Monopol til IE.? > Den blå avis. - Og Nets~
Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 30-11-02 20:28

Jeg har efterhånden accepteret at dba ikke vil have Netscape brugere som
kunder.
Jeg kan da se noget på siden, men kun det halve af indholdet.
Så må jeg jo bruge alternativerne.

Men jeg er alligevel nysgerrig:
Hvad gør de specielt, som Netscape ikke kan læse.?
Heller ikke Netscape version 7.0.

Kan nogen henvise til et link.?
(Jeg ved ikke meget om emnet, men er efterhånden blevet nysgerrig nok
til at ville grave lidt i det.!)

Og generelt:
Hvorfor er der stadig disse forskelle på Microsoft's program (IE) og
Netscape.?
Man skulle da tro at Netscape i det mindste kunne følge i baghjulet på
IE. Så vi kunne se bare 90% af det IE viser.

Jeg læste forleden en skrive om at X Browser ikke fulgte standarden.
Betyder det at der er standarder for Internet sider.?
Og at Microsoft, for at holde Netscape ude, løbende laver sin egne
standard, som brugerne er "tvunget" til at anvende.?

(Dette er sendt fra Netscape 4.7..!)

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-11-02 21:20

Jørgen Rasmussen wrote:

> [...]
> Man skulle da tro at Netscape i det mindste kunne følge i baghjulet på
> IE. Så vi kunne se bare 90% af det IE viser.

Det er et bevidst valg, at Netscape (Mozilla) ikke understøtter
Microsofts funktioner, med mindre de er ophøjede som standarder.

> Jeg læste forleden en skrive om at X Browser ikke fulgte standarden.
> Betyder det at der er standarder for Internet sider.?

Ja, du kan læse om standarder for browsere på http://www.w3.org. Teksten
er på engelsk og kan være ret så teknisk.

> Og at Microsoft, for at holde Netscape ude, løbende laver sin egne
> standard, som brugerne er "tvunget" til at anvende.?

Jeg skal ikke kunne udelukke, at det især var tilfældet tidligere, da
browserkampen var på sit højeste. Både Netscape og Microsoft prøvede at
indføre ny funktionalitet i deres browsere, så de adskilte sig fra
konkurrentens. Jeg tror ikke det er så udtalt mere, især ikke efter W3C
kom på banen.

> (Dette er sendt fra Netscape 4.7..!)

Det kan give dig problemer med sites, selvom de overholder
W3C-standarderne. Overvej eventuelt at skifte til Netscape 7 eller
Mozilla.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 30-11-02 23:44

Jørgen Rasmussen wrote:

> Man skulle da tro at Netscape i det mindste kunne følge i baghjulet på
> IE. Så vi kunne se bare 90% af det IE viser.

Hvis vi ser på hvilke browsere, der er bedst til at følge de standarder, der
er udstukket af W3, ECMA m.fl., så er Mozilla (og Netscape 7) klart den
bedste browser på markedet - langt bedre end IE.

Sagen er bare den, at mange webdesignere har vænnet sig til at lave kode,
der bruger Microsofts selvopfundne koder. Samtidig tester de kun i IE - og
så er det, at de sites ikke vises ordentligt i Mozilla/Netscape.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Ole Junker

Dato : 01-12-02 01:15

On Sat, 30 Nov 2002 20:28:00 +0100, Jørgen Rasmussen
<jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> wrote:

> [...]
>Man skulle da tro at Netscape i det mindste kunne følge i baghjulet på
>IE. Så vi kunne se bare 90% af det IE viser.

Hej

Desværre er det ikke kun Den Blå Avis, der bidrager til, at Danmark
vel efterhånden er verdens mest Microsoftfixerede land. Der kan nævnes
mange andre danske sites, der optræder lige så amatøragtigt.

Netscape 7.0 fungerer fint med www.dba.dk. Der kan være et par
skønhedsfejl et par steder, men jeg har ikke været udsat for, at jeg
ikke har kunnet indlægge annoncer, betale med Dankort o.s.v.

