Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fremkaldelse - men HVOR ?
Fra : Niels J. Larsen

Dato : 29-11-02 23:27

Nu er jeg godt nok nybegynder og absolut ikke en haj til at tage billeder,
men jeg kan godt se forskel på fejl JEG har lavet og fejl som er sket under
fremkaldelsen.

På en (for stor) del af billederne på de 7 film jeg netop har fået fremkaldt
i den lokale Kvickly (Fuji service), er der flere gange underlige mærker hen
over billederne og røde/gule pletter af varierende størrelse. Det er ikke
noget der er konsistent og kan efter min bedste overbevisning derfor ikke
hænge sammen med kameraet eller brugeren af det.

Kort og godt :

Hvor kan det betale sig at få fremkaldt sine film - helst i nærheden af
Roskilde el. omegn og hvor meget skal det koste ??

-Niels

Fra : Alex W

Dato : 30-11-02 00:53

> Hvor kan det betale sig at få fremkaldt sine film - helst i nærheden af
Roskilde el.....[snip)

Der er en fotohandler i Roskilde, Reidl foto mener jeg han hedder. Spørg ham
om han bruger Gabs foto som labor. Gabs er af mange bedømt til at være
stedet hvor man får sine standardbilleder fremkaldt. Gabs har også et proff.
labor. men det koster ....

Det er i fremkaldelsen af filmen at det kan gå galt.
Hvis en film bliver overfremkaldt, bliver billederne hårde, lukker i de
mørke områder og brænder ud i højlys.
De dårlige labor. putter alle film i samme kemi, hvilket giver forurening
fra den ene film til den anden. Og nogle gange tager de ikke hensyn til
forsk. fremkaldetider fra film til film.

Farvelaboratoriet i Kronprinsensgade i KBH fremkalde f.eks. kun Kodak i et
bad osv.. Hvilket giver kanon gode billeder. De er så omhyggelige at man kan
være rimelig sikker på at hvis der er fejl, er det nok en selv der er skyld
i det. Hvis man ekspornere film til en anden (ISO) siger man bare til, så
korigere de fremkaldelsen. Sådan!!

Mange fotohandlere har selv et mini labor. og kan lave fornuftige print.

/Alex

Fra : Anders Hvas

Dato : 30-11-02 01:18

"Niels J. Larsen" <niels.j.larsen@tdNEJTAKcadsl.dk> skrev i en meddelelse

<snip>

> Hvor kan det betale sig at få fremkaldt sine film - helst i nærheden af
> Roskilde el. omegn og hvor meget skal det koste ??
>
> -Niels

Hej Niels.

Hvor meget det skal koste afhænger jo også af hvor meget du vil give. Som
andre tidligere har nævnt KAN billige fremkaldelser være udmærkede. Jeg
syntes dog generelt at de billige fremkaldelser sker på tyndt papir og jeg
syntes også jeg har været ude for billeder med svage farver og kontrast. I
en periode har jeg fået fremkaldt hos Reidel i Algade i Roskilde, og har
været godt tilfreds med resultaterne. En fremkaldelse med kopier koster så
vidt jeg huskre 115 kr. Du vil snildt kunne få fremkaldt til det halve
gennem supermarkeder, Fona o.l. Om det er prisen værd at gå til en
fotohandler kan kun du selv afgøre.

mvh Anders

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 30-11-02 02:58

> Hvor kan det betale sig at få fremkaldt sine film - helst i nærheden af
> Roskilde el. omegn og hvor meget skal det koste ??

Prøv evt at gå ind på www.gabs.dk og se om ikke du kan finde en forhandler i
nærheden af hvor du bor.
Kvaliteten er i orden hos Gabs og priserne ligger på omkring 50-60 kroner
for deres standart fremkaldelse, og 99-110 kroner for deres super kvalitet.
Priserne er for en 36 billeders film 1 kopi af hver i 10x15 cm.

Med venlig hilsen
Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk
http://www.colourartphoto.no/index.html?cid=7&id=97

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 30-11-02 23:46

Hej Thomas,

Jeg bor selv i Roskilde og har gennem mange år brugt de forskellige
fotohandlere i byen med svingende succes. Som du selv bemærker er der stor
forskel og desværre synes jeg også at kvaliteten svinger meget hos den
enkelte. Jeg er nu gået over til at bruge colorgruppen som ligger i
København inde ved esplanaden. Der er langt fra Roskilde, men mine negativer
kan kun fremkaldes en gang og det skal gøres rigtigt.

Jeg har fået anbefalet www.colorgruppen.dk af en professionel fotograf og
hvis du tager derind vil du også bemærke at de fleste der kommer derind
hælder 25-100 film op på bordet - du får dog samme gode behandling selvom du
dukker op med en enkelt 24 billeders film (hvis der er lang ventetid tager
det 2 timer at få filmene fremkaldt).

Hvis du synes at det er for dyrt/besværligt er der jo altid Reidl i Algade &
Photocare i Passagen, dem har jeg kun ganske få gange haft problemer med
(Photocare fremkalder selv og det plejer at være fint - husk at bede om
noget rabat hvis du har mere end 1 film, de er til at snakke med).