Kopiering af musik og regler.
Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 28-11-02 17:14

Hej!

Jeg købte idag magasinet Komputer for alle og der var der en artikel om
digital kopiering af musik. Desuden var der en liste over hva man måtte og
man ikke måtte.

Den jeg undrede mig over var:

Du må gerne kopiere en cd, som du ejer, har lånt af en ven eller på
biblioteket.

Øhh må man virkelig kopiere cd'er lånt på biblioteket eller som man har lånt
af en ven?
Og hvis man må hvordan tjener kunstnerne så lige penge på det?

Mvh Søren C

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 28-11-02 17:25

"Søren Christensen (4200)" <master.clio@12move.dk> skrev

> Øhh må man virkelig kopiere cd'er lånt på biblioteket eller som man
har lånt
> af en ven?

Ja. Hvor underligt det end måtte lyde.

> Og hvis man må hvordan tjener kunstnerne så lige penge på det?

Hvis du spørger kunstnerne, er det netop problemet. De tjener ingen
penge på at folk kopierer. CopyDan opkræver dog 4-5 kroner hver gang du
køber en CD-R skive, der efter et eller andet kryptisk fordelingssystem
går til kunstnerne.

mvh
Peter

Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 28-11-02 17:25

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> skrev i en meddelelse
> [...]
> penge på at folk kopierer. CopyDan opkræver dog 4-5 kroner hver gang du
> køber en CD-R skive, der efter et eller andet kryptisk fordelingssystem

Hmm mystisk! Dvs alle de kunstner der i forvejen ikke ville tjene særligt
meget får alligevel en del af kagen på Cd-r eller er systemet mon baseret på
salgstal?

Hygge

Fra : Hillebrandt

Dato : 29-11-02 10:29

Prllh...

CopyDan opkræver penge for tomme CD-R, kassettebånd, videobånd og
phonografruller, og nogle af disse penge går så igennem KODA til
musikerne...Hvordan DET fordeles ved vist kun en eller anden KODA-mand, for
trods års medlemskab af KODA har jeg ingen penge fået på DEN konto...

/Thomas

Fra : Benny Mortensen

Dato : 30-11-02 01:41

"Hillebrandt" <THSH@ramboll.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
for
> trods års medlemskab af KODA har jeg ingen penge fået på DEN konto...

Nej der er vist ikke rigtigt nogen der ved hvordan de penge bliver fordelt.
Det er måske som TV viste, de bliver glemt et eller andet sted, og så
krydser man bare fingre for at det er glemt for evigt....Var det ikke noget
med rettighederne til " Tre små kinesere ", det var i hvert fald sådan en
børnesang, og det var adskillige tusinde kroner, jeg mener det var enten små
70.000 eller 130.000 Kroner, som en ældre dame havde ret til, men som de
ikke gad finde ud af.

M.V.H.....Benny..

Fra : Kim

Dato : 28-11-02 17:50

Så Ole Erling, Eran Dori, Saybia, DAD, osv...
tjener penge hver gang en virksomhed/private backup'er computer data på cd'er.
+ hver gang deres numre spilles i radioen/TV får de en 'coda' bonus.
De burde da være glade, istædet for at pive, i deres store huse og fede Mercedes'er.
Hvis de er utilfredse, kan de jo bare finde på noget andet at lave.
Der er massere af kunstnere der godt vil til, men ikke kan, så musikken vil altid leve.

Mvh. Kim

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 28-11-02 18:59

"Kim" <not@used.com> wrote in message
> Så Ole Erling, Eran Dori, Saybia, DAD, osv...
> tjener penge hver gang en virksomhed/private backup'er computer data på
cd'er.

Du kan SVJH undgå at betale afgiften, hvis du skriver under på, at skiverne
skal bruges til data.

/Nikolaj

Fra : John K

Dato : 28-11-02 22:10

"Nikolaj Borg" <nikol@jSbPoArMg.dk> skrev i en meddelelse

> cd'er.
>
> Du kan SVJH undgå at betale afgiften, hvis du skriver under på, at
skiverne
> skal bruges til data.

