Advarsel til powerhead brugere!
Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 28-11-02 11:33

Hej,

Har lige en lille historie at fortælle.

Jeg har en god ven som har et storts saltvandsakvarie. De folk der ved lidt
om saltvand, ved også at det kræver en del teknik, hvis man vil have det
hele til at køre på Berlin metoden. Anyway. Min ven kunne ikke forstå
hvorfor hans elregning altid var så overdrevet stor. Vi prøvede at lægge al
Watt forbruget sammen på hans pumper - og lagde oven i købet lidt til. Det
stemte simpelthen ikke. Så prøvede vi at sætte et smart lille måleapperat
mellem pumper og stikdåse, så vi kunne se det nøjagtige forbrug. Så kom
choket!

En Eheim powerhead der står til 50W i forbrug, brugte 120Watt!!! Dem har han
to af. En aquabee der stod til 5W brugte 38W !!! Hans to tunze classic stod
til 42W, men brugte tæt på de 100W!!!

Konklusionen må være at fabrikanterne opgiver den energi rotoren
frembringer, og IKKE den energi som selve pumpen kræver for virke! Det giver
stof til eftertanke.

Jeg ved man gratis kan låne en "elmåler" hos sit lokale elselskab, så man
kan se om de pumper man har bruger mere energi end regnet.

Hans lys (HQI og lysstofrør) brugte det der stod på enhederne. Dog brugte
hans køler 400W + den pumpe der kører vandet rundt. Der stod dog ingen watt
forbrug på selve køleren, så vi ved ikke hvad den skulle bruge iflg.
fabrikanten.

Syntes det var vigtigt at dele denne lille historie med jer, da der sikkert
sidder en del akvarister, som tror deres pumper bruger meget mindre energi
end de rent faktisk gør.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 28-11-02 12:02

> [...]
han
> to af. En aquabee der stod til 5W brugte 38W !!! Hans to tunze classic

Det var dog rædselsfuldt. Har du prøvet at måle på forskellige spandfiltre
også?

Nu ved jeg ikke så meget om fysik, men kunne det tænkes at det angivne
wattforbrug er baseret på den lettest mulige modstand, og jo større modstand
jo større forbrug?

mvh
Torben

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 28-11-02 18:39

> Nu ved jeg ikke så meget om fysik, men kunne det tænkes at det angivne
> wattforbrug er baseret på den lettest mulige modstand, og jo større
> [...]

Tvivler på det. Tror nærmere det er den energi som rotoren genererer.
Pumpens forbrug forandre sig jo ikke, selvom der er mere/mindre modstand.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Ulrik Smed

Dato : 28-11-02 22:10

In article <as5kcl$r37$1@sunsite.dk>,
Thomas Schreiber - stall.dk <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote:

> Tvivler på det. Tror nærmere det er den energi som rotoren genererer.
> Pumpens forbrug forandre sig jo ikke, selvom der er mere/mindre modstand.

Jo, det gør det faktisk. Selvom det ofte er en synkronmotor vil
en større belastning medføre et mindre faseskift imellem strøm og
spænding, og dermed falder den ohmske del af modstanden i motoren
(så der aftages større effekt), selvom omdrejningstallet er
uændret.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 28-11-02 22:52

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> wrote in message

> [...]
> spænding, og dermed falder den ohmske del af modstanden i motoren
> (så der aftages større effekt), selvom omdrejningstallet er

Det er kun korrekt hvis der et en konstantstrømgenerator der leverer
strømmen.

--
With many Thanks
Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

Fra : Ulrik Smed

Dato : 29-11-02 17:55

In article <as62ko$fnv$1@sunsite.dk>,
Soren 'Disky' Reinke <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote:

> Det er kun korrekt hvis der et en konstantstrømgenerator der leverer
> strømmen.

Nej da. Det er muligt strømmen ikke stiger ved belastning, men
idet fasevinklen fjerner sig mere fra 90 grader ved belastning
aftages der mere effekt. Og det gælder ved en
konstantspændingsgenerator, som lysnettet jo nok kan betragtes
som.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Henrik

Dato : 29-11-02 19:23

> [...]
> aftages der mere effekt. Og det gælder ved en
> konstantspændingsgenerator, som lysnettet jo nok kan betragtes

Der er jeg ikke helt enig, hvis fasevinklen fjerner sig fra de 90 grader
(går ud fra at du ved 90 grader mener cos phi =1,00) vil effekten blive
mindre med samme strøm.

Faktisk her jeg lige prøvet med en eheim 1060 pumpe at belaste den
forskelligt, og det viser sig faktisk
at strømmen er rimelig konstant ca. 0,40A , men ved varierende belastning
ændres faseforskydningen sig mellem
0,25 og 0,8. og den lavest cos phi ved laveste belastning.

