klikkertræning igenigen
Fra : Musen

Dato : 01-12-02 14:08

Hej Ng
Jeg har købt en klikker (til min hest) og tænkte, at jeg også ville prøve
den på Samson. Jeg fandt derfor nogle rigtig lækre godbidder frem, og satte
mig ned foran ham. Han skulle starte med at røre ved et plastiklåg, og i det
samme han gjorde det, klikkede jeg, og så skulle han jo have godbidden. MEN,
han blev simpelthen så forskrækket over klikket, at han ikke ville nærme sig
låget igen, og overhovedet ikke ville have noget af mig. Jeg måtte gå med
ham ud på hans tæppe og nusse ham et stykke tid, før jeg kunne få ham til at
tage godbiden. Nu er det så er tænker: Var det så den klikkerkariere for mig
og Samson, eller er der en blid måde, jeg kan komme igang med det igen? Jeg
bruger den jo i stalden hvor Samson også tit render, men der siger han ikke
noget til den....Er der nogen der har en ide´ så han ikke bliver bange næste
gang jeg vil prøve? Eller er det bare sket med det?
Venlig hilsen Musen

Fra : DK Sacala´s Norske S~

Dato : 01-12-02 18:54

Hej

Ja, vores hvalp blev de første par gange også meget forskrækket over lyden.

Vi startede med at klikke nr hun gik ved siden af os i haven og så kigge op
på os, og der gik kun en dags tid, så var hun ikke nervøs for lyden mere.

MVH
Gitte

Fra : Carina Graversen

Dato : 01-12-02 19:14

Hej "Musen"...

> [...]
sig
> låget igen, og overhovedet ikke ville have noget af mig.

Min hund blev også forskrækket for klikket de første par gange, men en
hunde-pate (dåsemad) samt klikkeren i en hanske med en sok udenover, fik
hende da på bedre tanker
- Du kan evt. også få en til at stå på afstand og klikke, og hver gang der
så klikkes, giver du en godbid til din hund. Gradvis kan personen så rykke
nærmere, så den skarpe lyd fra klikkeren kun gradvis bliver højere og
højere. Skulle det ikke kunne lade sig gøre, kan du i øvrigt bruge alle
mulige andre ting, der udsender en ensartet lyd

I øvrigt mener jeg din fremgangsmåde er forkert.

Allerførst skal hunden lære, at klikket er en sekunder forstærker. Dvs. du
skal ved klassisk betingning lære hende at klikket betyder mad. På samme
måde som Pavlovs hunde lærte at en ringklokke var lig med mad.

Når først dette er indlært, kan du begynde at bruge klikkeren som forstærker
i forskellige øvelser. Klikket betyder IKKE at røre et plasticlåg, men
derimod at en belønning (mad) er på vej...

Hilsen
Carina