Batteridrevet ur med visere.
Fra : Jacob Jensen

Dato : 01-12-02 13:03

Hej

Ang. et batteridrevet ur med visere:

Når batterierne nu er færdige, vil et sådant ur så stoppe pludseligt, eller
vil det begynde at "tabe tiden" lidt inden så man bliver advaret, og kan
skifte batterierne når man kan se det begynder at være lidt bagud?

Jacob

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 01-12-02 14:11

Jacob Jensen wrote:

> [...]
> vil det begynde at "tabe tiden" lidt inden så man bliver advaret, og kan
> skifte batterierne når man kan se det begynder at være lidt bagud?

Det er vel et spørgsmål om hvordan det er konstrueret.
Og kan vist ikke besvares med at det ene altid er tilfældet.

Det normale ville vel være at det stopper når der begynder at være risiko for
"tab af tid", udfra måling af for lav batterispænding.
Det virker ihvertfald mest smart.

Men hvorfor spørger du.?
Du kan vel selv kontrollere om dit ur taber tid, eller stopper.?

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 01-12-02 14:45

Det er svjv populært med ure der signalerer lav batteristand ved at tage
sekunderne 5 af gangen. Uret fortsætter med at vise korrekt tid, men
sekundviseren hopper simpelthen fremad istedet for at tikke.

Mvh Thomas

Fra : Ulrik Smed

Dato : 01-12-02 18:28

In article <asd3mm$6pi$1@sunsite.dk>,
Thomas Smedebøl <whisdow@hotmail.com> wrote:

> Det er svjv populært med ure der signalerer lav batteristand ved at tage
> sekunderne 5 af gangen. Uret fortsætter med at vise korrekt tid, men
> sekundviseren hopper simpelthen fremad istedet for at tikke.

Jeg mener at kunne huske et ur fra min 'ungdom' (vel 10 år siden)
som faktisk sluttede batteriet af med at _vinde_ lidt i tid. Det
var af den type med et svinghjul med en magnet på, og en
stationær spole til at 'skubbe' til magneten. En én-transistors
oscillator svingede over spole/magnet systemet, og må åbenbart
være steget en anelse i frekvens når amplituden begyndte at
falde.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Ivar

Dato : 01-12-02 21:45

Ulrik Smed skrev:

> En én-transistors
> oscillator svingede over spole/magnet systemet, og må åbenbart
> være steget en anelse i frekvens når amplituden begyndte at
> falde.

Frekvensen var ikke bestemt af transistoren, men af svingningstiden
af svinghjul og fjeder. Jeg gætter på, at en lavere spænding betød,
mindre amplitude på svinghjulet. Teoretisk skulle svingningstiden være
uafhængig af amplituden, men i praksis var den det nok ikke.
Mindre svingning betød højere frekvens.

Ivar

Fra : Ulrik Smed

Dato : 02-12-02 20:30

In article <3dea751e$0$47400$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
Ivar <did@[nozpam]oncable.dk> wrote:

> Frekvensen var ikke bestemt af transistoren, men af svingningstiden
> af svinghjul og fjeder.

Jeps, transistoren har ikke meget sige, jeg mente nu også
oscillatoren som helhed der steg i frekvens, ikke den løse
transistor. Og spolen har forresten heller ikke nogen mærkbar
indflydelse.

> Jeg gætter på, at en lavere spænding betød,
> mindre amplitude på svinghjulet. Teoretisk skulle svingningstiden være
> uafhængig af amplituden, men i praksis var den det nok ikke.
> Mindre svingning betød højere frekvens.

Ja, af en eller anden grund stiger den lidt i praksis. Måske af
samme årsag som hvis man overstyrer en LC oscillator lidt, så
falder frekvensen i forhold til hvis den kun lige kan svinge.
Eller måske luftmodstand ved svinghjulet?

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Jacob Jensen

Dato : 01-12-02 15:31

> Men hvorfor spørger du.?
> Du kan vel selv kontrollere om dit ur taber tid, eller stopper.?

Har købt et ur til én og kom til at tænke på det.. Det er jo ikke så smart
hvis det er et vækkeur og det bare stopper

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 01-12-02 15:46

Jacob Jensen wrote:

> Har købt et ur til én og kom til at tænke på det.. Det er jo ikke så smart
> hvis det er et vækkeur og det bare stopper

Meget betænksomt.!

--
Mvh. Jørgen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-12-02 17:12

Jacob Jensen skrev:

>Når batterierne nu er færdige, vil et sådant ur så stoppe pludseligt, eller
>vil det begynde at "tabe tiden" lidt inden så man bliver advaret, og kan
>skifte batterierne når man kan se det begynder at være lidt bagud?

Mit gamle armbåndsur gik pludselig som vinden blæser en dags tid
(eller en halv?) for så at gå i stå. Jeg ved ikke med det nye, og
der går 4,5 år inden jeg finder ud af det.

--
Bertel

Fra : Jacob Jensen

Dato : 02-12-02 16:06

det skal lige siges det er med alm aa batterier og altså ikk de små
specielle batterier som man bruger til armbåndsurer

Fra : sille2000

Dato : 03-12-02 17:45

http://www.kandu.dk/

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 04-12-02 04:50

On Sun, 1 Dec 2002 13:03:12 +0100
"Jacob Jensen" <omo@adslhome.dk> wrote:

> [...]
> vil det begynde at "tabe tiden" lidt inden så man bliver advaret, og kan
> skifte batterierne når man kan se det begynder at være lidt bagud?

Det sandsynligste er at det taber lidt først, eller går periodisk i stå.
Batterier er temperaturfølsomme, så vil nok stoppe første gang man
udefor i koldt vejr. Om man kan lave en batteristandsmåler der kan
kompensere for det, det ved jeg ikke.

--
Poul-Erik Andreasen