FileMaker
Fra : Jens Rasmussen

Dato : 28-11-02 18:39

Hej folks.
Har netop taget MacSOUP i brug (2. ombærinng for mig), og nu har jeg
tænkt mig at bruge news lidt mere.

Diskuteres der FileMaker i nogen grupper?
Hvordan opretter jeg en gruppe, fx. dk.edb.database.filemaker
dk.edb.database.ms-access findes allerede, kan jeg se.

vh Jens

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 28-11-02 19:12

Jens Rasmussen <Jens@Rasmussen.dk> wrote:

> [...]
> Hvordan opretter jeg en gruppe, fx. dk.edb.database.filemaker
> dk.edb.database.ms-access findes allerede, kan jeg se.

Du skal stille et forslag på dk.admin og det er en længere smøre der
skal skrives.

Jeg tvivler påp at du får held med dit gøremål, da jeg tidligere har
stillet forslag om en golive gruppe. Hierakiet er ikke interesseret i
vendor grupper.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-11-02 20:08

jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) writes:

> Jeg tvivler påp at du får held med dit gøremål, da jeg tidligere har
> stillet forslag om en golive gruppe. Hierakiet er ikke interesseret i
> vendor grupper.

Ikke enig. Det er sædvanligvis et spørgsmål om tilstrækkelig trafik.
Det har visse Microsoft produkter fx.

http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-11-02 19:23

Jens@Rasmussen.dk (Jens Rasmussen) writes:

> Diskuteres der FileMaker i nogen grupper?

Sikekrt. Du kunne jo starte her.

> Hvordan opretter jeg en gruppe, fx. dk.edb.database.filemaker
> dk.edb.database.ms-access findes allerede, kan jeg se.

Der er en fin beskrivelse af proceduren her:

http://usenet.dk/otd/

-j

--
Mennesker og maskiner i Bolivia
http://weblog.janus.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-11-02 22:16

Jens Rasmussen <Jens@Rasmussen.dk> wrote:

> Hej folks.
> Har netop taget MacSOUP i brug (2. ombærinng for mig), og nu har jeg
> tænkt mig at bruge news lidt mere.

God idé. Det er en skøn beskæftigelse, hvis man ikke har andet at bruge
sit liv til. Alternativt må man undvære sin nattesøvn.

> Diskuteres der FileMaker i nogen grupper?

Jeg kan kun finde <comp.databases.filemaker>

> Hvordan opretter jeg en gruppe, fx. dk.edb.database.filemaker
> dk.edb.database.ms-access findes allerede, kan jeg se.

Det kan man ikke selv gøre. Det gøres på demokratisk vis af dem, der
bestyrer nyhedsgrupperne. Vil man lave en nyhedsgruppe, skal man skrive
et oplæg til debat (OTD), som diskuteres i gruppen <dk.admin>. Er der
generelt stemning for gruppen, kan man stemme om, hvorvidt den skal
oprettes. Stemning for gruppen kræver, at der generelt er en fornemmelse
af, at der er behov for gruppen. For nogle år siden (1997?) firk vi
oprettet <dk.edb.mac>, da Mac-snakken druknede i <dk.edb>. Den blev så
splittet op i undergrupper, som du kan se i dag. Der har siden været
snak om at splitte Mac-gruppen op i flere, men flertallet har ikke følt,
der har været behov for det. Der kommer ikke ret mange indlæg her. I de
store internationale grupper kan der være flere hundrede indlæg i
døgnet. Til gengæld sidder der gerne nogle rigtige eksperter. Ja, det
gør der også her i gruppen, men jeg kan godt komme i tanker om andre
grupper, hvor der ikke er den store hjælp at hente.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Johnny Louis

Dato : 29-11-02 04:24

klip
> For nogle år siden (1997?) firk vi
> oprettet <dk.edb.mac>, da Mac-snakken druknede i <dk.edb>.
klip

Ja dk.edb.mac blev åbnet for trafik i slutningen af
november 1996.

