hvad kan ridse en pcskærm ??
Fra : Gert Henriksen

Dato : 29-11-02 16:19

Er det overhoved muligt, at en katteklo kan ridse i en PC-skærm ????
gert

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 29-11-02 17:09

"Gert Henriksen" <gert@REMOVEspirou.dk> wrote in message
> Er det overhoved muligt, at en katteklo kan ridse i en PC-skærm ????

Ja sagtens ... man kan også ridse den med en negl. Jeg kom f.eks. til at
ridse min skærm da jeg ville pudse den fordi min tommelfingernegl gled
udenfor pudsekluden. Ridserne i min skærm er nærmest regnbue agtige og
skifter farve alt efter hvorfra man kigger, heldigvis er det kun generende
på hvid baggrund.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 29-11-02 18:39

"Allan Rasmussen" <asilidae@kampsax.k-net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> udenfor pudsekluden. Ridserne i min skærm er nærmest regnbue agtige og
> skifter farve alt efter hvorfra man kigger, heldigvis er det kun generende

Ehm, det lyder som om du har ridset en fladskærm.
Lige meget hvor meget jeg ridser min almindelige skærm med en negl kan jeg
ikke lave synlige mærker.
Det giver heller ikke mening da jeg mener en fingernegl ligger på hårdhed 2
og glas omkring 7.

Det du nævner med farveskift tyder på du har mast nogle krystaller i en
TFT-ærm og ikke en CRT-skærm.(TFT er fladskærme og CRT er almindelige tykke
skærme)
Farveskift i sådan en skærm af typen CRT kan normalt fremprovokeres med en
magnet, men burde ikke kunne som du beskriver ved et let tryk.

--
------> END <------
Mikkel Magnus Christensen

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 29-11-02 18:51

"Mikkel Christensen" <barefoot@jaha.dk> wrote in message

> [...]
> ikke lave synlige mærker.
> Det giver heller ikke mening da jeg mener en fingernegl ligger på hårdhed

Nej det er skam en helt almindelig skærm med billedrør osv. Mærket er Sony
og typen er Multiscan 200GS, en lille 17" sag. Jeg skal prøve at få taget et
billede af det men har ikke lige et digitalkamera til rådighed før i morgen.

Fra : Erik

Dato : 29-11-02 20:05

"Allan Rasmussen" <asilidae@kampsax.k-net.dk> wrote in

> [...]
> Sony og typen er Multiscan 200GS, en lille 17" sag. Jeg skal prøve at
> få taget et billede af det men har ikke lige et digitalkamera til

Der har nok siddet sandkorn eller sligt i neglen.
Eksempel:
Hvad vil man bruge af materiale til en rensestok for et riffelløb?
Messing, stål med plasticovertræk eller andre bløde materialer?,
nixen, de samler slibepartikler op, man bruger stål.(altså hvis man
er smart)

Mvh
Erik

Fra : Ulrik Smed

Dato : 29-11-02 20:27

In article <as89dc$p1v$1@eising.k-net.dk>,
> [...]

> billede af det men har ikke lige et digitalkamera til rådighed før i morgen.

Har selv en Multiscan 100GS, en endnu mindre, ret sød 15 tommer.
Den har en ledende belægning på rørets overflade som muligvis
godt kan ridses med negle eller kløer.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 29-11-02 20:05

Mikkel Christensen wrote:

> [...]
> ikke lave synlige mærker.
> Det giver heller ikke mening da jeg mener en fingernegl ligger på hårdhed

Det er ikke glasset, han ridsede. Det er coatingen. Jeg vil tro, at den er
meget blødere end glas, men jeg har _ikke_ lyst til at efterprøve det.

Jeg har set præcist den samme regnbuefarve på en ridset skærm, som Allan
beskriver.

-Claus

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 29-11-02 20:39

"Claus Rasmussen" <clr@cc-consult.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> meget blødere end glas, men jeg har _ikke_ lyst til at efterprøve det.
>
> Jeg har set præcist den samme regnbuefarve på en ridset skærm, som Allan

Ahaaa:)
Så er det bare min der er så primitiv den ikke kender til coating:)
Det er en et år gammel 17" Amitech der i sin tid kostede 2099kr, og ja
producenten burde slås med stokke og prygles med en pisk.
Rent ud sagt en elendig skærm til pengene, så det er da ikke usandsynligt
det bare er mig der er bagefter:)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-11-02 01:30

"Claus Rasmussen" <clr@cc-consult.dk> wrote in message

> [...]
> meget blødere end glas, men jeg har _ikke_ lyst til at efterprøve det.
> Jeg har set præcist den samme regnbuefarve på en ridset skærm, som Allan

Og skulle uheldet være ude er man bedre stillet med bare at fjerne coatingen
helt.

Det gøres lettest med wienerkalk opslemmet i sprit (med det tager laaang
tid)...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 30-11-02 23:14

> Det er ikke glasset, han ridsede. Det er coatingen. Jeg vil tro, at den er
> meget blødere end glas, men jeg har _ikke_ lyst til at efterprøve det.

Det er den - som eksempel kan nævnes at man absolut ikke må bruge
pudsemidler på en Sony G420. Den eneste form for rengøring der er sikker er
demineraliseret vand og et rent vaskeskind.

Mvh Thomas

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 01-12-02 04:25

"Thomas Smedebøl" <whisdow@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er den - som eksempel kan nævnes at man absolut ikke må bruge
> pudsemidler på en Sony G420. Den eneste form for rengøring der er sikker
er
> demineraliseret vand og et rent vaskeskind.

Jeg vil i den forbindelse nævne at man aldrig skal bruge sprit til at fjerne
fedt på en fladskærm, det kan dem heller ikke tåle.