hjælp til winnt!!
Fra : D19SakaPOPPE

Dato : 30-11-02 16:18

jeg skal gøre så dem der er logget på en maskine med winnt, ikke kan
download, men godt surfe??

hvordan kan jeg gøre det??

--
Dennis
Randers

Fra : Arne Schwerdtfegger

Dato : 30-11-02 16:55

"D19SakaPOPPE" <D19S@loproc.dk> wrote in news:3de8d693$0$147
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> jeg skal gøre så dem der er logget på en maskine med winnt, ikke kan
> download, men godt surfe??

Definer download.

> hvordan kan jeg gøre det??

Uden en definition på download vil svaret være 'det kan du ikke'.

--
Knud

Fra : D19SakaPOPPE

Dato : 30-11-02 17:02

jeg ville have gjort så den der sidder og surfer på maskinen, ikke kan dl,
og installere på maskinen!!
vi har haft nogle problemer med at der er nogle der inst. alle mulige
programmer, hvor der har været virus osv.

--
Dennis
Randers

Fra : Socketd

Dato : 30-11-02 17:34

On Sat, 30 Nov 2002 17:02:00 +0100, D19SakaPOPPE wrote:

> jeg ville have gjort så den der sidder og surfer på maskinen, ikke kan
> dl, og installere på maskinen!!
> vi har haft nogle problemer med at der er nogle der inst. alle mulige
> programmer, hvor der har været virus osv.

Det kan ikke lade sig gøre at stoppe dette, men du kan gøre det sværerer
for personen. Du kan starte med ikke at tillade trafik til andre
computere på port 21 (FTP). Dog kan filer stadig downloades via HTTP eller
SMTP, så du må prøve at sætte et filter op, så .com og .exe filer ikke
kan downloades (men så kan man jo bare kalde filerne noget andet).
Jeg er ikke windows expert, men har alm brugere lov til at installere
programmer? Hvis ja, så kan de programmer vel ikke skade systemet, da de
jo har begrænset rettigheder!?!?

mvh
socketd

Fra : Karsten H.

Dato : 07-12-02 15:26

Socketd <db@traceroute.dk> wrote in

> Jeg er ikke windows expert, men har alm brugere lov til at
> installere programmer? Hvis ja, så kan de programmer vel ikke skade
> systemet, da de jo har begrænset rettigheder!?!?

Ja, det har de, da setup.exe, eller hvad det nu hedder blot er et program
som alle de andre. Maskinen ser ikke nogen forskel mellem et program der
gemmer en .exe-fil, eller en .doc-fil.

Microsoft arbejder på sædvanlig vis med at få folk til at benytte .msi-
filer til installationer, hvor der så kan sættes begrænsninger på hvem der
må hvad.

--
Karsten H.
Som har skrevet sin mail-adresse baglæns for at narre fjenden i Aalborg.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-12-02 00:20

<D19S@loproc.dk> wrote:

> jeg ville have gjort så den der sidder og surfer på maskinen,
> ikke kan dl, og installere på maskinen!!

Når man henter en web-side foregår det (typisk) med HTTP, men man
kan sagtens hente et program med HTTP, så hvis man lukker for det
ene (download), så lukker man også for det andet (browsing).

Så kan man selvfølgelig give sig til at sætte grænser for, hvor
store filer, der må hentes med HTTP, og derved forsøge at lukke
for, at der hentes programmer. Men så begynder man at lave for-
udsætninger om, hvor stor en web-side er før det er et program,
og det giver IMO ikke meget mening.

Hvis det du faktisk ønsker at undgå, det er at folk installerer
alt muligt mærkeligt på maskinerne, så er det installering af
programmer, du skal lukke for, ikke download af dem.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Lars Hessellund

Dato : 01-12-02 14:15

Som der tidligere blev sagt så kan man forhindre brugeren i at have adgang
til ftp (p21)
Men det hjælper ikke noget da langt de fleste vira spredes via. http
Hvis du skal være sikker på at brugerne ikke kan installere noget på
maskinerne skal klienterne være win2k, og så begrænse brugenes rettigheder
så de ikke kan installere noget.
Du skal så bare være opmærksom på at det også kan forhindre dem i at bruge
visse programmer, f.eks. er C5 et af dem da man til nogle af dets filer skal
have administratoradgang, det skal ændres på fil-niveau.
Men jeg er ikke særlig skarp til WinNT så det kan være der gælder andre
regler på det område.
/Lars

Fra : D19SakaPOPPE

Dato : 01-12-02 14:45

jeg har fundet et program der gør det jeg skal have det til, men tak, for
svarene

--
Dennis
Randers

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 01-12-02 15:00

D19SakaPOPPE wrote:
> jeg har fundet et program der gør det jeg skal have det til, men tak, for
> svarene

Kan du dele den viden du evt. har fået.

