VW-Golf diesel som båd-motor?
Fra : Fam. Pedersen

Dato : 28-11-02 20:22

Jeg har set en 31' sejlbåd til salg. Den er udstyret med en 50 hk VW diesel,
angiveligt fra Golf.
Har nogen i gruppen erfa med at anvende bil-dieseler i sejlbåde? Hvad med
gang under krængning?
Der er ikke nævnt noget om gear/udveksling, er der nogen der ved om der
laves mariniserings-tilbehør originalt til VW-motorer?

mvh
Bent

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 28-11-02 23:36

"Fam. Pedersen" <bentp@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
> Der er ikke nævnt noget om gear/udveksling, er der nogen der ved om der
> laves mariniserings-tilbehør originalt til VW-motorer?

Jeg har hørt om, at det i princippet burde være muligt at marinisere langt
de fleste dieselmotorer. En bilmotor har dog den forskel, at den er ikke
konstrueret til de samme type belastninger som en bådmotor - en båd laver
det, der svarer til at køre konstant op ad bakke, mens en bil kan køre på
'frihjul' en del af tiden. Derfor bruger man typisk industrimotorer som
udgangspunkt.

Jeg vil dog vædde på, at reservedelene er billigere!

Fra : Lars Schmidt

Dato : 29-11-02 15:31

"Rasmus Hayseed" <lost_in_denmark@NOSPAM.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg vil dog vædde på, at reservedelene er billigere!
>
> Principielt kan man sagtens anvende en bildiesel til bådmotor
den store forskel er kølingen, da man ikke har luft omkring motoren i
båden - derfor altid vandkølet udstødningsmanifold samt oliekøling. Næste
problem er transmisionen som altid bør være et marinegear med reduction +
evt køling
Rigtige marinemotorer er typisk opbygget med svinghjul forest samt sidelemme
til krumtaphus , således man kan trække stempler uden at demontere motoren
En marinisering af bildiesel kan sagtens være lavet fornuftigt men lad en
fagmand vurdere arbejdet
jeg vil nok være skeptisk da en sådan løsning typisk er lavet for at gøre
det billigt, og hvad så med resten af båden? 50 hk til en 31 fod sejlbåd er
også at skyde gråspurve med kanoner, ca 15 - 20
hk er rigeligt.
med venlig hilsen

Fra : seiko

Dato : 27-08-03 14:47

"Lars Schmidt" skrev d. 29-11-02 15:31 dette indlæg :

> "Rasmus Hayseed" <lost_in_denmark@NOSPAM.hotmail.com> skrev i en
meddelelse

VW
Hvad
> med

Hej! Det forholder sig faktisk således, at golfmotoren kan være identisk
med den motor, der ligger i en ældre VW-transporter T3. Forskellen er,
at transporterens motor er udstyret med en lidt anderledes dieselpumpe,
der passer til vogntypens behov for at kunne sejtrække/slæbe.
Transportermotorens dieselpumpe er umiddelbar konverterbar med golfens -
altså kan det måske gøre motoren endnu mere velegnet til marinisering!
PS. Jeg søger selv viden om marinisering af VW - 1,6D motorer?
Hilsen Bjørn

http://www.kandu.dk/

Fra : Troels Hansen

Dato : 29-11-02 06:59

Fam. Pedersen wrote:
> [...]
> Der er ikke nævnt noget om gear/udveksling, er der nogen der ved om der
> laves mariniserings-tilbehør originalt til VW-motorer?

Der har da lige været en stor artikel i et sejlblad (spørg mig ikke
hvilket) om WV's nystartede bådmotor program. De havde også en del WV
motorer på hanseboote i Hamborg, men ved selvfølgelig ikke hvornår din
motor er fra....

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-11-02 18:05

"Fam. Pedersen" <bentp@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Der er ikke nævnt noget om gear/udveksling, er der nogen der ved om der
> laves mariniserings-tilbehør originalt til VW-motorer?

Jeg ved ikke, om det stadig laves, men Golf motorer har været een af de mest
benyttede motorer til selvbyggerprojekter. F.eks. er der i mange Fantom 42
monteret en Golf diesel, netop pga fordelen ved fællesinkøbet af stumperne.

Jeg ville mene, at du stadig kan få alle stumperne, for der er som sagt
mange af dem..

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-11-02 21:22

Fra : Jakob

Dato : 12-12-02 01:30

se her
http://www.vw-marine.de/

/Jakob

Fra : Fam. Pedersen

Dato : 13-12-02 16:06

Javel, men det er nogen helt andre motorer.