Udvandring til USA
Fra : Steven

Dato : 29-11-02 15:10

Her i gruppen har jeg tidligere set meget overraskende, og ikke mindst
positive, resultater af efterlysninger af personer, som er udvandret til
USA.
Jeg er i den situation, at jeg ikke til dato har kunne lokalisere en
slægtning, som er rejst til USA i tidsrummet 1882 - 1897.
Hans navn er Holger Chr. Rasmussen. Han må nødvendigvis været rejst til USA
med skib, men jeg har ikke kunne frem til hvilket skib eller hvornår han er
rejst fra Danmark.
Jeg har nogle få breve, dateret i 1897, men der opgives kun en p.o.box
adresse i en by ved navn: South Bend i Indiana (så vidt jeg kan læse).
Han skriver til sin datter, som på det tidspunkt er 14 år gammel.
Jeg har forsøgt at lede i de forskellige passagerlister, men desværre uden
held.
Er der nogen her, som har en idé med hensyn til hvorledes jeg kan finde
yderligere oplysninger om Holger Chr. Rasmussen?
Hjælp vil blive modtaget med megen tak.

Med venlig hilsen

Steven

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 29-11-02 17:23

On Fri, 29 Nov 2002 15:09:50 +0100, "Steven"
<ccc98484@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>Er der nogen her, som har en idé med hensyn til hvorledes jeg kan finde
>yderligere oplysninger om Holger Chr. Rasmussen?

Fortæl os lige, hvornår han er født og hvor han boede før han rejste.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Steven

Dato : 29-11-02 17:43

Fortæl os lige, hvornår han er født og hvor han boede før han rejste.

Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org
http://www.helhedsskolen.dk
http://www.salldata.dk

Tak for svar.
Problemet er, at jeg ikke ved hvornår han er født! Men, den tid taget i
betragtning, må han vel være en mand som endnu ikke, på det tidspunkt, er
fyldt 50 år.
Jeg mener at han boede i København.
Jeg er klar over, at det er meget sparsomme oplysninger at komme med, men
det er beklageligvis alt hvad jeg er i besiddelse af. Jeg havde en lille
lønligt håb om, at der ikke var så mange personer med navnet Holger Chr.
Rasmussen, som var immigreret fra Danmark til USA i det tidsrum. Men, jeg
kan godt se, at det ikke er særligt tilfredsstillende oplysninger at
fremkomme med.
Uanset hvad, tak for hjælpen.

Med venlig hilsen

Steven

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 29-11-02 18:47

On Fri, 29 Nov 2002 17:42:35 +0100, "Steven"
> [...]

>lønligt håb om, at der ikke var så mange personer med navnet Holger Chr.
>Rasmussen, som var immigreret fra Danmark til USA i det tidsrum.

Navnet Holger er ganske vist rimeligt sjældent; men perioden er jo den
allermest hektiske udvandringsperiode. I udvandrerdatabasen på
www.emiarch.dk er 13 Holger Rasmussen; men selv når man sorterer dem
fra, som er børn, bliver der alligevel en 5-6 stykker tilbage. Dertil
kommer 16 stk H. Rasmussen, hvoraf et par muligvis også kunne komme i
betragtning. Derfor ville det være vigtigt, at vide alderen.

Fra : Zofia + Jens Priess

Dato : 29-11-02 19:48

Hej Steven
Jeg havde precis samme problem, men i onsdag lagde jeg navnet ud på:

alt.genealogy

diskussionsgruppen.

24 timer senere havde jeg fået alle de oplysninger jeg søgte.
En flink amerikaner (tror jeg nok han er) havde slået det op i
folketællingen i USA.
Prøv dette, måske har du også held.
M v h
Jens Priess
Sverige
http://w1.431.telia.com/~u43103576/Velkommen.htm

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 29-11-02 21:33

On Fri, 29 Nov 2002 18:47:54 GMT, "Zofia + Jens Priess"
<jens.priess@telia.com> wrote:

>24 timer senere havde jeg fået alle de oplysninger jeg søgte.
>En flink amerikaner (tror jeg nok han er) havde slået det op i
>folketællingen i USA.
>Prøv dette, måske har du også held.

Problemet er bare, at vi her taler om en, der er udvandret mellem 1882
og 1897. De FT, som man kan søge i er hele 1880 og dele af 1930.

Fra : Steven

Dato : 30-11-02 14:45

Hej Lars Jørgen Helbo,

Mange tak for svar. Jeg har forsøgt at søge i udvandrerdatabasen, men uanset
hvorledes jeg søger får jeg kun svaret: 0 passer.
Er det ikke nok blot at skrive navnet og destinationen?
Jeg ville gerne kunne se lidt nærmere på de personer du fandt frem til.

m.v.h.

Steven

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 30-11-02 20:30

On Sat, 30 Nov 2002 14:44:44 +0100, "Steven"
> [...]

>Er det ikke nok blot at skrive navnet og destinationen?
>Jeg ville gerne kunne se lidt nærmere på de personer du fandt frem til.

Jo, jeg søgte kun på navn "Rasmussen, Holger", hhv. "Rasmussen, H."

Fra : Jørgen

Dato : 30-11-02 03:20

Hej Steven

Kan det måske være ham

Hilsen Jørgen

Navn: Rasmussen, Holger Chr. Stilling: Møller
Alder: 23 Bestemmelsessted: Stanton
Kontrakt nr.: 111100 Forevisningsdato: 3/16/1904
Fødested: Droming Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Nørresundby Sidste oph. amt: Aalborg
Sidste oph.sted: N. Sundby Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: Stanton Bestemmelses stat: ?
Skibsnavn: Indirekte
Bemærkninger: FST: Kan ikke lokaliseres. IDkode: I0304R0802

Fra : Steven

Dato : 30-11-02 14:41

Hej Jørgen,

Tak for svar, men jeg tror ikke at det er ham.
Holger Chr. Rasmussen havde jo en datter på 14 år allerede i 1897.
Men, mange tak for hjælpen.

Steven

Fra : Steven

Dato : 01-12-02 16:05

Jeg har haft en efterlysning her i gruppen vedr.Holger Chr. (Christian)
Rasmussen.
Jeg har modtaget mange svar og gode forslag. Tak for det.
Den samme efterlysning har også været på alt.genealogy på engelsk.
Nu har jeg modtaget oplysninger fra USA fra den by han levede i. Der er han
også begravet. Han var født omk. 1853 og døde i 1899.
Det eneste jeg endnu ikke har fundet ud af, er hvordan han kom derover. Men,
det dukker sikkert op.
Mange tak til alle der hjalp med oplysninger og forslag.

Med venlig hilsen

Steven