Solformørkelse
Fra : Morten Nilsson

Dato : 29-11-02 09:28

Hej NG !

Min bror er pt. i Australien, og jeg har hørt / læst noget om en total
solformørkelse her i december, der bl.a. kan ses fra Australien. Er der
nogen der kan hjælpe mig med flere oplysninger ?

På forhånd tak

   Morten Nilsson

Fra : Steen

Dato : 29-11-02 10:18

"Morten Nilsson" <mn@kemi.dtu.dk> skrev

> Min bror er pt. i Australien, og jeg har hørt / læst noget om en total
> solformørkelse her i december, der bl.a. kan ses fra Australien. Er der
> nogen der kan hjælpe mig med flere oplysninger ?

Det er den 4. december. Læs meget mere her:
http://sunearth.gsfc.nasa.gov/eclipse/TSE2002/TSE2002.html

Der er detaljerede kort over forskellige områder i Austratlien længere nede.

Mvh Steen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 29-11-02 16:10

Steen wrote:

> Det er den 4. december. Læs meget mere her:
> http://sunearth.gsfc.nasa.gov/eclipse/TSE2002/TSE2002.html
>
> Der er detaljerede kort over forskellige områder i Austratlien længere nede.

Bemærk dog at solen vil stå meget lavt på himlen under formørkelsen.
I de østlige dele af Australien vil solen endda være gået ned på det
tidspunkt hvor formørkelsen er størst, men man kan alligevel nå at se
en del af formørkelsen inden solnedgang selv dér.

Kilde: Figure 12 fra ovennævnte webside.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-11-02 13:36

"Morten Nilsson" <mn@kemi.dtu.dk> wrote in message
> Min bror er pt. i Australien, og jeg har hørt / læst noget om en total

Lidt OT, men hvad laver han dernede...?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Morten Nilsson

Dato : 04-12-02 09:41

Han læser på college dernede, men vender hjem i midten af december - så
det er lige sidste eventyrlige oplevelse. Jeg har dog lige erfaret at
han er i Canberra i øjeblikket - så vi må se om han får den set ...

Men mange tak for jeres henvendelser .....

   Morten Nilsson

Fra : Christian Vinter

Dato : 01-12-02 13:19

Det skal han se, og det skal han se fra Flinder's Ranges. Det er et fantastisk
område, der ikke har den berømmelse, det fortjener. Det ligger nogenlunde
stik nord for Adelaide.

-vinter

--
Christian Vinter