Uundværlige fonte i OS X?
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 30-11-02 20:25

Hejsa,

Er der nogen der ved, hvilke fonte der _skal_ forblive i OS X's standard
font-mapper? Her tænker jeg på /System/Library/Fonts, /Library/Fonts og
~/Library Fonts.

Jeg er begyndt at bruge min Mac med OS X til en smule grafisk arbejde,
men det irriterer mig at der ligger så mange installerede fonte i
systemet. Jeg vil helst bruge Extensis Suitcase til at styre mine
Postscript-fonte, som jeg gør i OS 9. Det duer f.eks. ikke at der ligger
en Helvetica Neue i systemet, da det ikke er Adobe's Postcript-version.

Er der et sted på nettet, hvor man kan se hvilke fonte man _ikke_ må
fjerne?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Storm

Dato : 30-11-02 21:46

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Hejsa,
>
> Er der nogen der ved, hvilke fonte der _skal_ forblive i OS X's standard
> font-mapper? Her tænker jeg på /System/Library/Fonts, /Library/Fonts og
> ~/Library Fonts.

Jeg stoler på det resultat jeg får med "Diablotin", se nedenfor:

> [...]
> Postscript-fonte, som jeg gør i OS 9. Det duer f.eks. ikke at der ligger
> en Helvetica Neue i systemet, da det ikke er Adobe's Postcript-version.

Ja, det gjorde jeg også i en måneds trial, og blev faktisk glad for det.
Men da jeg bare tester af stædighed og afhængighed, har vi ikke
investeret i Suitcase.
Iøvrigt synes jeg at mange fremhæver at FontReserve er bedre og
billigere, men den har jeg ikke prøvet.

> Er der et sted på nettet, hvor man kan se hvilke fonte man _ikke_ må
> fjerne?

<http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/12720>

Om lidt smider jeg nogle skærmdumps, hvor du kan se resultatet på:
<http://home19.inet.tele.dk/storms/diablotin_1.pdf >
og frem til diablotin_5.pdf.

Jeg har set Diablotin anbefalet som en preferencepane der skulle kunne
slå skrifter i Library/Fonts mapperne til og fra. Jeg får det bare ikke
til at virke. Det kunne jo være en smart mellem-løsning.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 30-11-02 23:34

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

Jeg snakker lige lidt med mig selv:

Nu har jeg smidt gif skærmdumps istedet.
Æble-shift-4-space, fylder en bondegård.

<http://home19.inet.tele.dk/storms/diablotin_1.gif> til -5.gif

Jeg har spottet flittigt på emnet synes jeg, da det er drønirriterende
ikke at have totalt styr på fontene.

Fra en tråd i mine gemmer:

"___
I can't speak about the others, but DO NOT remove helvetica from the
font folder. At least one app (iCal) will fail if it is not there, and
apparently other system functions rely on it too.

You'll just have to live with having at least one TT font along with
your PS fonts.
___"

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 01-12-02 00:22

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> Nu har jeg smidt gif skærmdumps istedet.
> Æble-shift-4-space, fylder en bondegård.

Tinkertools kan skifte til PNG. Den fylder betydeligt mindre end den
tilsvarende GIF.
http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Storm

Dato : 01-12-02 12:46

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Tinkertools kan skifte til PNG. Den fylder betydeligt mindre end den
> tilsvarende GIF.

Jeg åbende pdf'erne i Illustrator og save-for-web til gif, her kunne jeg
have valgt png, tænkte bare ikke lige på det. Jeg kunne også have valgt
Photoshop, hvor jeg kunne have kørt en action udefra.
Kan Tinkertools klare det uden at åbne filerne?

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 01-12-02 13:27

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> Kan Tinkertools klare det uden at åbne filerne?

Tinkertools kan ændre det format som skærmdumps bliver lagret i til fx
PNG. Jeg har ikke checket med Jaguar.

