gadedrengehop, gang og løb - energiforbrug~
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-11-02 10:22

Kan man sammenligne energiforbruget ved
menneskets forskellige fremdriftsmåder?

Jeg prøvede (på en øde skovsti) at praktisere forskellige
gangarter, småløb og gadedrengehop. Jeg blev lidt
overrasket over at netop "gadedrengehop" ikke virker
særlig energikrævende. I tilgift er det også ret skægt.

Normalt foretrækker jeg "hyggecykling", da jeg helst ikke
vil blive våd af sved, når jeg er hjemmefra. Men ellers
kunne det da også være interessant at sammenligne
andre humandrevne fremdriftsmåder - rulleskøjter,
skateboard, HPV-cykler, ... ...
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-11-02 10:38

Herluf Holdt, 3140 skrev:

>Kan man sammenligne energiforbruget ved
>menneskets forskellige fremdriftsmåder?

Jeg kender ingen forsøg, men man kan jo sagtens måle
forbrændingen ved forskellige former for motion.

Det har jeg også bemærket.

--
Bertel

Fra : Prankster Kineses

Dato : 30-11-02 11:57

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> wrote in message
> Kan man sammenligne energiforbruget ved
> menneskets forskellige fremdriftsmåder?

Ja. Min gamle fysikbog "General Physics 2nd edition" har en lille tabel over
energiforbrug (metabolic rates som det hedder på udenlandsk) for forskellige
aktiviteter som søvn (min favorit), løb, svømning, brændehugning, etc.

Prøv eventuelt at søge på "metabolic rates".

Kasper

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 30-11-02 13:20

"Herluf Holdt, 3140" wrote:

> Kan man sammenligne energiforbruget ved
> menneskets forskellige fremdriftsmåder?

Ja, men måske skal man også tage effektforbruget og/eller tidsforbruget
i betragtning. Ellers bliver resultatet at man kan tilbagelægge en
given strækning med et ganske lille (mer-)energiforbrug ved at spadsere
*meget* langsomt. Ved lav fart er friktion fra luft etc. jo negligibel.

Man kan fx tage ét skridt på 10 cm for hveranden time.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-11-02 14:39

Jeppe Stig Nielsen wrote:
> [...]
> Man kan fx tage ét skridt på 10 cm for hveranden time.

Ja, *tiden* må med. Med dit eksempel bliver det
nødvendigt med en *meget* tæt forekomst af
traktørsteder og banansælgere på skovstierne.
Eller en alt for stor rygsæk til proviant, som igen
vil give et øget energiforbrug til "slæbet".
Med "human-powered" fremdrift må man vel regne
med en eller anden relevant hastighed per time.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Henning Makholm

Dato : 30-11-02 18:08

Scripsit "Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk>

> Jeg prøvede (på en øde skovsti) at praktisere forskellige
> gangarter, småløb og gadedrengehop. Jeg blev lidt
> overrasket over at netop "gadedrengehop" ikke virker
> særlig energikrævende. I tilgift er det også ret skægt.

Jeg har lagt mærke til det samme. Jeg tror det har noget at gøre med
at kroppen bevæger sig forholdsvis vandret i den "gangart", så man
skal ikke bruge så meget energi på at løfte kroppen op i hvert
skridt.

--
Henning Makholm "Fuck Lone."

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-11-02 18:24

"Herluf Holdt, 3140" wrote:

> Kan man sammenligne energiforbruget ved
> menneskets forskellige fremdriftsmåder?

Ja

> Jeg prøvede (på en øde skovsti) at praktisere forskellige
> gangarter, småløb og gadedrengehop. Jeg blev lidt
> overrasket over at netop "gadedrengehop" ikke virker
> særlig energikrævende. I tilgift er det også ret skægt.

Har for en del år siden interesseret mig en del for ergonomi,
især da mit arbejde i landbruget medførte en del fysisk indsats,
(er længe overstået, og erstattet af alle negative tegn på
mgl fysisk aktivitet)
men en af de overraskende resultater, var en betydelig reduceret
træthed ved forcering af stigninger i småtrav, må være lidt som
dine "gadedrengehop", og dengang var vurderingen, at accelerations-
energien var stort set konstant, i forhold til kroppens vægt, i forhold
til langsommere gangart, hvor der skal startes op hvergang, der flyttes.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Leif Neland

Dato : 16-12-02 23:00

> [...]
> energien var stort set konstant, i forhold til kroppens vægt, i forhold
> til langsommere gangart, hvor der skal startes op hvergang, der flyttes.

Vore heste foretrækker klart at trave/galoppere op af bakker (30-45 grader)

Leif

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 30-11-02 19:33

On 30 Nov 2002 18:07:45 +0100
Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:

> [...]
> at kroppen bevæger sig forholdsvis vandret i den "gangart", så man
> skal ikke bruge så meget energi på at løfte kroppen op i hvert

Det er elastikeffekt i muskler og serner der gør at man får noget af sin energi
retur. Kenguroer og visse typer gazeller har udviklet teknikken til fuldkommenhed

--
Poul-Erik Andreasen