Gælder det ikke kun virksomheder?

Mvh

John K

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 28-11-02 22:25

"John K" <sydfynsfm_sletdette@hotmail.com> wrote in message
> skiverne
>
> Gælder det ikke kun virksomheder?

Det skal jeg ikke kunne udelukke.

/Nikolaj

Fra : Heinz

Dato : 28-11-02 22:07

"Kim" <not@used.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis de er utilfredse, kan de jo bare finde på noget andet at lave.
> Der er massere af kunstnere der godt vil til, men ikke kan, så musikken

Ja de villiaer de har og Mercedes´er eller dyre BMW´er de har holdende
ude i carporten kan de bare lade være med at købe.
Gad vide om de nogen sinde har hørt om en 60m2 lejlighed og en Mazda 626
holdende nede på gaden og evt en beskæftigelse hvor man virkelig arbejder,
som de musikere aldrig gør ?
De dovne mennesker tager lige lidt rundt på tur og står og skråler på en
scene
i en 1½ times tid og bevæger sommetider sofa røven ned i et pladestudie for
at stå der at skråle i en microfon, og det var det.
Andet laver de dovenlarser ikke.
Så de må dælme bare leve med at der findes cd kopiering af deres
numre.
De har sgu selv gået med til at Coda skal have de par kroner for salg af
brændbare
cd´ere for at de kan score der også, så de har bare at holde op med netop
det piveri at de gør.

Heinz

Fra : Uffe Holst

Dato : 29-11-02 10:35

In an article of 28 Nov 2002 Heinz wrote:

> Andet laver de dovenlarser ikke.

Misundelse er en grim ting!

--
Uffe Holst

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 30-11-02 04:56

Heinz wrote:
> De har sgu selv gået med til at Coda skal have de par kroner for salg
> af brændbare
> cd´ere for at de kan score der også, så de har bare at holde op med
> netop det piveri at de gør.

Den har du godt nok fået galt i halsen....
Det var en politisk beslutning, taget på Christiansborg, at der skulle
lægges afgifter på blanke
Cd'er - ikke en beslutning foreslået af musikere. Ej heller en beslutning
som blev taget godt i mod hos musikere. Det var en politisk brøler, lavet
som kompensation for en anden politisk brøler, nemlig at det blev gjort
lovligt at kopiere CD'ere der er lånt på biblioteket.
Musikere kan ikke forbyde bibliotekerne at have deres CD'er stående til
udlån, så da Kulturministeren opdagede at det makværk af en lovgivning ville
koste musikere deres levebrød, lavede de afgiften på. blanke CD'er.

Så send dine bebrejdelser den rigtige vej........Att: Brian Mikkelsen,
kulturminister

/ Søren og Anette

Fra : Niels Buus Christens~

Dato : 28-11-02 17:29

Det må du - og det er godt for os forbrugere.
Og det vil EU gerne lave om på, og nogle rygter sig at det sker fra 1.
januar 2003.

Med venlig hilsen
Niels Buus Christensen

Fra : Mckinley

Dato : 28-11-02 17:59

Hej
Jeg troede det var pladeselskaberne som tjente penge - ikke musikerne!

Fra : Niels Buus Christens~

Dato : 28-11-02 22:48

> Jeg troede det var pladeselskaberne som tjente penge - ikke musikerne!

Det er det også. Det er der bare nogle loyale fæhoder der nægter at indse.

That's life.

Med venlig hilsen
Niels Buus Christensen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 28-11-02 23:50

Niels Buus Christensen <nbuus@post11.tele.dk> wrote:

> Det er det også. Det er der bare nogle loyale fæhoder der nægter at indse.
>
> That's life.

