Problemer med vores ude kat
Fra : Morten B. Nielsen

Dato : 29-11-02 19:28

Hej Alle

Jeg håber her igennem at få nogle gode råd. Problemet er, at vores 2 år
gamle hunkat, har fundet ud af at gå hen til vores genbo, og her ligger hun
og sover, enten i en stor blomsterkrukke eller på nogle brædder, som de har
i Carporten. En gang imellem benytter hun sig også af deres bil som afhop
til de før omtalte brædder. Vi bor i rækkehus i et område med mange dejlige
åbne arealer, en lille sø, plæner, krat osv, så hvorfor hun netop har valgt
deres have er uvist. Problemet er selvfølgelig, at genboene ikke vil have
hende i deres have. Vi vil gerne have problemet løst, men vi ved ikke
hvordan. Genboerne siger, at de har prøvet med peber, gå væk kat siger de
ikke virker (de har vist ikke prøvet det på vores kat ). Her sidste gang
sagde de mellem linierne, at hvis hun blev ved, så ville de gøre hende ondt.
Vores kat har altid været udekat, hun har kattelem med magnet, så hun kan
komme ind og ud både nat og dag - og sådan vil vi godt forsætte. Jeg håber,
at I har nogle gode forslag, sådan at vi kan bibeholde det ellers gode
forhold til vores genbo.

Fra : GJL

Dato : 29-11-02 19:41

"Morten B. Nielsen" <mbn@ishoejby.dk> wrote in message
> [...]
håber,
> at I har nogle gode forslag, sådan at vi kan bibeholde det ellers gode

Eneste fornuftige forslag jeg kan komme på er, at I bygger en løbegård til
hende. Der er mange eksempler på katte, som "forsvinder", mishandles osv. -
ofte nok pga. den problematik du beskriver - og den eneste måde i kan
beskytte katten (og naboskabet) på er ved at holde hende på jeres
matrikelnummer (som I har pligt til). En løbegård sikrer udelivet under
trygge omstændigheder - og den sikrer samtidig omgivelserne mod jeres kat
(langt fra alle er begejstrede for fritløbende katte).
-Gitte

Fra : Morten B. Nielsen

Dato : 01-12-02 18:18

"GJL" <gjl[SLET_DETTE]@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> trygge omstændigheder - og den sikrer samtidig omgivelserne mod jeres kat
> (langt fra alle er begejstrede for fritløbende katte).

Tak for dit svar, det har også været vores næsten eneste ide, - vi har
næsten lavet en løbegård, men den er ikke helt tæt, så hun smutter ud en
gang imellem. Jeg tror at en medvirkende årsag til at hun smutter ud, er at
vi har en hankat på tre år, han er ikke altid lige broderlig. Det jeg tror
vi kan, er at gøre haven mere spændende for hende, sådan med at kravle op på
noget, så at hun kunne få overblik, som så kunne gøre hende mere rolig, og
hendes behov for at søge væk blev mindre, har du/I nogen kommentar dette.

Fra : GJL

Dato : 01-12-02 18:52

> [...]
og
> hendes behov for at søge væk blev mindre, har du/I nogen kommentar dette.

Hejsa igen,
I er jo sådan set godt på vej Løbegården bør dog lukkes helt
(voliere/hønsenet), da hun ikke skal kunne komme ud om hun så vil. Fremmede
katte skal helst heller ikke kunne komme ind. Det er det aller aller
vigtigste - ligegyldigt hvordan I indretter løbegården, vil hun nemlig nok
søge ud, når hun har været fritløbende førhen... og hvis naboen er sur, kan
den ene smuttur gå hen og blive katastrofal.
Jeg går ud fra, at I har fået kattene kastreret. Ellers bør det også blive
gjort, da kastrater ikke nær så ofte har tendens til at strejfe... og
hankatten vil så nok også blive blidere.
Jeg tror et klatretræ i løbegården er en supergod ide - jeg skal selv bygge
løbegård i foråret, og da er planen at vi skal have opstillet et klatretræ i
form af nogle store grene fra et træ. Katte elsker at komme op i højden - og
nogle gode plateu'er til at ligge på er nok også en god ide. Måske I også
skulle plante noget katteurt i løbegården...
Men altså; sørg for at løbegården er flugtsikker.
Mvh. Gitte