Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Information om lukketider / blænde etc. sø~
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-11-02 12:55

Hej NG.

Jeg har lånt et spejlreflexkamera i weekenden, og jeg vil gerne udnytte det
optimalt, så jeg
søger henvisninger til nogle hjemmesider hvor jeg kan lære noget om
lukketider / blænde etc.

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 29-11-02 13:33

Hej

Her og nu kan jeg kun sige:

Stil den på auto, lyset i ryggen, stil skarpt, tryk roligt af.

Vælg ikke for kontrastrige motiver.

Så er du kørende !

(det tager vist 4 år at blive udd. fotograf)

--
Venlig hilsen / Best regards

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
meddelelse news:3de75583$0$127$edfadb0f@dread13.news.tele.dk...

Fra : Niels J. Larsen

Dato : 29-11-02 19:35

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> wrote in message
> [...]
det
> optimalt, så jeg
> søger henvisninger til nogle hjemmesider hvor jeg kan lære noget om

http://home.nc.rr.com/tspadaro/

synes jeg er et ok sted at starte.

Ellers gå på biblioteket og lån nogle af Politikens bøger om foto.

De er måske gamle, men de basale teknikker er altså de samme som idag.

Det har i det mindste hjulpet mig på vej!

-Niels

Fra : Jens Højmann

Dato : 30-11-02 20:29

Hej Christian,
til portrætter forsøger jeg normalt at opnå blænde 5,6 og 1/125 med
normalobjektiv.
Blænde 5,6 for at have et snævert skarphedsområde (så baggrunden er uskarp),
men tilstrækkelig dybdeskarphed til tolerance (så både næsetip og ører er
skarpe).

1/125 lukkertid for at undgå kameraryst og motivets bevægelse.

Skal det være skarpt portræt i 20 x 30, skal der ikke bruges hurtigere film
end 200 ASA, men skal kornene give atmosfære kan der gås helt op i 800 ASA.
Jeg ville foretrække en portrætfilm som Fuji 160 ASA, der ikke giver lyserød
"grisehud".

Jeg ville også gerne supplere det eksisterende lys med lidt fill-in flash.
Dvs svagt ekstra lystil ansigt for at give det liv i højlysene. Evt slave
flash bagfra, der oplyser håret i modlys.

Mvh
Jens Højmann