Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Organisering af billeder ?
Fra : Niels J. Larsen

Dato : 29-11-02 16:09

Hvordan organiserer jeg bedst mine billeder ?

Nu har jeg endelig fået mine første 7 film fremkaldt og mangler en god måde
at organisere dem på.

Naturligvis er ikke alle billeder gode - mere 30-40% (min mening
selvfølgelig) hvis jeg tænker på hvad min idé var, da jeg tog billederne -
resten er middel eller direkte dårlige p.g.a. forkert eksponering, ringe
skarphed m.v.

Gode råd er meget velkomne!

-Niels

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-11-02 16:54

On Fri, 29 Nov 2002 16:08:41 +0100, "Niels J. Larsen"
<niels.j.larsen@tdNEJTAKcadsl.dk> wrote:

>Hvordan organiserer jeg bedst mine billeder ?
[...]
>Gode råd er meget velkomne!

Tjah, nu ved jeg ikke, hvad du mener med 'organisere', men en god
billedbrowser, der også kan foretage filoperationer, er vel vejen
frem. Min foretrukne er Thumbs Plus, men der er mange andre, ACDSee,
After Shot ...

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Niels J. Larsen

Dato : 29-11-02 19:01

"Peter Loumann" <peloda@tiscali.dk> wrote in message

> [...]
> billedbrowser, der også kan foretage filoperationer, er vel vejen
> frem. Min foretrukne er Thumbs Plus, men der er mange andre, ACDSee,

Mjaa, nu er det jo altså "analoge" billeder det handler om og da jeg ikke
har en filmscanner (kun en flatbed), ser jeg ikke lige den store fordel i at
begynde at rode på PC'en.

Det var mere sådan noget i stil med : Landskabsbilleder i ét album, o.s.v.

Jeg kan selvfølgelig selv finde på noget, men hvis jeg kunne slippe for at
opfinde den dybe tallerken (med mindre man ikke KAN gøre det smartere), så
ville jeg være glad!

-Niels

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-11-02 19:29

On Fri, 29 Nov 2002 19:01:16 +0100, "Niels J. Larsen"
<niels.j.larsen@tdNEJTAKcadsl.dk> wrote:

>Mjaa, nu er det jo altså "analoge" billeder

Ups! Jeg trænger vist til et læsekursus. Undskyld det utidige indlæg!

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Morten

Dato : 30-11-02 13:07

> Hvordan organiserer jeg bedst mine billeder ?
> Nu har jeg endelig fået mine første 7 film fremkaldt og mangler en god måde
> at organisere dem på.

Selv foretrækker jeg at sætte alle billeder ind fortløbende, så de kommer
i tidsrækkefølge. Det afhænger vel af, hvilken sammenhæng der er i billederne,
hvad hensigten er og hvad du selv foretrækker. Det er jo ikke værre, end at
du kan flytte rundt på dem, hvis du fortryder (tip: Brug ikke album der kræver
lim i denne indledende proces

> [...]
> resten er middel eller direkte dårlige p.g.a. forkert eksponering, ringe

Nogle vælger udelukkende at sætte de gode billeder i album, hvor det for en
nybegynder (som undertegnede) kan være en fordel også at sætte de dårlige
ind, så man kan se sine fejl ved siden af succeserne og lære noget af forskellen.
Jeg har undgået flere fejlgentagelser på denne konto.
Men det tager sig selvfølgelig ikke så prangende ud, når gæsterne skal kigge
med.

Omkring opbevaring af negativer har jeg fundet på at lægge dem i gennemsigtige
fotolommer i størrelsen 13x18 (de ligger selvfølgelig stadig i deres egne lommer),
og så sætte indexbilledet forrest, hvorpå der er plads til at skrive lidt tekst. På
den måde sparer jeg en masse plads i mine skuffer, da jeg ikke skal have
fotokasserne liggende, og man finder lynhurtigt de negativer, man evt. lige står
og mangler. Ulempen er selvfølgelig, at man ikke umiddelbart har overblik over
hvor de løse enkeltbilleder hører til, men skulle de ikke i album fra starten, kommer
de det nok heller ikke senere, så dem smider jeg ud.

Jeg ved ikke om fotolommernes plastik evt. kan skade negativerne ved nogle
frigivne dampe eller lignende. Det har jeg ikke fået undersøgt endnu. Men jeg
sætter dog en strimmel tape hen over lommens åbning, så der ikke kommer støv
ind.

Mvh.
Morten