Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Indstillinger af spejlreflex kamera ved fo~
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-11-02 14:07

Hej NG.

Jeg har lånt et spejlreflexkamera da jeg gerne vil have taget nogle gode
billeder af vores datter. Disse billeder skal forstørres til 20x30 cm.

Jeg har nogle Kodak Ultra 400 iso film, som jeg bruger i vores
kompaktkamera.
Er det en god nok film til billeder der skal forstørres til 20x30 eller skal
jeg ned i 200 iso eller måske endda 100 iso ?

Hvordan med lukketid og blænde, er der nogle gode råd / tommelfingerregler ?

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Peter Schrøder

Dato : 29-11-02 21:33

"Christian B. Andresen" skrev
> [...]
eller skal
> jeg ned i 200 iso eller måske endda 100 iso ?
>
> Hvordan med lukketid og blænde, er der nogle gode råd /

Under normale omstændigheder og på denne årstid er 400 ISO en
god allround film. Men du skal regne med at filmens korn vil være
synlige på så stor en forstørrelse. Især hvis man går tæt på.
Det kan nu godt være en charme i sig selv.
Nu skriver du ikke om du vil bruge blitz eller ej, men siden du
spørger om filmens hastighed, antager jeg at du planlægger at
fotografere i dagslys?
Gode råd?
Øjnene skal være i fokus.
En hurtig lukkertid, giver mulighed for større blænderåbning, hvilket
giver mindre dybdeskarphed, som er det pæneste til portrætter.
Vælg så neutral en baggrund som muligt og lad være med at
placere modellen lige op ad baggrunden.
Vær opmærksom på hendes hænder. Kejtede hænder kan
ødelægge et ellers godt portræt. Hvis ikke modellen kan finde ud af at
håndtere hænderne selv, så gi' hende en blomst / dukke / kattekilling
at nusse med mens optagelsen finder sted.
Jeg antager at kameraet har indbygget lysmåler?
Ellers følg eksponeringsvejledningen i filmens emballage.

Mvh
Peter Schrøder

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 29-11-02 21:51

Christian B. Andresen wrote:

> Jeg har lånt et spejlreflexkamera da jeg gerne vil have taget nogle gode
> billeder af vores datter. Disse billeder skal forstørres til 20x30 cm.

Jeg er ikke en garvet portrætfotograf, men jeg vil godt sige hvad jeg
umiddelbart kan...

> Jeg har nogle Kodak Ultra 400 iso film, som jeg bruger i vores
> kompaktkamera.

De er for hurtige til formålet - det er (som nu nævner) langt smartere
at bruge 100 eller 200 til sådan et formål.

har du derudover set <http://www.sitecenter.dk/fotografen/scrapbog1/>?

mvh, ønsker om gode billeder og 'pøj pøj'

Jesper Brunholm

Fra : Alex W

Dato : 30-11-02 01:00

....nævner) langt smartere at bruge 100 eller 200 til sådan et formål....

Ja, brug så finkornet film som muligt.

Når det er til portrætter har jeg hørt noget om at der er kommet nye film på
markedet som har ekstremt fint korn og en ISO på mellem 80 - 125. Brug dem.

/Alex

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 30-11-02 16:34

Hej

Du skriver ikke om du ønsker at tage egentlige portrætbilleder (hvor
datteren sidder fint og er opmærksom på at der tages billeder) eller om det
skal være naturlige billeder hvor hun leger...

Hvis det skal være de "rigtige" portrætter hvor datteren godt ved at der
tages billeder vil jeg foreslå at du låner dig en kraftig blitz og så bruger
en ISO 100

Du kan vælge film efter flere råd, her er der nogle fra Japan Photo

a.. Fuji: De mest farveneutrale - nogle synes, at de er kedelige

a.. Kodak: Lidt mere liv og varme i farverne

a.. Japan Photo og Agfa: De film, der har mest spræl i farverne

25-50 ASA: De allermest finkornede film, der kan bruges til kvadratmeter
store forstørrelser. Kræver rigtigt meget lys og objektiver med stor
lysstyrke eller stativ

a.. 100-200 ASA: Standardfilmen til spejlreflekskameraet - 100 ASA er bedst
til faste objektiver, mens vi anbefaler en 200 ASA film, hvis du har en kort
zoom op til 105 mm. Til et kompaktkamera uden zoom er 200 ASA også velegnet

a.. 400-800 ASA: De ideelle film til kameraer med zoom. Til et
spejlreflekskamera med zoom over 105 mm bør du bruge 400 ASA. Har du et
kompaktkamera med zoom over 105 mm, anbefaler vi 800 ASA

a.. 1600-3200 ASA: Specialfilmene til meget dårlige lysforhold, eller hvis
man bevidst ønsker et grovkornet udtryk i billedet

