Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
canon a40 og lukketider
Fra : Thomas Bendsen

Dato : 28-11-02 22:59

Hej

Jeg har netop købt Canon A40. Mens jeg sad og udforskede det lidt opdagede
jeg noget som jeg ikke forstår. I den manuelle tilstand kan lukketiden
indstilles ned til 1/1500, men når kameraet så har fokuseret øger det
automatisk tiden til 1/500. Dette sker dog kun når blitzen er slået til.
Hvis den er slået fra bruger kameraet den lukketid jeg har indstillet. Er
der nogen der kan give en god forklaring på dette?

MVH Thomas Bendsen

Fra : Gunnar K

Dato : 28-11-02 23:13

Lyder som den maximale lukkertid som kan bruges med flash er kun 1/500,
måske ganske normalt, (automatik til helvedes).
Min 3 årige Fujifilm MX2900z har f.ex.ved brug af blitz max. lukkertid ved
F4=1/500 og 1/1000 ved F8.

mvh,

Gunnar K

newsrgld04ly6nllbr@news.stofanet.dk...

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-11-02 23:14

Thomas Bendsen wrote:

> Er der nogen der kan give en god forklaring på dette?

Ja - at blitzen ikke kan syncronisere ved hurtigere tider
end 1:500 del sec.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 28-11-02 23:44

->
> Ja - at blitzen ikke kan syncronisere ved hurtigere tider
> end 1:500 del sec.

Det lyder som en god forklaring.

MVH Thomas Bendsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-11-02 23:23

In article <oprgld04ly6nllbr@news.stofanet.dk>, Thomas Bendsen wrote:
> [...]
> Hvis den er slået fra bruger kameraet den lukketid jeg har indstillet. Er
> der nogen der kan give en god forklaring på dette?

Hvad er din manuelle tilstand ? Mit coolpix har 4 "manuelle" tilstande.
M = Manuel blænde + lukketid.
A = Aperture = manuel blænde
S = Shutter = manuel lukketid
P = Programmed Auto. Her kan man vælge mellem forskellige
lukketider og blænder, men altid med samme belysning som resultat.

Mit bud er, at du har noget der svarer til sidstnævnte mode på
dit kamera. Og hvis der ikke kan findes lys nok, så må den øge
lukketiden.

Hvor lyst er dit billede med 1/500 sec ? I ISO 800 mode og
med en høj blændeværdi kan jeg godt få noget brugbart, men
ellers ikke.

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 28-11-02 23:41

---- Forwarded Usenet-message ----

> [...]
>
> Hvor lyst er dit billede med 1/500 sec ? I ISO 800 mode og
> med en høj blændeværdi kan jeg godt få noget brugbart, men

I den manuelle tilstand kan jeg vælge lukketid og blænde (kan stilles til
F2,8 eller F8 ved maksimal vidvinkel) og iso-tal. Efter min mening giver
F2,8 et overbelyst billede og F8 et lidt underbelyst billede (iso 50). Det
"halvautomatiske" program (kaldet P) giver da også et resultat midt i
mellem disse to (stadig ved iso 50). I dette program kan jeg indstille iso
samt EV-korrektion.

MVH
Thomas Bendsen