Mig bekendt mangler Kim Larsen da ikke noget ? Er han ikke kunster ?
Eller er han blevet et pladeselskab ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Ingrid

Dato : 29-11-02 10:05

> Øhh må man virkelig kopiere cd'er lånt på biblioteket eller som man har
lånt
> af en ven?
> Og hvis man må hvordan tjener kunstnerne så lige penge på det?

Ja måske forstår folk en dag at cd'erne derfor bliver kopi sikret !

Ingrid
http://www.tv2fan.dk - mere tv-2 om lidt ...

Fra : Kim

Dato : 29-11-02 17:11

Ingen ting kan kopi sikres...
Eller sagt med andre ord: Alt hvad der kan låses, kan også låses op.

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 29-11-02 15:25

> [...]
lånt
> af en ven?
> Og hvis man må hvordan tjener kunstnerne så lige penge på det?

Jeg har hørt, at grunden til at man må kopiere cd'er lånt på biblioteket er,
at kunstneren jo får et beløb, hver gang vedkommendes materiale bliver
udlånt!

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 29-11-02 16:40

In <3de778b4$0$5754$ba624c82@nntp04.dk.telia.net> "Mads Jakobsen" <madsjakob@hotmail.com> writes:

> [...]

>at kunstneren jo får et beløb, hver gang vedkommendes materiale bliver

Det er forkert.

/Martin

Fra : Morten

Dato : 30-11-02 01:02

SNIIIIIP!

> Det er forkert.
>
> /Martin

Og hvad begrunder du dét svar med?

Mvh

Morten.

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 30-11-02 09:59

In <2eff85.0211291602.374acec0@posting.google.com> mortenholberg@ofir.dk (Morten) writes:

>SNIIIIIP!

>Og hvad begrunder du dét svar med?

Jeg har laest loven.

/Martin

Fra : PowerHouse

Dato : 30-11-02 12:25

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har laest loven.

Kan du eventuelt give et link, eller et uddrag fra loven der belyser det?

Mvh

Morten

Fra : Benny Mortensen

Dato : 02-12-02 00:35

Morten Holberg

Der udbetales ikke for hver gang en biblioteksplade udlånes. Efter hvad jeg
har forstået, får den der har rettighederne et beløb pr år, som så er
afhængigt af hvor meget af hans materiale bibliotekerne har totalt. Men jeg
tror godt jeg tør sige, det er ikke noget de bliver fede af. Jeg kan ikke
lige huske det korrekte antal albums som Peter A.G. har rettighederne til,
vistnok 23, og han får Kr 18.000,- pr år for disse.

M.V.H....Benny..

Fra : Tømreren

Dato : 30-11-02 16:52

> [...]
> man ikke måtte.
>
> Den jeg undrede mig over var:
>
> Du må gerne kopiere en cd, som du ejer, har lånt af en ven eller på

Du skulle vel ikke have et link,det lyder da helt hen i vejret.
Jeg har checket www.komputer.dk men der står ikke noget.

/Tømreren

Fra : Lars Frandsen

Dato : 30-11-02 17:01

"Tømreren" <Bilhifi@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Du skulle vel ikke have et link,det lyder da helt hen i vejret.
> Jeg har checket www.komputer.dk men der står ikke noget.

Nej, den er skam god nok:

http://www.odenseonline.dk/note/cdkopiering/index-0.html
--
Mvh. Lars Frandsen, Bramming
http://home.tiscali.dk/larsfr/

Fra : Tømreren

Dato : 30-11-02 17:30

".

> Nej, den er skam god nok:
>
> http://www.odenseonline.dk/note/cdkopiering/index-0.html

Takker for det hurtige svar.
Kys kys Tømreren

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 30-11-02 20:08

In <3de8de7c$0$5752$ba624c82@nntp04.dk.telia.net> "Tømreren" <Bilhifi@ofir.dk> writes:

> [...]

Det er korrekt.

>Du skulle vel ikke have et link,det lyder da helt hen i vejret.

Alt er tilladt, hvis det ikke er forbudt.
Her kan du se, hvad der er forbudt:

http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsretsloven.htm

/Martin