Fra : Michael Holm

Dato : 01-12-02 14:22

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Tinkertools kan ændre det format som skærmdumps bliver lagret i til fx
> PNG. Jeg har ikke checket med Jaguar.

det kan den desværre ikke
her er et lille udrag fra Tinkertool's hjemmeside:
http://www.bresink.de/osx/TinkerTool2.html

Additionally, the following settings can be controlled in any version of
Mac OS X 10.1. They are not available in Jaguar:

* Disable the Desktop (The Finder will no longer display the
screen background picture and no longer mirror the contents of the
Desktop folder to the screen background)
* Set the file format for screenshots made using keyboard
shortcuts
* Set the font-smoothing limit in Cocoa applications
* Disable all font-smoothing

The following settings are available both in Mac OS X 10.1 and 10.2.
However, TinkerTool does not allow to change them in Jaguar, because in
10.2 the settings can now be controlled officially by the respective
applications and System Preferences. TinkerTool provides these
preferences mainly for 10.1 users who want to use the same OS features:

* Disable Finder icons in column view
* Disable the preview column in the Finder's column view
* Control how the Finder scales the Desktop background image
* Disable the default application for playing audio disks
* Disable the default application for playing video disks
* Set the transparency for Terminal windows

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Storm

Dato : 01-12-02 22:22

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:

> det kan den desværre ikke
> her er et lille udrag fra Tinkertool's hjemmeside:
> http://www.bresink.de/osx/TinkerTool2.html

[Snip en forklaring]

Tak for forklaring. Den kaster jeg mig nok ikke lige over, selv om jeg
har set den omtalt flere gange.
Faktisk havde jeg først lavet dem med Snapz Pro, som efter valg kan
gemme fri procent og følgende formater .bmp .gif .jpg .pdf .pict .png
..psd .tiff, og som jeg synes er rigtigt fedt.
Desværre var pdf'erne helt overmalet med unregistered version. Jeg har
nu tænkt at købe det, men da jeg lavede en clean install her for en
måneds tid siden fik jeg lige en måned mere at løbe på. Den fristelse
faldt jeg for.

Dog skal man ikke falde for fristelsen til at placere Snapz Pros pdf'er
i et Quark-dokument. De klarer ihvertfald ikke en tur i Acrobats
Distiller, eller det var måske fordi det var en unregistered version

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-12-02 10:54

kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com (Michael Holm) writes:

> * Set the file format for screenshots made using keyboard
> shortcuts

Det er lidt ærgeligt. PDF er lidt bøvlet i denne henseende.

Jeg mente bestemt jeg havde set et sted jeg kunne ændre det, men jeg
husker åbenbart forkert.

Fra : Michael Holm

Dato : 02-12-02 12:38

> [...]

> Det er lidt ærgeligt. PDF er lidt bøvlet i denne henseende.
>
> Jeg mente bestemt jeg havde set et sted jeg kunne ændre det, men jeg
man kunne jo i 10.1.5, det er ikke det du tænkte på ?!

--
Michael T. Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-12-02 02:12

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Jeg stoler på det resultat jeg får med "Diablotin", se nedenfor:

Det program kendte jeg ikke, det er da lidt smart.

> [...]
> investeret i Suitcase.
> Iøvrigt synes jeg at mange fremhæver at FontReserve er bedre og

Jeg har heller ikke prøvet den, men da jeg har brugt Suitcase i årevis
vil jeg helst bruge den. Det virker glimrende til formålet på både Mac
og Windows, så jeg ser ingen grund til at skifte.

> [...]
> slå skrifter i Library/Fonts mapperne til og fra. Jeg får det bare ikke
> til at virke. Det kunne jo være en smart mellem-løsning.

Den virker fint her, mht. at deaktivere fonte. Så slipper man for at
skulle gøre det via terminalen.

Fra : Storm

Dato : 01-12-02 12:28

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Den virker fint her, mht. at deaktivere fonte. Så slipper man for at
> skulle gøre det via terminalen.

Ja tak, så tror jeg ikke, at mange mac-grafiske arbejdspladsers næste
generation af maskiner hed mac

Jeg havde kun testet om Diablotin virkede på TextEdit.
Her konstaterede jeg at det virkede på de fonte Jaguaren selv har lagt
ind. Tog jeg f.eks. mappen med "M" fonte fra vores fontbibliotek og smed
under user/Library/Fonts, og aktiverede dem med Diablotin, så kunne jeg
ikke se dem i TextEdit. Mon det er en Cocoa-program ting?

Men nu kan jeg se at de fungerer (til dels) under f.eks. Illustrator 10,
i fint ordnede fontmapper. Mon det er en Carbon-program ting?
Dog er der en del, hovedsagelig (kun) display-skrifter, der kun findes i
et snit, der vises, men er greyet ud. Selv om jeg ved, at alle er ok
postscriptfonte. Nogle fra Adobe, andre ikke, jeg kan ikke se noget
system i det.

En anden ting er, at smider du fontene ind i ordnede mapper efter
alfabetet, kan du kun kun aktivere/deaktivere en mappe med Diablotin,
ikke vælge enkelte undermapper. Men så kan man selvfølgelig køre de
sjældent brugte over i en Disabled Font mappe, og flytte ind når det er
påkrævet. Men ikke helt fikst.

Da jeg brugte Suitcase, endte jeg med at have alle Jaguarens System
fonte aktive, Jaguarens øvrige fonte i en Disabled Font Mappe ved siden
af. Med Suitcase sagde jeg: Allow to override SystemFonts, noget i den
retning. Hver gang jeg skulle aktivere den håndfuld af skrifter som lå
som "duppletter" i System fonts, spurgte Suitcase om hvilken version jeg
ville bruge. Det kunne jeg ikke se nogen vej uden om, men jeg kunne i
det mindste styre det, og jeg vidste præcis hvor hvad lå. Er det også
her du er?

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106417>

Ingen steder har jeg set en liste med hvilke fonte man absolut ikke må
slette. Men jeg har nu 25 fonte liggende i system font mappen som
Diablotin ikke synes jeg skal slette, så det gør jeg ikke - .dfonts og
..otf fonts.

De konflikende er (Courier), Helvetica, Symbol, Times og ZapfDingbats.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-12-02 15:41

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Ja tak, så tror jeg ikke, at mange mac-grafiske arbejdspladsers næste
> generation af maskiner hed mac

Desværre ja, og derfor er det uheldigt at Apple har valgt en så
indviklet måde at håndtere skrifter på.

> [...]
> under user/Library/Fonts, og aktiverede dem med Diablotin, så kunne jeg
> ikke se dem i TextEdit. Mon det er en Cocoa-program ting?

Det virker vist fint her i TextEdit.

> [...]
> ikke vælge enkelte undermapper. Men så kan man selvfølgelig køre de
> sjældent brugte over i en Disabled Font mappe, og flytte ind når det er

Jeg kan også kun aktivere/deaktivere selve mappen. Til alm. brug gør det
ikke det store, men til professionelt brug har man brug for en rigtig
font manager.

> [...]
> ville bruge. Det kunne jeg ikke se nogen vej uden om, men jeg kunne i
> det mindste styre det, og jeg vidste præcis hvor hvad lå. Er det også

Jeg har endnu ikke haft Suitcase til at spørge mig i OS X, men den
ignorerer simpelthen min egne fonte i InDesign, hvis de konflikter med
systemets. Jeg har slået "Allow Suitcase to override System fonts" til.

Hvis jeg f.eks. slår Adobe's Postscript version af Optima til, så ændrer
det ikke på fontvalgtet i InDesign 2, selvom den version af Optima
indeholder mange flere varianter end systemets. I TextEdit dukker de dog
op...

