh - Sanyo har annonceret 2100 mAh, men de er endnu ikke til salg i
Danmark).

Sanyo sælges billigt hos www.billigebatterier.dk (22,50 pr. stk.).

Panasonic har 2000 mAh (sælges af www.batterier.dk - der er dog et
enkelt indlæg på deres hjemmeside om at de ikke virkede i et specifikt
kamera).

http://www.kandu.dk/

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-12-02 23:24

In article <ds_G9.54950$HU.3697593@news010.worldonline.dk>,
KASO.news@kandu.dk says...
> Både GP og Sanyo har nu batterier med højere kapacitet (GP:1800,
> Sanyo:1750 mAh - Sanyo har annonceret 2100 mAh, men de er endnu
> ikke til salg i Danmark).

Jeg har set GP AA-batterier med 2000mAh i Århus Radiolager.
--
Toke Eskildsen <URL:http://ww.daimi.au.dk/~darkwing/>