Rensning af hundens ører
Fra : Georg

Dato : 01-12-02 16:49

Min labrador slår voldsomt med ørerne. Dyrlægen siger, at der kun er een
kur. Skift til dyrere foder. Det gjorde jeg straks, men det hjalp ikke. Det
er bare lidt værre nu, og nu er jeg bange for, at den snart slår dem til
blods.
Stikker jeg en finger lidt ind i øregangen, får jeg noget sort og fedtet
stads med ud, og der er ret meget. Jeg er meget fristet til at grave det ud
med en vatpind, men det er jo forbudt område for lægfolk.
Men noget må der gøres. Der findes vist noget, man kan hælde ind i ørerne,
der får det til at bruse op. Må det bruges til en hund. Har vi
hundeøreeksperter her?
Mvh
Georg.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-12-02 16:48

"Georg" <skjelm@hotmail.com> writes:

> [...]
> Men noget må der gøres. Der findes vist noget, man kan hælde ind i ørerne,
> der får det til at bruse op. Må det bruges til en hund. Har vi

I skal i hvert fald få gjort noget ved det med det samme. Personligt
tror jeg ikke så meget på, at det der med at dyrere foder kan hjælpe
på alt.

Tag hunden med til (en anden) dyrlæge og få renset ørene godt og
grundigt inden der går mider og betændelse i dem. Det er ikke spor
sjovt hvis det går så galt, hverken for jer eller for hunden.

Mvh Trine, som kender problemet alt for godt.

http://www.usenet.dk
http://www.triane.dk, juletræer, dekorationsmateriale og julebutik

Fra : Ragna Skott

Dato : 01-12-02 17:08

>Har vi
> hundeøreeksperter her?

Når problemet er så slemt, som du skildrer det her, tror jeg heller ikke, at
der er nogen vej uden om dyrlægen.
Til almindelig vedligehold har jeg kunnet klare vores schæferhunds ører med
en vatrondel med mild skin-tonic på..
De midler, man kan købe i supermarkeder til at rense hundeører med, er alt
for skrappe og svider frygteligt i de ører, som i forvejen er irriterede.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : John

Dato : 01-12-02 17:14

"Georg" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men noget må der gøres. Der findes vist noget, man kan hælde ind i ørerne,
> der får det til at bruse op. Må det bruges til en hund. Har vi

Hej Georg.

Det kunne godt lyde som om at din hund har en form for regulær
øregangsbetændelse ( enten i det ydre eller helt ind i de indre
øregange ).

Min egen hund har haft det et par gange i det ydre øre og det
startede også med at han rystede på hovedet. Samtidig lugtede
han fælt ud af øret som sure sokker :). Det normale er
at du enten hos din dyrlæge eller på apoteket får nogle specielle
øredråber el- ørerens som du skal bruge dagligt.
Det er effektive midler.

Drejer det sig om betændelse helt ind i det indre øre, så
vil jeg tro at der bliver tale om mere en ørerens/dråber. Noget med
antibiotikakur i 8-10 dage, vask med klorhexidin etc.

Men ovenstående kan kun dyrlægen bedømme, så du skal nok tilbage
til ham/hende og have en snak om hvad behandling der skal til.

Venlig hilsen
John Johansen
www.nethundeguiden.dk

Fra : Carina Graversen

Dato : 01-12-02 19:34

Hej Georg.

> Stikker jeg en finger lidt ind i øregangen, får jeg noget sort og fedtet
> stads med ud, og der er ret meget.

Hvis din hund er yngre end 1½ år, og det sorte og fedtede stads sidder dybt
i øregangen, er det måske ørermider.

Hvis din hund er ældre end 1½ år er det formentlig ikke ørermider men
derimod en svampe-infektion, der er lokaliseret i det ydre øre.

For en sikkerheds skyld var det måske en god ide at tage en tur til
dyrlægen. Ellers kan du prøve at rense med 5 % dixanthogenolie 1 dag dagligt
i 8 dage. HUSK at bruge MASSER af olie og gnide godt rundt inde i øret
!! - kun hvis det er absolut nødvendigt at tørre det ydre øre, kan du
bruge en tot vat eller lignende som du tager rundt om din pegefinger.
Hundens ører er næsten 90 grader vinklet, så du skal ikke være bange for at
ramme dens trommehinde, men til gengæld er der stor risiko for at komme til
at trykke en prop af ørervoks længere ind ved at rense på denne måde.

Som du selv skriver, så er det absolut FORBUDT at grave det ud med en
vatpind.

Men altså: hvis der er så meget som du skriver, så ville jeg smutte til
dyrlægen for også lige at få undersøgt, at der ikke er tale om en
betændelses-tilstand.....

Hilsen
Carina

Fra : Georg