Johnny Louis

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 29-11-02 16:48

bendatafjerndette@postman.dk (Johnny Louis) writes:

> Ja dk.edb.mac blev åbnet for trafik i slutningen af november 1996.

Sikken ti års fødselsdag der venter...

-j

Fra : Villy Erichsen

Dato : 29-11-02 16:56

Johnny Louis wrote:

> klip
> klip
>
> Ja dk.edb.mac blev åbnet for trafik i slutningen af
> november 1996.

Ja, det var tider dengang.
28.8 modem og Netscape 2.0 - masser af intelligente indlæg.
Man kunne købe og sælge - søge og tilbyde jobs - ifølge fundatsen som
stadig er gældende (se www.usenet.dk)
OT indlæg fandtes stort set ikke.
Der var lidt diskussion om oprettelse af køb og salg gruppen i `97 - jeg
mente ikke det var nødvendigt - der er rigeligt plads til begge dele i
dk.edb.mac
Det eneste man har fået ud af det er at man stadig kan købe og sælge via
dk.edb.mac - iflg fundatsen.
Man har en del diskussion i dk.marked.privat.edb.mac - hvor det netop
ikke er tilladt iflg. fundatsen.
Sammenligner man med i dag er der ikke megen fornøjelse ved at følge med
i dk.edb.mac - en meget stor del er absolut OT og omhandler tilsvining
af hinanden.
Jeg havde egentlig meldt fra - men jeg har skiftet tilbage til min gamle
maskine (8500-med G3/300 kort) så jeg skulle lige tjekke - og alt er som
for ca. 14 dage siden.
Så maskinen jeg brugte til test af OS X bliver nu anvendt til andet
formål - OS X kan jeg sgu ikke bruge til at lave aviser med.
Men det har været nogle lærerige år - især takket være dem som ikke er
at finde i gruppen mere.
Og da gruppen i dag hovedsageligt diskuterer OS
X/personfnidder/personlig drilleri (det kan være ganske hyggeligt) vil
jeg ikke længere belemre gruppen med min tilstedeværelse her - dog vil
jeg svare på evt. svar på mit indlæg i løbet af weekenden - derefter -
farvel og tak.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-02 01:16

Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> Ja, det var tider dengang.
> 28.8 modem og Netscape 2.0

Det er til at få tårer i øjnene af :'-)

> - masser af intelligente indlæg.

Det er der da vel stadig. Jeg synes da, den gruppe her er meget givende
uden at være enormt stor med 200 indlæg i døgnet. Ofte er der færre
eksperter i små grupper, men så lille er gruppen her jo heller ikke.

> OT indlæg fandtes stort set ikke.

Det gør de vist stadig ikke - alt er tilladt, bare det er skrevet på
eller om en Mac. Læg mærke til, at der står "eller" og ikke "og".

> Sammenligner man med i dag er der ikke megen fornøjelse ved at følge
> med i dk.edb.mac - en meget stor del er absolut OT og omhandler
> tilsvining af hinanden.

Så galt synes jeg nu heller ikke, det er. En gang imellem er der en
tråd, der går helt over gevind. Der er en tendens til, at der er to-tre
tråde af den slags ad gangen, men så kan der godt være en stille
periode. Personligt har jeg valgt at blande mig _fuldstændig_ ude af den
slags. Primært fordi er er en meget konfliktsky person, men også fordi
jeg ikke vil bidrage til at gøre trådene længere.
Jeg er som sagt nok mere konfliktsky end de fleste, men jeg synes nu
nok, at man en gang imellem kan vende den anden kind til og ikke påpege
den mindste petitesse og forlange oprejsning for alt, hvad der er blevet
sagt. Jeg skriver da ofte noget forkert. Er jeg usikker, prøver jeg at
gøre opmærksom på det. Bliver jeg rettet af en, der ved bedre, er jeg da
taknemmelig for det, hvis det gøres på en pæn måde. Og det gør det
faktisk altid.
Jeg føler, at gruppen her mistede sin uskyld en gang sidste år. Det
er måske længere siden. Tiden går så hurtigt. I starten syntes jeg
faktisk, det var i orden. Nogle gange skal man jo have renset luften. Nu
kan jeg godt synes, at det ind imellem er for meget af det gode. Indtil
da havde her været rigtigt hyggeligt, og vi bød nye deltagere velkommen
indenfor i de bløde stole. Jeg var ofte chokeret over tonen i andre
grupper. Prøv f.eks. at nævne cykelhjelme i <rec.bicycles.tech>. Men nu
må jeg sige, at vi er kommet meget godt med her i <dk.edb.mac>.

> Jeg havde egentlig meldt fra - men jeg har skiftet tilbage til min gamle
> maskine (8500-med G3/300 kort) så jeg skulle lige tjekke - og alt er som
> for ca. 14 dage siden.

Er det ikke fordi du har hentet indlæg fra de sidste 14 dage? Der kører
da ingen grimme tråde lige nu. Eller også har jeg valgt dem fra. Det kan
da også tænkes Jeg kan jo ikke vide alt, hvad der foregår her.
I hvert fald: Velkommen tilbage. Hyggeligt, at du kiggede forbi.

> [...]
> jeg ikke længere belemre gruppen med min tilstedeværelse her - dog vil
> jeg svare på evt. svar på mit indlæg i løbet af weekenden - derefter -

Jeg er da ked af, at du vil forlade os. Vi kommer nok ikke uden om OS X.
Det er jo fremtiden. Næste version af stort set alle programmer vil kun
være til OS X. Efterhånden vil nye modeller af hardware som f.eks.
printere kræve OS X. Og udviklingen går meget hurtigt. Derfor kan man
sagtens arbejde videre med ældre systemer, hvis det fungerer godt. Der
er da stadig mange herinde, der ved meget om de ældre systemer. Jeg
synes da normalt, man får god hjælp.
Personfnidder er lidt irriterende. Det giver jeg dig ret i. Det
ville nok hjælpe, hvis man ikke var så selvhøjtidelig og kunne se sig
selv fra den mere humoristiske side.
Personligt drilleri synes jeg er meget hyggeligt. Det er da sjovt,
at vi kender lidt til hinanden. Men jeg kan godt se, at det kan blive
for meget med lange tråde med en kvik bemærkning i hvert indlæg. Og jeg
er godt klar over, at jeg løber med guldmedaljen på det punkt.
Som sagt er jeg da ked af, at du forlader os. Personlig bliver jeg
nok. Jeg synes, det er rart med et dansk Mac-forum. Jeg har prøvet at
følge lidt med i forum på både Mediamac og Macnyt. Jeg synes, det er
meget tungt at bruge sådan et web-baseret forum. Og det kan være svært
at følge op på egne indlæg, da de ikke fremhæves.
I Mediamac er tonen helt forfærdelig. Der er en masse Mac-hadere,
der kommer med dumme bemærkninger. Jeg ved ikke, hvorfor de lige er hos
Mediamac, for jeg har ikke set fænomenet andre steder. Har nogen et
problem med en Mac og beder om hjælp, dukker der straks indlæg op med,
at de da ikke troede, at der var problemer med en Mac. Så kan den da
ikke være så god. Brokker nogen sig over pris, service eller andet fra
Apples side, får vi straks at vide, at vi er til grin og Apple tager
r*ven på os. Det er lidt trættende at have al den støj i gruppen. Det
slipper man da for her i <dk.edb.mac>.
Jeg håber i hvert fald, at du kigger forbi en gang imellem, og først
og fremmest, at du også fremover er Mac-bruger.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 29-11-02 19:03

> Der har siden været snak om at splitte Mac-gruppen op i flere, men
> flertallet har ikke følt, der har været behov for det. Der kommer ikke ret
> mange indlæg her.

Her skal man så huske på, at en gruppe med ringe trafik er dårligere end
at henvise denne trafik til en overordnet gruppe. Ringe trafik har
nemlig en »forringende« virkning; trafikken bliver endnu mindre da folk
efterhånden opgiver at debattere dér.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.