Hvis det skal være lege billeder ville jeg tage en film med et lidt højere
ISO tal (f.eks. 400), og så tage billederne uden blitz, så slipper du for at
barnet bliver overrasket og afbrudt i sin leg. En anden god ting er at komme
ned til barnet, helt ned på jorden, så perspektivet bliver normalt (evt.
lidt frøperspektiv (nedefra og op), personligt er jeg ikke så vild med
børnbilledene oppe fra og ned (fugleperspektiv), det gider ofte nogle grimme
skygger under øjnene...

Dette var alt fra en simpel nybegynder...
--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : John

Dato : 30-11-02 23:45

"René Ernst Nielsen" <cigarer@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Du kan vælge film efter flere råd, her er der nogle fra Japan Photo
>
> a.. Fuji: De mest farveneutrale - nogle synes, at de er kedelige

Jeg er ret sikker på at Japan Photo står ret alene med den påstand. Fuji er
netop kendt for at leverer masser af punch hvad angår farver. og jeg vil
ikke anbefale Fuji til portrætter.
Jeg bruger meget Fuji, netop på grund af de
--
MVH
John K Hansen

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 01-12-02 13:17

"John" <hansenj@tdcNOPEadsl.dk> wrote in message
> [...]
> ikke anbefale Fuji til portrætter.
> Jeg bruger meget Fuji, netop på grund af de

Helt enig med dig John - Fuji leverer med nogle af deres film de allermest
satuerede farver - men jeg synes egentlig det er forkert at generalisere -
Agfa er netop kommet med en meget farverig diasfilm - og indenfor stort set
alle mærker findes der film af mere eller mindre satuerede udgaver (ex.
Kodaks E100S (s=saturated) - og Fuji leverer også et antal neutrale film,
som faktisk er bedre til portrætter end de satuerede typer imø.

Som portrætfilm vil jeg anbefale en portrætfilm Eksempelvis Kodaks
Portra 160NC (nc=natural colours) - eller evt. i iso 400-udgaven Portra
400NC - eller i SH-udgaven Portra 400BW. Det er alle negativ-film som kan
fremkaldes ligesom alm. farvefilm - også BW-udgaven.

Portra 400BW giver ligesom Kodaks T400CN fantastisk fine korn - jeg har en
A3 hængende og man kan praktisk taget ikke se kornene. Fantastisk god film
som alle kan få gode resultater med.

Mvh Kim

Fra : Morten

Dato : 01-12-02 17:48

"John" <hansenj@tdcNOPEadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3de946c4$0$232$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Jeg er ret sikker på at Japan Photo står ret alene med den påstand. Fuji er
> netop kendt for at leverer masser af punch hvad angår farver. og jeg vil
> ikke anbefale Fuji til portrætter.

Jeg har droppet Fuji til udendørsbilleder, da græs bliver grønnere end
græs. Det ser mildest talt forfærdeligt ud.

Mvh.
Morten

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 01-12-02 20:55

"Morten" <morten789@hotmail.com> wrote in message

> "John" <hansenj@tdcNOPEadsl.dk> skrev i en meddelelse

Fuji er

> Jeg har droppet Fuji til udendørsbilleder, da græs bliver grønnere end
> græs. Det ser mildest talt forfærdeligt ud.

Hej Morten

Hvilen film mener du ? Fuji laver jo en masse forskellige film - og nogle er
mere "farverige" end andre. Fuji Velvia (en iso50 diasfilm) er f.eks. meget
farvemættet, mens Astia og Sensia er ret neutrale.

Mvh Kim

Fra : Morten

Dato : 02-12-02 16:15

> Hvilen film mener du ? Fuji laver jo en masse forskellige film - og nogle er
> mere "farverige" end andre. Fuji Velvia (en iso50 diasfilm) er f.eks. meget
> farvemættet, mens Astia og Sensia er ret neutrale.

Øh, jeg kan sgutte lige huske modellen. Det var ikke dias, men har uden tvivl
været en af de almindelige man umiddelbart får stukket i hånden hos
fotohandleren. Iso 200, kan jeg da huske...
Det kunne da godt være, jeg skulle afprøve nogle forskellige Fujifilm. Jeg kan
ikke blive andet end positivt overrasket

Mvh.
Morten