Måske er det et snakeoil værdigt produkt du har fundet.

--
Christian E. Lysel, http://www.spindelnet.dk/

Kunst? http://www.firewallmonkeys.com/songs/

Fra : D19SakaPOPPE

Dato : 01-12-02 21:55

programmet hedder IE Security, og kan hentes på www.mybestsoft.com det er
et kanon program, som kan slå en masse ting fra, som andre folk ikke skal
have adgang til..
Og så fylder det ikke ærlig meget, og kan bruget på alle windows platforme..
har prøvet win98, winnt, winxp, indtil vidre..

--
Dennis
Randers

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 01-12-02 22:19

D19SakaPOPPE wrote:
> [...]
> Og så fylder det ikke ærlig meget, og kan bruget på alle windows platforme..
> har prøvet win98, winnt, winxp, indtil vidre..

At det virker på windows 98, er normalt en indikator om at der er ugler
i mosen.

Fra : Karsten H.

Dato : 07-12-02 15:23

"Christian E. Lysel" <news.sunsite.dk@spindelnet.dk> wrote in

> At det virker på windows 98, er normalt en indikator om at der er
> ugler i mosen.

Uden at gide at downloade programmet vil jeg mene at programmet bruger en
skøn blanding af noget internethelper-lignende noget (samme metode som
alexa og en del spyware bruger) sammen med det policy-system der er i
Internet Explorer. (Mange af de ting man kan sætte i det ligner til
forveksling de samme muligheder du får ved at pille i .adm-filerne fra IEAK
med poledit)

Hvis man skulle få lyst til at forhindre download, og ikke vil installere
mere software på sin maskine, så kan man hente ovenstående og benytte
poledit til at lave de manuelle ændringer.

Men det er nok noget mere kompliceret end at køre det der program.

Fra : Bo Simonsen

Dato : 04-12-02 22:38

In article <3dea7708$0$212$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, D19SakaPOPPE wrote:
> [...]
> Og så fylder det ikke ærlig meget, og kan bruget på alle windows platforme..
> har prøvet win98, winnt, winxp, indtil vidre..

Jeg synes at du skal overholde netiketten ligesom os andre. Det vil sige
kommentér under det citerede. Nærmere information: http://usenet.dk ->
Netikette -> Citat teknik.

Bo Simonsen

Join the GNU Generation

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 01-12-02 14:50

D19SakaPOPPE wrote:
> jeg skal gøre så dem der er logget på en maskine med winnt, ikke kan
> download, men godt surfe??
>
> hvordan kan jeg gøre det??

Fyld harddisken op :), eller kør med disk kvota der ikke tillader
brugeren at gemme data på harddisken (måske med undtagelser af de steder
hvor der brug for det).

Evt. kan du også sætte filrettighederne op så brugeren ikke kan skrive
til disken.

Ovenstående kræver nok du slå caching i din browser..Hvilket setup
snakker vi forresten om?

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 01-12-02 16:00

D19SakaPOPPE skrev:

> jeg skal gøre så dem der er logget på en maskine med winnt, ikke kan
> download, men godt surfe??

Det får du svært ved, men du kan låse maskinen så meget at brugeren får
stort besvær med at installere de hentede programmer:

Læs gerne flere afsnit af Resource kittet, du kan risikere at udvide din
horisont.

> hvordan kan jeg gøre det??

Det er svært at sige, når du ikke bibringer flere informationer om hvor-
dan tingene er opsat i forvejen.
--
Fix Outlook Express 5.*. Nu med emoticons, _understreget_,
/skråtstillet/ og *fed* tekst: <URL: http://flash.to/oe-quotefix >