Vi har også et job kørende, hvor Helvtica Neue bliver brugt. Jeg ved
godt at der ligger en i systemet, men da jeg slå Postscipt-versionen til
i Suitcase regnede jeg med, at det var den der blev brugt. Næ nej,
InDesign brugte systemets og det var kun rent held at jeg opdagede det i
tide.

> [...]
> .otf fonts.
>
> De konflikende er (Courier), Helvetica, Symbol, Times og ZapfDingbats.

Ja, de fonte er jo desværre meget brugte, så dem må der ikke være
problemer med. Apple burde melde ud med, hvordan vi undgår de problemer,
for hvis man ikke kan slå ovennævte fra, så har vi et stort problem!

Fra : Storm

Dato : 02-12-02 22:28

> [...]

> ignorerer simpelthen min egne fonte i InDesign, hvis de konflikter med
> systemets. Jeg har slået "Allow Suitcase to override System fonts" til.

Jeg mener bestemt man kan angive, hvad Suitcase skal gøre i
"duplet-situationer" - f.eks. altid spørge brugeren, hvilken der skal
bruges, det er ikke nok kun at hakke af i Allow ....override...
Jeg sloges længe med det. Er det version 10.1.3?

OS X's .dfonts skulle være høj-kvalitets TrueType fonte, men det er jo
altsammen lige meget, hvis jeres RIP ikke klarer TrueType, eller hvis
det betyder tekstombrydning i forhold til en postscripversion brugt i
jobbet.

> [...]
> det ikke på fontvalgtet i InDesign 2, selvom den version af Optima
> indeholder mange flere varianter end systemets. I TextEdit dukker de dog

Det lyder jo som om Cocoa og Carbon hverken ser fontene på samme måde,
eller ser de samme fonte, men den røde tråd kan være lidt svær at
gennemskue.
Systemets optima ville jeg ligge i en disabled fonts mappe.

> [...]
> i Suitcase regnede jeg med, at det var den der blev brugt. Næ nej,
> InDesign brugte systemets og det var kun rent held at jeg opdagede det i

Det er lige før jeg smider Suitcase ind igen for at prøve, jeg er sikker
på at du kan sætte den op, så du ikke har det problem. Jeg fik det til
at fungere til sidst, men vi bruger ellers ATM, så det var bare for at
se om jeg kunne.
Der _er_ glade grafiske brugere af Suitcase og OS X (ihvertfald på
designersiden

Vi ku' spørge dem, hvordan...

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-12-02 20:14

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> bruges, det er ikke nok kun at hakke af i Allow ....override...
> Jeg sloges længe med det. Er det version 10.1.3?

Ja.

> [...]
> altsammen lige meget, hvis jeres RIP ikke klarer TrueType, eller hvis
> det betyder tekstombrydning i forhold til en postscripversion brugt i

RIP'en klarer fontene fint, men de er ikke magen til PS-versionerne.

> [...]
> gennemskue.
> Systemets optima ville jeg ligge i en disabled fonts mappe.

Ja, jeg skal have fundet ud af den smarteste måde at gøre det på.
Diablotin virker som et godt valg.

> [...]
> se om jeg kunne.
> Der _er_ glade grafiske brugere af Suitcase og OS X (ihvertfald på

Sikkert, man skal bare lige vænne sig til det og lære genvejene.

> Vi ku' spørge dem, hvordan...

Har du en god adresse, hvor man kan spørge?

Fra : Storm

Dato : 07-12-02 22:10

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Har du en god adresse, hvor man kan spørge?

Tjah måske, jeg prøver på mandag.
Så kan du få den hvis den kan bruges til noget

(En interessant artikel om vores OS dilemma i julenummeret af Aktuel
Grafisk Information).

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-12-02 13:19

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Tjah måske, jeg prøver på mandag.
> Så kan du få den hvis den kan bruges til noget
>
> (En interessant artikel om vores OS dilemma i julenummeret af Aktuel
> Grafisk Information).

