utæt-hvor er hullet
Fra : Jørgen

Dato : 30-11-02 22:37

hej jeg har et problem med et utæt akvarium. Det er ganske vist et lille hul
ca ½ liter vand render ud på 4 timer. jeg har haft det tømt og givet det en
gang silikone rundt i kantern men ak det er stadig hul. Så er det at jeg
tænkte om det er en genial måde at lokaliser hullet for jeg kan kun se
vandet på gulvet og ved ikke hvor jeg skal sætte ind med et masiv silikone
angreb.
Håber at der er nogle der har et godt råd. mvh. Jørgen

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 30-11-02 22:45

"Jørgen" <xj900@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> angreb.
> Håber at der er nogle der har et godt råd. mvh. Jørgen

Fyld akvariet op og lad vandet synke til det stabiliserer sig. Så ved du
hvor højt hullet sidder. Derudover må du vist gætte dig frem. Men vær
opmærksom på, at du skal skære gammel silikone væk, da den nye ikke vil
binde på det gamle.

mvh
Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 30-11-02 23:49

Torben Mathiassen <torben.mathiassen@stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3de93278$0$6142$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> "Jørgen" <xj900@cool.dk> skrev i en meddelelse
> hul
> en

Hvis det er et akvarie med aluramme, ska ldu være opmærksom på at selv en
skævhed på 1mm,
betyder at vandet søger derhen hvor det er lavest, eller hvis rammen er
helt tæt der, så der hvor det så kan komme
ud. I praksis bør du fjerne alt siliconen og give det en ny omgang. Et
stort arbejde, men det kan være båd er hurtigere,
og ikke mindst, mindre irriterende end at skulle tømme det flere gange
indtil hullet er fundet.
Jeg havde et 250 liters, købt som brugt, som pludseligt blev utæt, lækken
blev fundet og reperaret.
3 måneder senere, er det utæt igen, ikke samme sted, men lige ved siden
af.
Denne gang lappede jeg ikke men fjernede alt siliconen, og det var tæt
igen.
Desværre tror jeg at siliconen af en eller anden ukendt grund, ikke kunne
binde på glasset i længere tid,
for 3 måneder senere var det igen utæt. Og nu blev det smidt ud, jeg turde
simpelthen ikke forsøge længere.

Jeg siger ikke at det er det sammen hos dig, men min erfaring siger mig at
lad være med at reperare en lille læk,
ved bare at skære det væk, for det kan være hele limningen der er ved at
løsne sig.

Carsten