Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
F4 kontra F4 s
Fra : Alan Olsen

Dato : 29-11-02 18:08

Hvad er egentlig forskellen på Nikons F4 og F4s
Og hvordan vuderes F4 i forhold til eks. Nikons F100

Mvh Alan

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 29-11-02 18:35

http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/htmls/models/htmls/slr88.htm

Fra : \(4690\) Claus Smith

Dato : 01-12-02 10:52

F4 s modellen har større strømkapacitet.

F4 kontra F100....tror næppe du får et stærkere og mere robust kamerahus end
en F4....flere pressefotografer som jeg kender valgte at beholde deres F4
den gang F5 kom på markedet.

Jeg bruger selv en F4, men det er den store model som hedder F4E, som har
store genopladelige batterier og dermed endnu større kapacitet.

Claus Smith - Pigefotografen

www.pigefotografen.dk

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 01-12-02 13:06

"Alan Olsen" <al.olsen@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Hvad er egentlig forskellen på Nikons F4 og F4s
> Og hvordan vuderes F4 i forhold til eks. Nikons F100

Fordelen ved F4 i forhold til F100 er for mig at se:

100% søger mens F100 kun viser 96% (som jeg husker det)
Udskiftelig søger
Mirror lock Up er ikke på F100 men er på F4S
Vertikal udløser
Man har altid et væben ved hånden (vægt)

Mens fordelen ved at vælge F100 fremfor F4 for mig at se er:

Bracketing på F100 men ikke på F4
Long-time exposure - er på F100 i alle modes, men ikke i manuel mode på F4
(ulogisk)
Timer kan ikke stilles på F4, men kan på F100
Kompensation på +/- 5 i 1/3 trin på F100 - kun +/- 2 på F4
Slow-sync er på F100 i alle modes mens F4´eren er mere ulogisk
Man kan ikke tjekke den automatiske DX-valgte ISO på F4
Hurtigere (og mere inteligent) AF på F100
Mere "inteligent" lysmåler på F100 (nyere teknologi)
Lavere vægt

Mvh Kim

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 01-12-02 18:07

"Kim Jeppesen" <blackhole@mail.dk> wrote in message
SNIP
> Man har altid et væben ved hånden (vægt)

Jeg mente egentlig et våben ;)

Mvh Kim

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-12-02 19:16

Kim Jeppesen wrote:

> Jeg mente egentlig et våben ;)

Ja li'som de gamle M-serie Leica'er, der var fremstillet i
chromstål, de tog ikke engang skade af at blive brugt som
et slagvåben, jeg kender to forskellige pressefotografer,
der har klaret sig ud af en meget ubehaglig situation, ved
at bruge deres Leica som totenslager.

Jeg har for mange år siden hørt om en kendt EB-fotograf og
en journalist, der blev passet op efter en fotografering på
Vesterbro, han fyrede først hans store National stavblitz
af på klods hold, og derpå blev den brugt som kølle, jeg
har historien fra en, der dengang var elev på EB, så den
skulle være go' nok, selvom den er på trediehånd...:)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen