re: duelighedsbeviset
Fra : Ole Axelsen

Dato : 30-11-02 11:54

> Hvis man tager duelighedsbeviset, behøver man så ikke Speedbådskortet?

> Nej. Duelighedsbeviset giver ret til af føre alle både, op til 15 meter i
> længde, også speedbåde.

> og op til 20 T..

Det er både rigtigt og forkert. 20 tons reglen er fra 1. juli afløst af 15
meter reglen, dog er det sådan, at dem der før 1. juli ejede et skib over 15
meter men under 20 tons må fortsætte med at sejle efter de gamle regler.

Fjern paranteserne ved svar på mail.
Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-11-02 12:07

OK,hvor kan man læse noget mere om de ændringer ?

Bjarke

Fra : Ole Axelsen

Dato : 30-11-02 14:08

"Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> skrev i en meddelelse
> OK,hvor kan man læse noget mere om de ændringer ?

Jeg må med skam melde, at jeg ikke kan finde noget skriftlig dokumentation
for det. Jeg ved dog jeg har set det et eller andet sted. Jeg går pt. på
navigationskursus, og der hørte jeg om det første gang. Kort efter fandt jeg
det skrevet, jeg kan bare ikke huske hvor. Jeg vender tilbage, når/hvis jeg
finder det. Jeg er forøvrigt blevet i tvivl om datoen. Jeg ser at reglen om
speedbådskort trådte i kraft 1. juni, så mon ikke de andre regler også er
trådt i kraft på det tidspunkt?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-11-02 19:00

http://www.sofartsstyrelsen.dk

Bekendtgørelse om ændring af tonnagegrænser for fiskeskibe og
fritidsfartøjer i besætningsloven

I medfør af § 14 i lov nr. 15 af 13. januar 1997 om skibes besætning og
efter samråd med Danmarks Fiskeriforening, Specialarbejderforbundet i
Danmark, Dansk Sejlunion, Danmarks Motorbåds Union, Danmarks
Tursejler-Forening, Foreningen til Langtursejladsens Fremme og Søsportens
Brancheforening fastsættes:

§ 1. I lov nr. 15 af 13. januar 1997 om skibes besætning, som ændret ved lov
nr. 902 af 16. december 1998, bekendtgørelse nr. 833 af 10. november 1999 og
lov nr. 1261 af 20. december 2000, foretages følgende ændringer:

1) I § 9, stk. 1, ændres »en længde på 15 meter og derover men under 45
meter« til: »en længde på 15 meter og derover, men under 45 meter, og
fiskeskibe med et dimensionstal på 100 og derover, men med en længde under
45 meter«.

2) I § 9, stk. 3, ændres »en længde på 15 meter og derover« to steder
til: »en længde på 15 meter og derover og fiskeskibe med et dimensionstal på
100 og derover samt«.

3) I § 10, stk. 1, ændres »en bruttotonnage på 20 og derover, men under
100« til: »en skroglængde på 15 meter og derover, men under 24 meter«.

skroglængde på 24 meter og derover«.

skroglængde på 15 meter og derover«.

Stk. 2. Længden beregnes som 96 pct. af den totale længde på en vandlinie
ved 85 pct. af den mindste dybde (moulded) målt fra køllinien, eller som
længden fra forenden af stævnen til rorstammens akse beregnet på nævnte
vandlinie, hvis denne længde er den største. I skibe med styrlastighed skal
den vandlinie, på hvilken længden måles, være parallel med
konstruktionsvandlinien.

Stk. 3. Ved skroglængde forstås længden overalt målt i henhold til
fritidsbådsdirektivet efter den relevante harmoniserede standard. Skrog og
fenderliste måles med, men eksterne ror, eksterne drev og påhængsmotorer,
badeplatforme, bovspryd og lignende måles ikke med.

Stk. 4. Dimensionstallet udregnes ved at multiplicere længden over alt, som
er afstanden i lige linie mellem det forreste punkt på forstævnen til det
agterste punkt på agterstævnen, med den største bredde, således som disse
mål fremgår af skibets målebrev.

Stk.5. Personer, der ikke er i besiddelse af sønæringsbevis, og som
forinden 1. februar 2000 har gjort tjeneste som fører eller styrmand i
skibe, der er målt under 20 bruttoregistertons, eller som forinden
nærværende bekendtgørelses ikrafttræden har gjort tjeneste i skibe under 15
meter med et dimensionstal på 100 eller derover, kan fortsat gøre sådan
tjeneste.

§ 2. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2002.

Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 833 af 10. november 1999 om ændring af
tonnagegrænser for fiskeskibe i besætningsloven ophæves.

Stk. 3. Bekendtgørelsen gælder ikke for Grønland.

Søfartsstyrelsen, den 14. juni 2002

Niels J. Bagge

/Philippe Bauchy

citat slut.......