MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
WinXP vil ikke boote
Fra : Merete Høegh

Dato : 01-12-02 18:18

Har haft skild min computer, og koblede det hele til som normalt (2xHD -
2xCD). På et tidspunkt kunne den ikke finde en af diskene, kablerne blev
tjekket, og den dukkede op. Men XP meldte nu, at den var blevet
pludseligt afbrudt, og at jeg derfor skulle vælge mellem Normal start,
sidste konfiguration, eller forskellige former fo fejlsikret tilstand.
Uanset vhad jeg vælger, såtr den et øjeblik, en blå skærm blinker
hurtigere end man kan læse, og den genstarter fra bunden (tæller ram og
diske osv. op), hvorefter den ender ved samme skærm.

Jeg har prøvet at koble alt andet end den primære HD fra, men den melder
så blot Disk Boot Failure. Disken sidder nu i computeren jeg skriver fra,
hvor den som slave sagtens kan læses (fik lige backet alt op) - hvis man
sætter den som master sker det samme som beskrevet først.

Med min ringe viden vil jeg tro, at den har fodet rod i boot-filerne, men
hvordan laver man det uden at reinstallere hele XP (kunne sikkert være
godt, men jeg har ikke tid). Har nogen evt. et bud på, hvad der kan stå
på den blå skærm (hvis det betyder noget), eller hvorfor jeg fik den
startet den i fejlsikret tilstand en enkelt gang (uden at kunne finde
nogen fejl), men ikke har kunnet siden?

Er lidt søndagsdesperat...hjæælp...

På forhånd tak.

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 01-12-02 19:13

"Merete Høegh" <merete@NOSPAMcity.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> [...]
den
> startet den i fejlsikret tilstand en enkelt gang (uden at kunne

Prøv at reparere boot filerne. Start med XP CD'en og tryk R for
reparation. Nu vil Genoprettelseskonsol starte. I prompten taster
fixboot. Hvis ikke det hjælper kan du prøve med mbr. Hvis du har
brugt f.eks. MaxBlast eller lignende trejdepartsprogram til at
forberede harddisken til installation skal du være meget varsom med
mbr.
Kig evt. på:
http://www.wintip.dk/xp/guides/recover/index.htm
http://www.wintip.dk/xp/guides/recover/recov_cons.htm

Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk/
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me og XP.

Fra : One Fat Ugly Knob

Dato : 01-12-02 19:18

Det kommer an på om hele Windows XP og BOOT.INI ligger på den samme harddisk
m. kun en partition eller på to forskellige partitioner på en disk, d.v.s
f.eks. du har en 40gb, som er delt i to små drev: C og D.
Hvis hele Windows XP og boot.ini ligger på drev C eller C-partition, så ser
BOOT.INI således ud:
[boot loader]
timeout=00
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
Professional" /fastdetect
Og hvis hele Windows ligger på D-drevet el. D-partition, så er BOOT.INI:
[boot loader]
timeout=00
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
Professional" /fastdetect
Da BOOT.INI normalt ligger i C-drevet.

Og hvis hele Windows XP og BOOT.INI ligger på den samme harddisk m. kun en
partition f.eks. med hele 40gb uden at blive delt i små hd'er, ser BOOT.INI
[...]

Med forudsætning, at harddisken er sat til Primary Master.

Held og lykke,
OFUK

Fra : Merete Høegh

Dato : 01-12-02 21:24

Hmm..nu skete der noget mystisk...

Bedst som jeg havde rejumpet mine drev og ændret i bios, så jeg var klar
til at lave en konsol recovery, startede den bare op - af sig selv...

Pragmatikeren i mig siger "Fedt - videre med dagens arbejde", men der er nu
også noget der irriterer mig en smule... Kan jeg regne med det kører nu,
eller skal jeg være lidt bange?

Tak for svarene - de havde sikkert hjulpet :)

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 01-12-02 21:56

> [...]
kører nu,
> eller skal jeg være lidt bange?
>
> Tak for svarene - de havde sikkert hjulpet :)

Mon ikke det bare kører - ellers kender du jo kuren ;)