Super forklaring!
--
Mvh,
Peter Kjær
www.air365.dk - Dykkerklubben for alle certifikater.
www.dacor.dk - Min hjemmeside om dykning og UV-fotografering med stort
online billedarkiv
"Karl Olsen" <kro@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:8xcG9.49047$HU.3439272@news010.worldonline.dk...
> "Johan Gadegaard" <+fotobest+@lazy.dk> wrote in message
> news:6tbG9.49009$HU.3435410@news010.worldonline.dk...
>
> > For et par uger siden var der lidt snak om, hvad raw-formatet egentlig
var
> > for en størrelse, og hvorfor det skulle være bedre end jpg og tif. Nu
har
> > jeg fra c/av fået en forklaring, jeg ikke kendte til, og som ikke blev
> > beskrevet i tråden.
> >
> > Et billede i raw-format er egentlig et sort/hvid billede, som bliver
> > farvelagt i computeren. Det er grunden til, at det ukomprimerede billede
> > fylder mindre på kortet, end når det åbnes i photoshop. Det er også
> > grunden til, at jeg i praksis kunne lave hvidbalance på en postkasse og
> > redde billedet bagefter uden kvalitetstab. Normalt ville det jo betyde,
at
> > alt blev blågrønt uden mindste rest af røde nuancer.
>
>
> Det er på en måde rigtigt, på en måde...
>
> En pixel i en CCD-sensor leverer ikke et RGB-signal men kun én
> intensitetsværdi. Og ved at lægge farvede filtre over de enkelte pixels i
> et bestemt mønster, kan man lave farvebilleder. Et 4 megapixel kamera har
> normalt 2 mio grønne pixels, 1 mio røde pixels og 1 mio blå pixels,
placeret
> i det såkaldte Bayer-mønster. Når kameraet så skal lave et farvebillede
med
> en R- G og B-værdi for hver pixel, interpolerer det de forskellige
> farveværdier for nabopixels. En undtagelse er Foveons nye sensor der kan
> måle både R, G og B for hver pixel.
>
> Når et kamera skal optage et JPG-billede, gør det altså følgende:
>
> 1. Sensoren eksponeres og de 4 mio pixels får hver deres intensitetsværdi.
> 2. Billedet udlæses fra sensoren og bliver konverteret til 4 mio 12-bit
tal
> (f.eks.)
> 3. Signalprocessoren laver farveinterpolation mellem nabopixels for at få
4
> mio RGB-værdier. Nu blev datamængden lige tre gange større.
> 4. Signalprocessoren kompenserer hvidbalance ved at gange R- G- og
> B-værdierne for hver pixel med forskellige faktorer.
> 5. Signalprocessoren kan øge skarpheden og lave andre justeringer med
> forskellige algoritmer.
> 6. Signalprocessoren komprimerer billedet med JPG-algoritmen hvorved nogle
> af informationerne går tabt.
> 7. Signalprocessoren skriver den færdige fil til flash-kortet.
>
> Så signalprocessoren i kameraet laver megen behandling af sensordata før
de
> gemmes.
>
> Princippet i RAW-formatet (eller RAW-formaterne -- hver producent har sit
> format) er, at kameraet gemmer de rå sensordata:
>
> 1. Sensoren eksponeres og de 4 mio pixels får hver deres intensitetsværdi.
> 2. Billedet udlæses fra sensoren og bliver konverteret til 4 mio 12-bit
tal.
> 3. Signalprocessoren komprimerer de 4 mio 12-bit tal med en tabsfri
> algoritme (tabsfri sådan at alle informationer bliver genskabt når filen
> senere dekomprimeres, ligesom med zip-filer)
> 4. Signalprocessoren skriver den færdige fil til flash-kortet.
>
> Når RAW-filen læses ind i PC'en, skal de behandles ligesom det, kameraet
gør
> ved en JPG-optagelse. PC-programmet skal dekomprimere RAW-filen, og
udføre
> punkt 3-5, og dernæst gemme filen som TIFF eller JPG med en passende
> kvalitet eller hvad man nu vil. Og det kan den gøre lige så godt som
> signalprocessoren i kameraet.
>
> Fordelen er, at man i PC-programmet tabsfrit kan vælge parametre
vedrørende
> hvidbalance, skarphed og lignende, og vælge om indtil man er tilfreds.
Hvis
> man lod kameraet gemme billedet i JPG eller TIFF, hang man på de
> indstillinger, man havde i kameraet på optagetidspunktet og kunne kun
> tabsbehæftet lave om på dem.
>
> Når RAW-filer er mindre end TIFF-filer, skyldes det, at der kun gemmes én
> intensitetsværdi for hver pixel, og ikke en RGB-værdi (som alligevel er
> kunstigt beregnet ud fra intensitetsværdierne), og at producenten kan
vælge
> en tabsfri kompressionsalgoritme, der virker bedst på de rå sensordata.
Man
> får ikke bedre billeder af at gemme ukomprimerede 3x16 bit pr pixel i
16-bit
> TIFF frem for 12 bit pr pixel med tabsfri kompression i RAW.
>
> Karl Olsen
>
>
>