Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Jungle tur m. F90
Fra : Lars Eriksen

Dato : 04-03-01 12:54

Hej, jeg skal have mit nikon F90 med på en
lille jungle tur i Malaysia, kan det klare det mht. den høje fugtighed
?,og/eller hvordan skal jeg beskytte det ?

mvh Lars

Fra : Martin Franch

Dato : 04-03-01 19:13

Hej - Jeg har selv oplevet et kamera sammenbrud i Thailand med et Canon T90.
Det kan være at dit kamera er bedre beskyttet, men jeg ville nok passe på
alligevel.
Faktisk har jeg netop mhp tropisk regnskov købt et Canon New F1 som kan køre
rent mekanisk. Uden at være Nikon ekspert er tilsvarende mekaniske Nikon
huse vist F3 eller FM2.
I øvrigt havde jeg flere huse med i Thailand som så reddede situationen
T90´eren er kommet sig ved at stå i vindueskarmen over radiatoren i 14 dage
herhjemme ! ).
Ellers kan du beskytte kamera og flash ved at putte begge dele i en
tætsluttende plasticpose med fugtsugende krystaller når du ikke bruger
det.Krystalposerne kan du sikkert få en håndfuld af på apoteket gratis, - de
bruger dem til at holde medicin tørt.
Mvh Martin Franch

Fra : Rune Baess

Dato : 04-03-01 21:23

> [...]
> lille jungle tur i Malaysia, kan det klare det mht. den høje fugtighed
> ?,og/eller hvordan skal jeg beskytte det ?

- Køb en bunke "silica gel" -poser, og smid dem i bunden af din fototaske. Når du
har mulighed for det; tag dem op og læg dem på en radiator, ved et ildsted el. lign.
det tørrer vandet de har suget til sig i løbet af dagen.
- Skift kun objektiver og film i "tørre" omgivelser, vand i huset er en skidt ting,
brug evt. zoomobjektiv, eller flere huse hvis du bruger faste obtikker.
- Forsegl evt. huset med en *smule* vaseline.
- opbevar dine ekponerede film i plasticbeholderne de kommer i, og læg dem (pga.
varmen) i køleskabet til du skal hjem.

Rune

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 05-03-01 13:11

> - opbevar dine ekponerede film i plasticbeholderne de kommer i, og læg dem
(pga.
> varmen) i køleskabet til du skal hjem.
>

> Rune

Hvis man lukker filmdåserne ude i junglen og sætter dem i køleskabet, vil
filmen så ikke blive kraftigt påvirket af kondens?

Mvh.
Mikkel Rasmussen

Fra : Fischer&Mellbin

Dato : 05-03-01 21:55

Jeg har fotograferet en del i både jungle og regnskov, herunder Malaysia
(bl.a. Borneo). Fugt i kameraet/film har aldrig nogensinde har givet mit
udstyr anledning til problemer, bortset fra regnvejr - vand er som bekendt
livsfarligt for elektronikken og ved film-skifte.

For at udngå regn plejer jeg at have en almindelig plastikpose og et par
elestikker med i lommen, så jeg kan pakke selve kameraet ind og evt. slå en
elestik om objektivet, hvis jeg får brug for at tage billeder når det
regner. "Silica gel" i fototasken kan formentlig være nyttig til at tage
noget af fugten fra kameraets overflade - men det har jeg ikke selv prøvet.
Det bedste er faktisk at tage en rigtig god paraply med (en lille paraply
kan ikke klare vandmasserne, når det virkelig styrter ned). Paraplyen vil du
også være glad for, når du sejler op ad floderne. Her er det godt at kunne
sidde i læ bag skærmen for både "skumsprøjt" og regn. Er der tertiær
regnskov, du skal ind i, så er det under sejladsen langs floderne, du får de
fleste gode motiver at se.

Jeg ville ikke selv lægge mine eksponerede film i køleskab, medmindre jeg
var borte i årevis. Læg dem i din kuffert - så varmt er der heller ikke. I
kufferten undgår du store temperatursvingninger, og så glemmer du heller
ikke dine film!

God tur!

FM. Mellbin

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-03-01 23:32

Lars Eriksen wrote:

> Hej, jeg skal have mit nikon F90 med på en
> lille jungle tur i Malaysia, kan det klare det mht. den høje fugtighed
> ?,og/eller hvordan skal jeg beskytte det ?

Junglens høje luftfugtighed og varme er et kæmpe problem, det kan ta'
livet af alting, selv et 100% mekanisk kamera kan komme i udu, og
filmemulisionen kan opsuge så meget fugt, at den ikke kan lave skarpe billeder.

Kodak har udgivet flere databøger, der findes en, der desværre kun fås
på engelsk, men den indeholder en masse gode råd omkring fotografering i
områder med barske klimaforhold, artic conditions, jungle conditions,
o.s.v. - prøv at søge på biblioteket, og prøv også søge på Internettet,
søgemaskiner som Gogle, AltaViste og AllTheWeb er gode til den type informationssøgning.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen