Fisk til lille akv. søges!
Fra : Mette Jensen

Dato : 28-11-02 22:01

Hej!

Jeg har et akvarium stående i en rumdeler. Dvs. at man kan se igennem
akvariet.

Jeg har haft gyppie i det men vil nu gerne prøve noget andet. Har I nogen
forslag? Jeg vil ikke have Molly, Sværdrager eller Platy igen. Jeg har
kigget på flere andre arter, men kan ikke rigtig finde nogen der kan gå i så
lille et akvarium og som ikke bliver stresset af des placering.

Håber I kan give et par forslag.

Men venlig hilsen Mette

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 28-11-02 23:24

> [...]
> kigget på flere andre arter, men kan ikke rigtig finde nogen der kan gå i

> lille et akvarium og som ikke bliver stresset af des placering.

Det ville hjælpe meget at kende størrelsen på akvariet.

mvh
Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 28-11-02 23:30

"Mette Jensen" <chili200@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> kigget på flere andre arter, men kan ikke rigtig finde nogen der kan gå i

> lille et akvarium og som ikke bliver stresset af des placering.

Hej Mette.
Er akvariet bitte lille :) så vil du jo kunne have en kampfisk i det. Det er
flotte fisk at se på (som regel) og kan i visse tilfælde fås i lige som
helst farve det skal være (har til og med set dem i giftige neonfarverne
pink og selvlysende grønne).
Putter du nogle planter i, så der er gæmmesteder, så kan du have et par, dvs
en han og en hun.....
Hilsen Ditte

Fra : Mette Jensen

Dato : 28-11-02 23:50

Hm... ja det var faktisk en god ide!
Men... jeg har en pragtsmerling. Da jeg havde gyppie, kunne den ikke lade
finner være i fred.
Vil den kunne det med en kampfisk?

Med venlig hilsen Mette

Fra : Mette Jensen

Dato : 28-11-02 23:43

Ja det ville nok være en god ide!

Det er 54 liter!

med venlig hilsen Mette

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 28-11-02 23:57

> Det er 54 liter!
>
> med venlig hilsen Mette

Hej Mette,

Der vil du kunne have mange forskellige fisk, alt efter temperament. Du
kunne bl.a. have rød neon, forskellige barbearter, små/mellemstore scalarer,
blå gurami, guld gurami, evt. to par dværgciklider osv., osv.

Et par kampfisk kan let trives der, men tag hellere to hunner til en han.
Jeg vil dog anbefale dig at have mere end blot kampfisk, da det ellers
hurtigt bliver lidt tomt.

Pragtsmerlingen....fodrer du den med røde myg, artemia, og hvad du ellers
kan finde på af frostfoder? De er jo kødædende, og får de ikke det tilført i
foderet, vil de selv sagt gå efter finnerne på andre fisk, da de jo er
sultne. Normalt gør de ellers ikke sådan noget. Pragtsmerlinger trives i
øvrigt ikke ret godt med mindre du har mindst (og jeg mener MINDST) 3 fisk
gående sammen. Allerhelst en flok på 6 eller derover, men det er jo svært i
et akvarie på 54 liter.

mvh1

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 29-11-02 00:27

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
>
> Et par kampfisk kan let trives der, men tag hellere to hunner til en han.
> Jeg vil dog anbefale dig at have mere end blot kampfisk, da det ellers

Klip.
Hej Mette.
Jeg vil på det stærkeste fraråde dig at have to hunner til en han kampfisk,
for de kan være lige så voldelige som hannerne........ Det er ikke for ingen
ting at de har fået deres navn.
Mht om pragtsmerligen tager deres finder, det ved jeg ikke noget om, da jeg
ikke selv har haft glæden af at eje en pragtsmerlig. Men jeg har haft andre
fisk gående sammen med kampfiskene, som også skulle gå efter finnerne og det
har gået fint, aligevel..... Bare du husker at have nogle planter i
akvariet, så der er gæmmesteder så skulle det kunne gå fint.

Lige i øjeblikket har jeg nogle kampfiskhunner, en formodet han og 6
scalarer til at gå sammen, og det går over alle forventninger - og det
begyndte som en midlertidig nødløsning.
Hilsen Ditte

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 29-11-02 00:52

> [...]
kampfisk,
> for de kan være lige så voldelige som hannerne........ Det er ikke for

Så tror jeg ikke på at der har været tale om hunner. I samtlige
akvarieforretninger finder du masser af hunner gående sammen, uden
slåskampe, og jeg har selv gjort det samme. Grunden til at der skal være
flere hunner, er hannens aggressivitet overfor hunnnerne. Ved at have flere
gående sammen, spreder man angrebene til flere individder.

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 29-11-02 21:29

> [...]
flere
> gående sammen, spreder man angrebene til flere individder.

Hej Torben.
Hvis du kigger på hunnerne i akvarieforretningerne, så ser du også at
temmelig mange af dem mangler størrer eller mindre deler af deres finner.
JEg siger ikke at hunner kan gå sammen alene - det jeg siger er at man ikke
skal have mere end 1 (EN) hun til 1 (EN) han.
Jeg har efterhånden haft en del kampfisk omkring mine akvarier, da jeg
opdrætter dem, og selvfølgelig går mine hunner sammen i eget akvarie, da jeg
altså ikke lige har nok hyllemetre til at have både hunner og hanner gående
i seperate glads. Og som regel går det også fint, men det sker både tit og
ofte at helvede bryder løs, og da er eneste løsning at fjerne den aggressive
med det samme.
Og jeg har ved selvdyn ved flere anledninger set hunnen går totalt beserk på
hannen, så det er ikke bare ham som er god til det der med at være bølle.
Hilsen Ditte

Fra : Plesner

Dato : 30-11-02 02:30

> [...]
> Og jeg har ved selvdyn ved flere anledninger set hunnen går totalt
> beserk på hannen, så det er ikke bare ham som er god til det der med

Da jeg holdt kampfisk - godt nok var det den rigtige vilde form - holdt
jeg altid flere hunner sammen med en han og havde aldrig problemer. I
følge et par af mine bøger om emnet skulle ca. 1 % af hunnerne være
såkaldte 'amazoner' - sådan at forstå, at de var ligeså aggressive, som
hannerne er kendt for at være. Jeg er aldrig selv stødt ind i den 1 %,
men har til gengæld kunnet se fordelen ved, at flere hunner kunne
'skiftes til' at blive jaget af hannen.

I denne sammenhæng er det i øvrigt en god ide at sørge for at hunnerne
har masser af gode gemmesteder - de skal gerne kunne komme helt op til
overfladen og hente luft uden at hannen kan se dem. På den måde kan han
koncentrere sig om sit redebyggeri i stedet for hele tiden at blive
forstyrret og bruge al sin energi på at jagte hunner.

Plesner

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 30-11-02 15:39

"Plesner" <you@wish.net> wrote in message
> [...]
> hannerne er kendt for at være. Jeg er aldrig selv stødt ind i den 1 %,
> men har til gengæld kunnet se fordelen ved, at flere hunner kunne

Da må jeg have været den rigtig uheldige.... for jeg har ved flere
anledninger være vidne til nogle reelle omgang med tæsk i hunnens favør - og
den ene hannen så ud som en paraply som havde været udsat for orkan, inden
jeg klarede at få hende ud af akvariet.....
En anden hun slo 2 hanner ihjel, før jeg gav op at have noget som helst mere
at gøre med hende, og fandt et andet hjem til hende, som var langt fra mine
kampfiskhanner.

Hilsen Ditte