Opladning af nyt batteri..skrøne eller ??
Fra : SmaRTrxxv

Dato : 30-11-02 16:40

Hej

Jeg har lige købe en nokia 6510

Ekspedienten i forretningen sagde at den skulle lade i 16 timer første gang
jeg lader den op.

Men i instruktionsbogen står der intet om det, blot at batteriet ikke vil
fungerer helt optimalt før end at det har været opladt og afladt to til tre
gange..

Så hvad skal jeg rette mig efter?

Thore Jensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-11-02 17:09

"SmaRTrxxv" <thore_@get2net.dk> wrote in

> Så hvad skal jeg rette mig efter?

Det er en god ide at lade batteriet op natten over første gang - for
at være sikker på batteriet nu også er ladet op. Batterier (det var
vist værst med de gamle typer) kan finde på at sige de er færdig
ladede efter 20min. hvor de i virkeligheden knap nok har fået noget
strøm.

Sæt den i laderen natten over og tænk ikke mere på det :)

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
"I am a nobody, and nobody is perfect; therefore I am perfect."

Fra : BG

Dato : 01-12-02 01:44

> [...]

>fungerer helt optimalt før end at det har været opladt og afladt to til tre

Jag hoppas det går bra att jag skriver på svenska.

Du måste INTE ladda Litium-celler 10-14 timmar som man annars gör med
de andra typerna av batterier.

En Litium-cell är endast en enda cell och alltså inte egentligen ett
batteri som de övriga typerna. I Litium-celler sitter en minneskrets
som lär sig cellens typiska laddning. När cellen är fullt laddad är
det alltså helt utan mening att fortsätta att ladda.

Att helt ladda ur en Litium-cell kan skada den.

En Litium-cell uppnår full kapacitet först efter 3-5 uppladdningar.

Ett NiMH-batteri innehåller flera celler som måste "synkroniseras".
Det gör man det genom att de första gångerna fortsätta att ladda
batteriet efter laddningslampa eller laddningsikonen indikerar full
laddning (det är inte fullständigt laddat då). Därefter ska batteriet
användas tills telefonen stängar av sig själv.
DETTA GÄLLER INTE LITIUM-CELLER

NiCd och NiMH är helt kemiska, men LiIon och LiPol är kemiska med
inbyggd elektronik, därför ska de laddas olika.

====================================== Phone pages
http://OsbyMikro.tk
====================================== mail address
info@osbymikro.tk.remove_th.is

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 01-12-02 09:18

"BG" <borje@gmx.net> wrote in message
> [...]
> det alltså helt utan mening att fortsätta att ladda.
>
> Att helt ladda ur en Litium-cell kan skada den.

Nope, der er altid styring i telefonen, for ellers vil batteriet springe i
luften!

\MK

Ps. Lad os håbe at der ikke er fejl i den software!

Fra : BG

Dato : 03-12-02 23:00

"Morten Klostergaard" <Mortenklostergaard@mail.dk> wrote:

>Nope, der er altid styring i telefonen, for ellers vil batteriet springe i
>luften!

undskyld sproget...

Ja, Det er styring i telefonen, men også i batteriet och om du laddar
ur batteriet HELT (alltså uden telefonens styring med for ex Ericssons
nye lile taskelampe) då KAN batteriet skadas.

Telefonen släcker alltid långt före batteriet är helt tomt (vid
Litium-celler ca 2.4V) men trots det går det att ladda ur batteriet
ytterligare (med for ex lampan).

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 01-12-02 09:23

"BG" <borje@gmx.net> wrote in message
> "SmaRTrxxv" <thore_@get2net.dk> wrote:
>
> Jag hoppas det går bra att jag skriver på svenska.

Det går fint

> Du måste INTE ladda Litium-celler 10-14 timmar som man annars gör med
> de andra typerna av batterier.

Det gjorde jeg heller ikke, heldigt..

> [...]
> som lär sig cellens typiska laddning. När cellen är fullt laddad är
> det alltså helt utan mening att fortsätta att ladda.

Nemlig, telefonen meddelte blot at batteriet var fuldt opladet efter ca. 3
timer

> Att helt ladda ur en Litium-cell kan skada den.
>
> En Litium-cell uppnår full kapacitet först efter 3-5 uppladdningar.

Det står der også i manualen, men det er for dårligt at ekspedienten ikke
ved sådan nogle ting

Tak for hjælpen...

Thore