Formularer???
Fra : Jonathan Hate

Dato : 28-11-02 23:18

Jeg aner ikke helt hvorledes jeg skal formulere mig så i
forstår...jeg ved nemlig ikke helt selv hvad jeg vil?!?

Ja..altså det jeg kunne tænke mig var at når jeg nu har lavet en
formular hvor brugeren kan indtaste noget tekst...hvordan bliver
det så "sendt" til mig?

Er i med? Altså...hvordan "modtager" jeg som webmaster det
indtastede navn, nummer eller hvad brugeren nu skal indtaste???

Hvor skal jeg "ligge" det og hvordan gør man?

Jeg er MEGET nybegynder...håber i kan forstå hvor jeg vil hen!

På forhånd mange tak

Jesper

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jonathan Hate

Dato : 28-11-02 23:33

Jeg var inde på udbyderens side...skal man have noget bestemt for
at kunne gøre det jeg ønsker???

Læste om det der cgi...er det sådan noget måske?

Fra : Per Rasmussen

Dato : 29-11-02 00:25

Jonathan Hate wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jeg var inde på udbyderens side...skal man have noget bestemt for
> at kunne gøre det jeg ønsker???
>
> Læste om det der cgi...er det sådan noget måske?

Du skal kikke efter formmail.
Som regel har de en god forklaring på hvordan man skal gøre, det er
selvfølgelig afhængig af hvilket webhotel man bruger

Per Rasmussen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 29-11-02 11:44

Jonathan Hate <webmaster@totaldarkness.dk> writes:

> Jeg aner ikke helt hvorledes jeg skal formulere mig så i
> forstår...jeg ved nemlig ikke helt selv hvad jeg vil?!?

Det er det første skridt til at løse et problem: at forstå det.
Nogle gange det sværeste skridt :)

> Ja..altså det jeg kunne tænke mig var at når jeg nu har lavet en
> formular hvor brugeren kan indtaste noget tekst...hvordan bliver
> det så "sendt" til mig?

overvældende sandsynligt med HTTP-protokollens GET- eller POST-
kommandoer. GET er den man normalt bruger til web-sider, og
form-værdierne bliver kodet med i URL'en. POST sender værdierne
med som en separat del af HTTP-requesten.

> Er i med? Altså...hvordan "modtager" jeg som webmaster det
> indtastede navn, nummer eller hvad brugeren nu skal indtaste???

Det kræver noget processeringskraft på serveren. Den skal vide hvad
den skal gøre med den POST eller GET siden sender.

> Hvor skal jeg "ligge" det og hvordan gør man?

Der er mange forskellige måder, men en eller anden form for programmer
der bliver kørt på serveren er det der skal til. Afhængigt af serveren
kan man bruge CGI, PHP, ASP, JSP eller hvad der ellers måtte være.

Derefter skal det program man skriver i den valgte teknologi så behandle
de sendte data på en eller anden måde. Typisk gemme dem et sted, måske
også bruge dem som del af den side de genererer som svar.

> Jeg er MEGET nybegynder...håber i kan forstå hvor jeg vil hen!

Tror det :)
/L