spagnum og ph
Fra : Claus

Dato : 29-11-02 15:19

Hvor hurtigt kan man sænke ph værdien med spagnum? Jeg har 325 l
akvarium og vandet har en ph på ca. 8 (Det er i Kbh.) Jeg har to
strømper i akvariet som er fyldt med ca 4-5 håndfulde spagnum. Efter
en uge har jeg ikke kunne iagttage noget fald. Går det virkelig så
langsomt eller gør jeg evt. noget galt?

mvh Klaus

Fra : Alex W

Dato : 29-11-02 17:54

Hvor hurtigt kan man sænke ph værdien med spagnum? Jeg har 325 l.......

Hvor høj er din DH ??
Du kan jo ikke fjerne kalk ved at tilsætte spagnum. Hvis vandet har en høj
kalkholdighed skal du bruge deminiraliseret vand til at udskifte med i
stedet. Du kan også bruge oxalsyre (endelig ikke i akvariet).

Du tager en beholder på 50 - 100 liter og tilsætter oxalsyre. Kalken
bundfælder sig. Så skal vandet flyttes til en anden beholder hvor det
gennemluftes.

Når det har stået nogle dage kan du udskifte vandet fra akvariet over et par
gange.....

/Alex

Fra : Claus

Dato : 29-11-02 22:31

Jeg ved ikke hvor høj DH er, men jeg mener der er meget kalk i vandtet
her i området. Vil det mao sige at filtereing gennem spagnum ikke har
nogen indflydelse på PH værdien? mvh Klaus

Fra : Claus

Dato : 29-11-02 22:33

Vil det mao sige at filtering med spagnum ikke har nogen indflydelse
på ph-værdien? Klaus

Fra : Alex W

Dato : 30-11-02 01:09

> Vil det mao sige at filtering med spagnum ikke har nogen indflydelse på
ph-værdien? Klaus

Jo den kan godt have en gavnlig virkning på PH værdien og gøre vandet mere
surt. Men, hvis vandet er alt for hårdt må du fjerne kalken først.

Det nemmeste er demineraliseret vand. I gamle dage blev det kaldt
Tuborgvand, fordi man kunne få det på Tuborgs bryggeri. )
..

Det billigste er med oxalsyre men pas på det er faktisk giftigt.

/Alex

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 30-11-02 18:27

"Claus" <claus88mm@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Vil det mao sige at filtering med spagnum ikke har nogen indflydelse
> på ph-værdien? Klaus

Hej Klaus,

Spagnum har en gavnlig effekt på pH værdien i negativ retning. Problemet er
imidlertid, at hvis din generelle hårdhed (DH) er gjort op primært af
karbonat (KH), fungerer karbonatet som en buffer der hurtigt buffer pH
værdien op igen. Dermed bliver spagnumen reelt set virkningsløs, så hvis du
vil have vandet surt, er du nødt til at sænke KH.

mvh
Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk