Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Udprintning af fotos?
Fra : Peter Jensen

Dato : 28-11-02 18:22

Jeg har en Canon S820 printer og et IDG hæfte som hedder Digital Fototeknik.
Heri står der at hvis bare man bruger fotopapir til udprintning så er
fabrikatet ligegyldigt. At der står i printermanualen at en Canon printer
kun kan bruge Canon papir er marketinggas.

Derfor har jeg puttet HP papir i min Canon printer og resultatet er
gyseligt. Jeg har ændret farveprofil og valgt forskellige papirtyper (Canon
papirtyper) bare for at se forskellige grader af gyselighed.

Udprintningen foregår i A4 format og netop det samme billede har jeg printet
ud på mit arbejde på en HP980cxi på HP papir med noget nær perfekt resultat.

Er der noget om snakken? Skal man bruge Canon papir til en Canon printer?

Peter

Fra : Alex Wallin

Dato : 28-11-02 18:45

Er der noget om snakken? Skal man bruge Canon papir til en Canon printer?...
[snip]

Hej Petet

Jeg ved ikke hvordan en Canon reagere, men i min HP P1000 kommer jeg alt,
hvorpå der står fotopapir, med et godt resultat.

Når jeg skriver sådan, kan jeg godt se, at der er forskel på kvaliteterne.
Men generelt ser de alle pæne ud.

Det bliver spændende at se, hvad andre har af erfaringer. Jeg har tænkt at
købe S9000.

/Alex

Fra : Rossen

Dato : 28-11-02 19:31

"Peter Jensen" <opjensen@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Med venlig hilsen
> Peter
>

> Jeg har en cannon s9000 og den printer på hvad som helst, med forrygende
resultat.
Husk at det ikke er lige godt , hvorledes papiret vender.
Man kan kun printe på den ene side. Det kan godt være lidt svært at se, ved
nogle typer parpir.
Jeg kender ikke din printer, men man kan ved nogle printere godt blive lidt
snydt, dvs den skriver på modsatte side end hvad man tror.
Du kan cheke ved at sætte et lille kryds på den side du vil printe på, lægge
den i din printer, lave et test print, og så checke om krydset og
testprintet er på samme side.

Fra : Peter Jensen

Dato : 28-11-02 20:34

"Rossen" <rossen32d@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
lægge
> den i din printer, lave et test print, og så checke om krydset og

Det virker som om papiret suger for meget så udprintningen bliver skjoldet.
Det papir jeg nørkler med i øjeblikket hedder HP photo-quality paper - semi
glossy.

Det papir jeg prøvede på min arbejdsplads er det papir som følger med alle
nye HP printere og det virker blankere og stivere så hvis ikke mine kolleger
har stjålet det hele vil jeg tage noget med hjem i morgen.

Jeg har checket med et kryds at jeg printer på den side jeg mener er den
rigtige (den blankeste).

Der er meget at lære, men det er dyre lærepenge....

Mvh
Peter

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 28-11-02 20:42

"Peter Jensen" skrev:
> Derfor har jeg puttet HP papir i min Canon printer
> og resultatet er gyseligt. [..]

Er det et Canon program som du printer fra ?

Mvh, Lars

Fra : Peter Jensen

Dato : 28-11-02 21:33

"Lars Ladingkaer" <larl@et-soft.dkX> skrev i en meddelelse

> Er det et Canon program som du printer fra ?
>
> Mvh, Lars

Ja, det er Easy PhotoPrint.

Mvh.
Peter

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 29-11-02 13:54

"Peter Jensen" <opjensen@ofir.dk> wrote in

> Er der noget om snakken? Skal man bruge Canon papir til en Canon
> printer?

Kort svar: Nej du kan sagtens bruge andre fabrikater, men glem Kodak og HP.

Canon's PR-101 er meget fornemt men med meget glans og ret dyrt (Ca. 110 kr
for 15 ark).

Epson Archival Matte (mat) fungerer også meget fint og det skulle Epson
Heavy Matte (som er billigere end Archival Matte) også gøre.

Jeg bruger selv Ilford Classic Gloss og det er perfekt til min smag. Ikke
for glossy og samme flotte farver uden synlige dots ligesom Canons PR-101.
Jeg købte papiret i England hos www.speedgraphic.co.uk som har meget fin
service og rimelige fragtomkostninger.. Jeg mener at prisen blev omkring 4
kr pr ark. Papiret fås også i Danmark - check ilford.dk

Ellers kan du læse en masse omkring S820, S800, S900 og S900 i Printers and
Printing forum'et på www.dpreview.com

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP

Fra : Peter Jensen

Dato : 29-11-02 15:33

> [...]
> kr pr ark. Papiret fås også i Danmark - check ilford.dk
>
> Ellers kan du læse en masse omkring S820, S800, S900 og S900 i Printers

Hej Kenneth

Tak for dine oplysninger vedr. papirtyper.

Jeg har taget noget HP papir med hjem og vil lige lavet et prøveprint inden
jeg går ned og køber noget Epson Archival Matte som jeg kan få lige om
hjørnet. Vi får en pose prøvepapir med hver HP printer vi køber i
IT-afdelingen og det papir får brugerne ikke. Det finder vi selv anvendelse
for.

Mvh.
Peter

Fra : John

Dato : 28-11-02 19:16

> Er der noget om snakken? Skal man bruge Canon papir til en Canon printer?

Måske ikke så firkantet, men noget er der nu om snakken. Man må i hvertfald
regne med, at man taber i lotteriet en gang i mellem.

Noget helt andet er så holdbarheden af printet. Epson lover +20 år på deres
bedre printere, men det forudsætter brug af deres egne papirtyper.

Jeg vælger i stedet at coate mine print med en Tetanal UV spray. Det har
virket glimrende indtil nu. Jeg har lavet et lille test print, hvor
halvdelen er coatet. Denne halvdel står stadig flot, mens den ubehandlede er
næsten væk (2+ år).
--
MVH
John K Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-02 12:03

Jeg har en Canon S800 og kan printe på både Kodak og HP papir med godt
resultat.

I printerinstillingen vælger jeg High Gloss Photo Film under media
instillingen og under "Advance/Colour" reducerer jeg farvedensiteten til
ca. -10. Desuden vælger jeg under "Advanced" den højeste print densitet.

Det kræver lidt eksperimentering -- men på min printer er det lykkedes.
Selvfølgeligt får man de allerbedste print på Canons eget Photo Paper Pro,
eller andet lignende "micro-ceramic paper", men det er jo voldsomt dyrt.

Under
http://www.ilford.com/html/us_english/prod_html/galerie/htm/gtp/guidetoprt.h
tm står der lidt om hvorledes man kan tumle de forskellige problemer man kan
komme ud for ved at printe på u-originalt papir. På
http://www.ilford.com/html/us_english/prod_html/galerie/htm/lps/latprtset.ht
m står de anbefalede indstillinger til de forskellige typer papir.

--
Venlig hilsen/Kind regards

Niels Bent Johansen

Fra : Niels Bent Johansen

Dato : 30-11-02 12:55

øbs -- jeg havde ikke fået sat OE ordentligt op, så jeg fik sent min
kommentar anonymt.
Det var ikke meningen.

--
Venlig hilsen/Kind regards