Jeg har sat min Norton Personal Firewall op til, at den ikke skal
fortælle DBA, hvilken browser, jeg kører med, så slipper man for at
se, at de har "opdaget", at man kører med Netscape.

V.h.
--------------------
Ole Junker
ojunker[hos]fjerndettee-box.dk

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 01-12-02 01:45

Ole Junker skrev:

> [...]
[snip]
> Jeg har sat min Norton Personal Firewall op til, at den ikke skal
> fortælle DBA, hvilken browser, jeg kører med, så slipper man for at
> se, at de har "opdaget", at man kører med Netscape.

Det var da bedre at der kom endnu en ikke-IE browser med i statistikken. Det
er jo hovedsageligt deres argument for at de vælger at være ligeglade med
alle andre browsere.

"Problemet" er vel at flertallet af alle Windowsbrugere (og det er de fleste
computerbruger jo) aldrig prøver andre browsere end det Windows kommer med -
nemlig IE. De lidt mere øvede og eksperimenterende (som ikke er flertallet)
har "mod" og tålmodighed til at opdage bedre alternativer.

....synd at det er sådan :-/

--
Lars

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 01-12-02 13:10

"Lars Jørgensen" <lagojo@VARMPOST.com> wrote:

> [...]
>nemlig IE. De lidt mere øvede og eksperimenterende (som ikke er flertallet)
>har "mod" og tålmodighed til at opdage bedre alternativer.

Der er også de "gamle" på nettet, fra før Microsoft opdagede at der var noget
der hed internet

Dengang (indtil '97 eller '98) hed det Netscape som web-browser, Agent til news
og Pegasus eller Eudora til mail. På mange andre områder end internettet er det
faktisk ikke ret lang tid!

Disse programmer eksisterer heldigvis endnu, og de største problemer idag er vel
på browser området.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 01-12-02 14:31

Ole Junker wrote:

> [...]
> fortælle DBA, hvilken browser, jeg kører med, så slipper man for at
> se, at de har "opdaget", at man kører med Netscape.

Tak for kommentarerne.

Jeg har så sent som fredag prøvet med Netscape 7.0.
Men bla. valgmulighederen øverst i billedet vises kun som sort tekst mod en
mørk baggrund, og selve området med annoncer kan nok ses, men tlf. numre og
f.x. muligheder for at gå tilnæste side ekssister ikke.

Jeg skal dog tilføje at jeg bruger et "gammelt" anti-reklame program kaldt
Atguard. (ver. 3.2)
(Overtaget af Norton for 1 - 2 år siden)
Det gør det sikkert ikke bedre at jeg konsekvent blokerer cookies og java
scripts.

Selvom jeg har frakoblet det, og starte helt "fra bunden", med at fjerne alle
begrænsninger mht. dba i Atguard, har det ikke fungeret.

Jeg har ikke kendskab til at Atguard kan sættes op til at modtageren ikke kan
se hvilken Browser man har.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 10-01-03 21:02

Jørgen Rasmussen wrote:

> Jeg læste forleden en skrive om at X Browser ikke fulgte standarden.
> Betyder det at der er standarder for Internet sider.?

ja, det er vist kun Netscape6 som forsøger at følge den

> Og at Microsoft, for at holde Netscape ude, løbende laver sin egne
> standard, som brugerne er "tvunget" til at anvende.?

Det er rigtigt. Bortset fra at Microsoft ikke har nogen standardiseret standart.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 11-01-03 10:15

Peter Ole Kvint wrote:

> ja, det er vist kun Netscape6 som forsøger at følge den

Nej - det er stort set alle browsere, der forsøger at følge den. Selv
Microsoft er blevet bedre til at følge standarne, selv om den browser, der
har bedst standardunderstøttelse, er Mozilla.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Martin Christensen

Dato : 11-01-03 14:01