Hel tabelcelle som link
Fra : Peter Loumann

Dato : 29-11-02 00:24

Hej eksperter

Jeg pusler lidt med forsøg på at gøre en hel tabelcelle til link. Jeg
er nået næsten til målet, men ikke helt. Det foreløbige resultat kan
ses på

http://huse-i-naestved.dk/grgdn/index.html

Den relevante css ser sådan ud:

a.cel { display: block; text-decoration: none; }
a.cel:hover { background : #dddddd; display:block; width:100%; }

Men der mangler lige det sidste, f.eks. i række 1, celle 1. Det kan jo
ikke nytte at tilføje en tom linje med en mellemrumskode, for
forskellige brusere vil ombryde teksten forskelligt.

Er der en løsning?

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Carsten Suurland

Dato : 29-11-02 13:16

Hej Peter

onmouseout="this.style.backgroundColor = 'transparent';"
onclick="location.href = 'thispage.htm';">.....</td>

/Carsten Suurland

Fra : Niels Andersen

Dato : 29-11-02 13:19

Carsten Suurland wrote in <as7lmm$2ev8$1@news.cybercity.dk>:
> onmouseout="this.style.backgroundColor = 'transparent';"
> onclick="location.href = 'thispage.htm';">.....</td>

Husk at lave et "rigtigt" link inde i cellen, af hensyn til dem, hvor
javascriptet ikke virker. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-11-02 13:54

On Fri, 29 Nov 2002 13:18:52 +0100, Niels Andersen
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

>Husk at lave et "rigtigt" link inde i cellen, af hensyn til dem, hvor
>javascriptet ikke virker. :)

Tak til jer begge!

Jeg har et lidt dogmeagtigt forhold til webdesign og er ikke meget for
at bruge javascript. Så tror jeg hellere, jeg lader det være, som det
er.

Undskyld jeg glemte at skrive det forbehold!

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-11-02 16:57

Peter Loumann <peloda@tiscali.dk> skrev :

>Jeg har et lidt dogmeagtigt forhold til webdesign og er ikke meget for
>at bruge javascript. Så tror jeg hellere, jeg lader det være, som det
>er.

Du skal blot også sætte en height, den faktiske højde i px, ikke
%.

Og så vil det nok også være en god ide også at smide en display:
block op i a og ikke kun a:hover.

Se evt. http://home13.inet.tele.dk/smedpark/test/tl.htm

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-11-02 17:48

On Fri, 29 Nov 2002 16:57:19 +0100, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>Du skal blot også sætte en height, den faktiske højde i px, ikke
>%.

Det lyder skønt, og jeg kan se, det virker på dit eksempel. Men det
virker ikke her, hverken i ie eller opera. Måske fordi jeg har flere
celler i en række, med forskellig højde af indholdet?

>Og så vil det nok også være en god ide også at smide en display:
>block op i a og ikke kun a:hover.

Det har jeg skam også. Jeg har bare class på a, fordi jeg også har
andre links på siden, hvor det ikke skal virke:

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-11-02 18:48

Peter Loumann <peloda@tiscali.dk> skrev :

>Måske fordi jeg har flere
>celler i en række, med forskellig højde af indholdet?

Du har ikke sat nogen højde på<td>, kan du ikke blot finde en
passende højde på dem?
Jeg har jo sat denne højde.
Celler vil jo alligevel have en fast højde i en række efter den
højeste celle.

>Det har jeg skam også.

Jeg mente også en bredde og højde.

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-11-02 19:24

On Fri, 29 Nov 2002 16:57:19 +0100, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

Hej Knud,

undskyld, jeg bryder tråden, men der gik voodoo i windåzen her, så jeg
kom til at slette dit sidste indlæg. Men jeg læste det, og nu faldt
tiøren. Jeg fik det også til at virke. Men fast cellehøjde i px har
andre, uønskede bivirkninger, både på eksempelsiden, fordi folk har
forskellig tekststørrelse og -ombrydning, og på andre index-sider
rundt om på mit site.

Så af to onder foretrækker jeg vist det nuværende.

Men tak for tippet!

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 29-11-02 17:25

Peter Loumann <peloda@tiscali.dk> writes:

> Er der en løsning?

Hvis du skifter sidste linje ud med
td:hover {background:#dddddd;}
så virker det da i nogle browsere (bare ikke IE, så det er nok
begrænset hvor meget det hjælper :)).

Bemærk dog at du har grå områder med i billederne, og de bliver jo
ikke lysere. Du kan evt. skifte billederne til gif eller png, og så
lave de områder gennemsigtige.

/L

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-11-02 17:55

On 29 Nov 2002 17:25:17 +0100, Lasse Reichstein Nielsen
<lrn@hotpop.com> wrote:

>Hvis du skifter sidste linje ud med
> td:hover {background:#dddddd;}
>så virker det da i nogle browsere (bare ikke IE, så det er nok
>begrænset hvor meget det hjælper :)).

Netop!

>Bemærk dog at du har grå områder med i billederne,

Ja. Det har jeg just lavet for at få tabellerne regelmæssige.

>og de bliver jo ikke lysere.

Nej, det er klart. Jeg synes nu ikke, det gør så meget. Det væsentlige
for mig var, hvis hele cellen kunne blive klikbar, snarere end
farveeffekten.

>Du kan evt. skifte billederne til gif eller png, og så
>lave de områder gennemsigtige.

Joh - jeg har eksperimenteret med gif og synes, jeg får både ringere
kvalitet og større filer. Og med png får jeg igen problemer med ie.
Ikke at jeg har prøvet, men den understøtter da vist ikke transparens
i png.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 29-11-02 17:59

Peter Loumann wrote in <lj6fuu0tjmlhpb60m8t7tonatdiufutsat@4ax.com>:
[IE]
> Ikke at jeg har prøvet, men den understøtter da vist ikke transparens
> i png.

Hvis PNG-filen over GIF's begrænsninger, så skulle det vist gå. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-11-02 18:32

On Fri, 29 Nov 2002 17:59:09 +0100, Niels Andersen

Jeg forstår ikke din sætning.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 29-11-02 18:39

Peter Loumann wrote in <p29fuugqqedsmtlssdssl13ljva5nomja2@4ax.com>:

> Jeg forstår ikke din sætning.

Prøv at erstatte "over" med "overholder". :)

Altså: Hvis PNG-filen er indexeret med en palette med max 256 24-bit farver,
(evt. en enkelt markeret som gennemsigtig), så skulle det gå.
Feature-mæssigt er der dog ikke den store gevindst, da GIF også kan klare
netop det.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-11-02 19:26

On Fri, 29 Nov 2002 18:38:48 +0100, Niels Andersen

>Prøv at erstatte "over" med "overholder". :)

Det burde jeg nok selv have gennemskuet ...

>Altså: Hvis PNG-filen er indexeret med en palette med max 256 24-bit farver,
>(evt. en enkelt markeret som gennemsigtig), så skulle det gå.

Aha, det vidste jeg ikke.

>Feature-mæssigt er der dog ikke den store gevindst, da GIF også kan klare
>netop det.

Nej, men lidt er der efter min erfaring. Jeg prøver at lege med det
hen ad vejen. Tak!

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : gitte

Dato : 29-11-02 20:42

> Jeg pusler lidt med forsøg på at gøre en hel tabelcelle til link. Jeg
> er nået næsten til målet, men ikke helt. Det foreløbige resultat kan
> [...]

hvis det var mig der skulle udarbejdet dette her, ville jeg helt sikkert
vælge at lave det grafisk, altså lave billederne lige store, farvelægge den
manglende firkant i samme farve som selve websiden, og derefter indsætte
billeder og tekst under hinanden. Der findes bl.a. dette lille tools som
fortæller dig nøjagtigt hvilken farve du bruger "traycolor". Kan bl.a.
downloades her http://www.spinningjenny.com/outlook/traycolor.htm

gitte

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-11-02 21:03

On Fri, 29 Nov 2002 20:42:08 +0100, gitte wrote:

> [...]

> manglende firkant i samme farve som selve websiden, og derefter indsætte

Hvis jeg forstår dig rigtigt er det netop, hvad jeg har gjort. Det
løser bare ikke det lille problem med at gøre hele cellen klikbar.
Hvis du derimod mener at omdanne tekst til grafik, så har det så mange
ulemper, at det ikke er en valgmulighed her.

> Der findes bl.a. dette lille tools som
> fortæller dig nøjagtigt hvilken farve du bruger "traycolor". Kan bl.a.
> downloades her http://www.spinningjenny.com/outlook/traycolor.htm

Ja, det ser fikst nok ud. Men jeg har samme facilitet indbygget i
fotoshop. I øvrigt kender jeg koden på min egen baggrundsfarve

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : gitte

Dato : 29-11-02 21:54

> [...]
> Hvis du derimod mener at omdanne tekst til grafik, så har det så mange
> ulemper, at det ikke er en valgmulighed her.

jeg skulle have kigget lidt mere inden jeg begynder at udtale mig , men
jeg ville stadig vælge at "fylde" ud med et lidt højere billede "de
manglende pixels" i samme farve som din baggrundsfarve, på de 3
billeder(celler) det drejer sig om. Kun grafikken, ikke teksten.

gitte

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-11-02 22:46

On Fri, 29 Nov 2002 21:54:19 +0100, "gitte" <gm@it.dk> wrote:

>jeg skulle have kigget lidt mere inden jeg begynder at udtale mig

Det sker for os alle

>jeg ville stadig vælge at "fylde" ud med et lidt højere billede "de
>manglende pixels" i samme farve som din baggrundsfarve, på de 3
>billeder(celler) det drejer sig om.

Jow. Når du skriver "3 billeder", gætter jeg på, det ser nogenlunde
ens ud hos os to. Men det er kun et gæt, og man kan aldeles ikke regne
med det hos andre. Prøv f.eks. at se siden i ie og skift
tekststørrelse (under menuen Vis). Så vil du se et andet billede. Hvor
der er en eller to tekstlinjer hos os, kan der sagtens være tre hos
andre, uden at de de tre i andre celler nødvendigvis også bliver
flere.

Tekstombrydning og tekststørrelse kan man ganske vist også prøve at
styre i koden, men det er nok klogest at afholde sig fra det.

Det er det finurlige ved webdesign. Man er aldrig _helt_ sikker på,
hvordan det ser ud i andres brusere og på andres skærme. I det her
tilfælde er det ikke bare tåget teori, men helt reelt.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : gitte

Dato : 01-12-02 12:40

> [...]
> der er en eller to tekstlinjer hos os, kan der sagtens være tre hos
> andre, uden at de de tre i andre celler nødvendigvis også bliver

så er der snart ikke flere muligheder end at lave celler til billederne, og
celler til teksten, men det var nok det du ville undgå¨

gitte

Fra : Peter Loumann

Dato : 30-11-02 13:21

On Sun, 1 Dec 2002 12:39:52 +0100, "gitte" <gm@it.dk> wrote:

>så er der snart ikke flere muligheder end at lave celler til billederne, og
>celler til teksten

Ja, det er den anden mulighed.

Fra : Michel Komischke

Dato : 30-11-02 14:50

"Peter Loumann" <peloda@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Netop!

Når jeg skal lave hele felter plejer jeg at bruge divs eller <a> -tags til
det.. altså med CSS..

left:100px; top:100px; border:0px; background-color:#DEDEDE;
color:#333333;"> et felt </a>

Så er hele feltet et link, og du kan naturligvis lave border, sætte tekst og
billeder ind som du har lyst til..
Men ved ikke om det kan bruges i dén forbindelse, som du har brug for.

--
Michel Komischke
Maintainer/Administrator

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-11-02 15:15

"Michel Komischke" <leet@leet.dk> skrev :

>left:100px; top:100px; border:0px; background-color:#DEDEDE;
>color:#333333;"> et felt </a>
>
>Så er hele feltet et link,

Ovennævnte er absolut ikke valid kode, man kan ikke sætte en
bredde/højde på et inlineelement, det skal laves om til et
blockelement og det er jo også, det der er gjort i dettilfælde
som spørgsmålet gik på.

Din løsning vil virke i IE, når den kører i quirksmode, men ikke
i andre browsere og i IE i standardmode.

Den burde ikke du under nogen omstændigheder, så vil jeg kalde
det for en fejl i Ie, at den virker i quirkmode.