Jeg skal se om jeg kan finde et eksemplar på arbejdet.

Fra : Storm

Dato : 30-11-02 22:07

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg er begyndt at bruge min Mac med OS X til en smule grafisk arbejde,

Med eller uden Quark?

> [...]
> Postscript-fonte, som jeg gør i OS 9. Det duer f.eks. ikke at der ligger
> en Helvetica Neue i systemet, da det ikke er Adobe's Postcript-version.

Nej den er irriterende, jeg mener bestemt det var den jeg slettede og
derefter kunne konstatere at jeg ikke kunne starte Classic, men det kan
jo hurtigt efterprøves

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-12-02 02:12

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Med eller uden Quark?

Med Quark et par gange, men jeg vil helst undgå Classic. ID2 kører
rimeligt godt på den, men jeg foretrækker selv Quark, da ID2 er for
langsom til mit behov.

> Nej den er irriterende, jeg mener bestemt det var den jeg slettede og
> derefter kunne konstatere at jeg ikke kunne starte Classic, men det kan
> jo hurtigt efterprøves

Det irriterer mig, at OS X har sådan en rodet font-håndtering, for det
skaber grobund for rigtigt mange problemer når først OS X bliver udbredt
i den grafiske branche. Der sidder så mange halv-amatører ude i
branchen, som ikke engang kan finde ud af at styre OS 9 ordentligt, så
med OS X's flere font-mapper og rettighedsproblemer, skal det nok blive
sjovt...

Fra : Jonas Voss

Dato : 01-12-02 02:36

On Sun, 1 Dec 2002 02:12:03 +0100, René <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> branchen, som ikke engang kan finde ud af at styre OS 9 ordentligt, så
> med OS X's flere font-mapper og rettighedsproblemer, skal det nok blive

Jeg dykkede først igår ned i font-problematikken på OS X, men jeg
fandt en ganske spændende artikel om emnet her:

<http://osxfaq.com/dailytips/11-2002/11-27.ws>

og her:

<http://radio.weblogs.com/0100676/>

Sidstnævnte skulle forklare de forskellige fonttyper OS X kan
håndtere, samt hvilke der er system-fonte, og altså er krævet af
systemet.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-12-02 03:25

Jonas Voss <voss@dev.null.dk> wrote:

> [...]
>
> Sidstnævnte skulle forklare de forskellige fonttyper OS X kan
> håndtere, samt hvilke der er system-fonte, og altså er krævet af

Jeg tager et kig på de links. Tak!

Fra : Jonas Voss

Dato : 01-12-02 13:15

On Sun, 1 Dec 2002 03:24:37 +0100, René <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Jonas Voss <voss@dev.null.dk> wrote:

[snip]

> Jeg tager et kig på de links. Tak!

Tippet fra OS X FAQ er glimragende, jeg anede ikke man bare kunne
organisere sin font-mappe på den måde. Det er sikkert blevet bragt her
i gruppen tidligere, men det mindes jeg ikke. Jeg forsøgte mig med at
smide hele Adobes Font Folio 8 ned i Font-mappen, i sin egen mappe, og
det virker søreme helt fint. Lige bortset fra at Word ikke kunne klare
de mange fonte, og gik ned med det vuns. Photoshop kan godt klare at
indlæse dem alle, og der er mange.

Nu skal jeg bare lige have frasorteret de skrifter jeg ikke bruger,
men så har jeg dem ellers liggende i en mappe for sig, så man nemt kan
slå dem alle fra på den gang, ganske simpelt ved at fjerne mappen fra
Font-mappen.

Simpelt.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-02 05:16

> [...]

> Er der nogen der ved, hvilke fonte der _skal_ forblive i OS X's standard
> font-mapper? Her tænker jeg på /System/Library/Fonts, /Library/Fonts og

GNU European hvis man vil bruge emacs .
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.