tur til jyllan/noget at sove på?
Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 29-11-02 16:15

Hej Alle

Nu nærmer julen sig og vi skal have Freja med til jylland det er en tur på 6
timer. Selvom freja mange gange har været i sin transportkasse så hader hun
det. Hun hyler skriger og er meget ulykkelig og utryk ved situationen, så
hvad gør jeg? Kan jeg få noget hun kan sove på?
Det skal lige siges at vi skal med tog og også er til gene for andre, så
inge forslag om at lukke hende ud.

Mvh Tina og Freja der lykkeligt uvidene om den kommende rejse

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-11-02 16:12

"Tina Bach Nygaard" <tinab@dsr.kvl.dk> writes:

> [...]
> transportkasse så hader hun det. Hun hyler skriger og er meget
> ulykkelig og utryk ved situationen, så hvad gør jeg? Kan jeg få

Nu ved jeg ikke lige med katte, da jeg desværre ikke selv har
en/nogle, men min hund er meget bange for tordenvejr og nytårsaften.
Han får nogle piller der hedder Plegicil, og de gør at han bare ligger
sig til at sove stille og roligt. Mon ikke også man kan få noget
lignende til katte? Prøv at spørge din dyrlæge.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.triane.dk, juletræer, dekorationsmateriale og julebutik

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 29-11-02 16:57

Nope! Mange katte reagerer voldsomt på afslappende medicin, så det tror jeg
ikke er den rigtige løsning for dig (ellers skal du ihverttilfælde tale med
din dyrlæge om det)
Jeg vil anbefale noget naturmedicin der hedder YPSILOHEEL. Det kan købes
www.bionordic.dk
Det er naturmedicin, og modvirker hysteri.
Man kan også selv snuppe et par stykker, hvis man skulle gå over gevind en
dag *g* - tager forøvrigt også hovedpine hos mennesker. Måske det hænger
sammen

Det er vigtigt at katten får ro, indtil det virker (20-30 minutter). Så der
skal altså gives lidt inden den kommer udfor påvirkningen.
Jeg har set virkningen på stresset siameser, norsk skovkat og maine coon. De
bliver ikke trætte, men tager ikke tingene så tungt når de får det. det
virker glimrende.

Giv katten en aftenen før. Et par stykker 1/2 til 1 time før i skal afsted.
Put den i en transportkasse du overdækker på hele turen, med en jakke eller
tæppe. Og lad den få ro.
Mit bedste bud. Held og lykke.
--

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : maz

Dato : 29-11-02 17:27

> [...]
> det. Hun hyler skriger og er meget ulykkelig og utryk ved situationen, så
> hvad gør jeg? Kan jeg få noget hun kan sove på?>snip>

Hej Tina

Jeg kan kun fraråde dig at bruge normal beroligende medicin til katte. Jeg
har prøvet det een gang og gør det aldrig mere. Vores katte blev
fuldstændigt hysteriske og var ved at flå transportkasserne i småstykker.
Det resulterede i flere rifter og sår (på kattene), så det er ilfg min
erfaring ikke tilrådeligt med beroligende medicin, men katte reagerer jo
forskelligt, så du kan jo forsøge alligevel. Jeg ved ikke, om det kan
hjælpe, hvis du sørger for at hun er stopmæt inden I rejser, og så vidt
mulig holde transporkassen varm - det plejer at virke afslappende (også på
mennesker :0)), så måske en mulighed.
Held og lykke, Maria

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-11-02 17:30

"maz" <SLETDETTEmack@mail.dk> writes:

> [...]
> stopmæt inden I rejser, og så vidt mulig holde transporkassen varm -
> det plejer at virke afslappende (også på mennesker :0)), så måske en

Tilgengæld så virker varme og mæthed som en katalysator på de fleste
menneskers køresyge, så hvis køresyge er et problem, så tror jeg man
skal passe på med det.

Fra : Niels Peter

Dato : 29-11-02 18:06

"Tina Bach Nygaard" <tinab@dsr.kvl.dk> skrev i en meddelelse news:3de782fd$0$192$edfadb0f@dread13.news.tele.dk...
> [...]
> inge forslag om at lukke hende ud.
>
> Mvh Tina og Freja der lykkeligt uvidene om den kommende rejse

Da de midler, der virker beroligende på mennesker, tit har den modsatte virkning på katte (som de andre også nævner), kan det være, du skal have fat i et af de gammeldags køresygemidler.
De har nemlig den bivirkning, at de virker ret sløvende, også på katte. Men den dosis, de skal have, er noget mindre, end hos et menneske, så det er noget, du skal vende med dyrlægen.

Niels Peter

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-11-02 01:14

In article <3de79dd5$0$32756$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Niels
Peter <mail@bluewhite.dk> wrote:

> Da de midler, der virker beroligende på mennesker, tit har den modsatte
> virkning på katte

Også på visse mennesker, faktisk Hvis man modarbejder sovemedicin
af "stesolidtypen" kan man faktisk få en modsat virkning, så folk
bliver hyperaktive og alt andet end afslappede - og katten modarbejder
jo nok i stor stil

Det skulle kunne virke beroligende at spraye kassen indvendigt med
Feliway. Og ved vores sidste dyrlægebesøg havde jeg en forbløffende god
virkning af at putte en varmedunk i bunden af kasserne (under et tæppe,
selvfølgelig) Vores katte, der normalt holder "koncert" hele vejen fra
Amager til Frederiksberg, fladede ud og lignede _næsten_ nogen der nød
turen

Fra : Birgitte

Dato : 29-11-02 19:17

Hej Trine
Sørg for at dække transportkassen godt til, så der bliver mørkt i kassen,
det giver trykhed, men du kan også give hende en lille hule med i kassen,
eller en kattebakke, kattebakke beroligere også, se blot på udstillinger
hvor mange katte ligger i kattebakken.
Jeg har også et par stykker der ikke er glade for lange transporter, men det
går lettere ved at dække til.
Held og lykke
Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : AEK

Dato : 29-11-02 19:52

"Tina Bach Nygaard" <tinab@dsr.kvl.dk> skrev i en meddelelse

Hej Tina !

Jeg vil nok også være varsom med at give Freja piller.
Vi gjorde det en gang med Tøsen- og gør det ALDRIG igen.

Hun gik total fra snøvsen. Meget hidsig og gal i skralden.

MEN , der er naturligvis forskel på katte ;- ))

/ Anya

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 29-11-02 22:43

Hej

Tak for de mange råd jeg vil kontakte min dyrlæge og vende det med ham,
måske man kunne afprøvet et af midlerne inden så man ved hvilken effekt den
har.
Det med at dække kassen til dur ikke da hun går fuldstændig bananas hvis hun
ikke kan se mig
Men på den anden siden en god tillids erklæring

Mvh Tina

Fra : Birgitte

Dato : 30-11-02 11:21

Når nu Freja er så bange for at køre bil, så var det måske en god ide,
istedet at give hende en sele på, og sidde med hende på skødet.
Jeg synes nu af sikkerhedsmæssig årsager at katten skal være i
transportkasse.
Jeg synes nu også, at medicin skulle være unødvendig, og kun gives i nøds
tilfælde.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 30-11-02 13:57

Hun skal ikke køre i bil vi skal med tog til jylland ergo er der 30 andre
mennesker i kupè´n og jeg har før fået mange skæld ud for at tage katten ud
af kassen så det tør jeg ikke, altså side med hende i sele.

Mvh Tina