Mvh
Henrik

Fra : Ulrik Smed

Dato : 29-11-02 20:20

In article <3de7b070$0$210$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
Henrik <henrikre@movefrickes.dk> wrote:

> Der er jeg ikke helt enig, hvis fasevinklen fjerner sig fra de 90 grader
> (går ud fra at du ved 90 grader mener cos phi =1,00) vil effekten blive
> mindre med samme strøm.

Jeg mener ved 90 graders forskydning mellem strøm og spænding. Og
der vil effekten ideelt set være nul. Ved mindre forskydning vil
der aftages effekt, og ved større vil der afleveres effekt til
nettet.

> [...]
> ændres faseforskydningen sig mellem
> 0,25 og 0,8. og den lavest cos phi ved laveste belastning.

Det må betyde at cos phi = 1 er det samme som at strøm og
spænding er i fase, og ikke 90 grader forskudt. Ellers måler du
forkert.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Henrik

Dato : 29-11-02 23:11

> [...]
> der vil effekten ideelt set være nul. Ved mindre forskydning vil
> der aftages effekt, og ved større vil der afleveres effekt til

Der er vi helt enige, nogle bruger bare begrebet 90 grader når strøm og
spænding er i fase

> Det må betyde at cos phi = 1 er det samme som at strøm og
> spænding er i fase, og ikke 90 grader forskudt. Ellers måler du
> forkert.

Korrekt at cos phi =1 svarer til strøm og spænding i fase

Målingen er faktisk lavet med et faseforskydningsmåler som angiver
forskydning i cos phi og ikke i grader.
Faktisk er cos phi=1 svarende at strøm og spænding i fase og det du angiver
som 90 grader er cos phi=0

Fra : Ulrik Smed

Dato : 30-11-02 15:26

In article <3de7e5dd$0$138$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
Henrik <henrikre@movefrickes.dk> wrote:

> Der er vi helt enige, nogle bruger bare begrebet 90 grader når strøm og
> spænding er i fase

Underlig og meget misvisende ide.

> [...]

> forskydning i cos phi og ikke i grader.
> Faktisk er cos phi=1 svarende at strøm og spænding i fase og det du angiver

OK, så hænger tingene sammen. Eller måske ikke, for...

Noget andet jeg kom til at tænke på i den her forbindelse er at
man sikkert godt kan blive snydt af begrebet 'belastning' også,
altså den fysiske belastning som pumpningen udgør. For det er
faktisk muligt at en pumpe der belastes med med et næsten
tilstoppet filter i virkeligheden er belastet fysisk _mindre_ end
en der kører med fri vandgennemstrømning. Tænk f.eks. på en
støvsuger hvor man holder for slangen, der stiger
motoromdrejningerne pga. mindre belastning.

Så, nu fik jeg vist gjort forvirringen total!

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 28-11-02 23:23

> [...]
> spænding, og dermed falder den ohmske del af modstanden i motoren
> (så der aftages større effekt), selvom omdrejningstallet er

Uha, det er OT det her, men er det ikke det princip vindmøller kører med,
når vingernes rotationshastighed er uændret uanset hvor meget det blæser, og
alligevel producerer de mere energi fordi belastningen er højere?

mvh
Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 29-11-02 07:40

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
og
> alligevel producerer de mere energi fordi belastningen er højere?

Jo men de opnår effekten via en gearkasse.

Jeg har ikke set et powerhead med en gearkasse indeni.

Søren Reinke
http://www.dykkercenterlangeland.dk
Danmarks eneste Dive Resort

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-11-02 15:24

Det er somme tider svært at holde sin kæft.

Der er meget væsentlig forskel på "optagne effekt" og "afgivne ditto" og
producenterne er kloge nok til at undlade at specificere fordi de ved, at
det store flertal af forbrugerne er uvidende nok til at hoppe på hvad som
helst, der står på tryk.
Hvordan f..... skulle man eller få "folk" til at købe en 2*100 Watts
gettoblaster m. bass.boost drevet med 8 stk. 1,5 Volts batterier?.......
Ohms lov om jeg må be....
En 6-9 W sparepære leverer lys som en alm. 60 W......... (hvilke ifgl.
tråden kunne få "sarte" sjæle til at mene at en alm. pære "snyder" med en
faktor på ca 10)
Og en klasse a-forstærker på 2*10 watt forbruger vel mindst 10* så meget...
Der er intet mystisk i denne sag..
Forbrug og ydelse er to forskellige ting og et forsøg på at sammenligne de
to ting svarer til at ville måle højden af et tordenbrag i meter.
Når dette er sagt, så også: Det er naturligvis en god ide at måle _forbrug_
i stedet for at tro på producenternes angivelser i tillid til at de opgiver
dette
korrekt....de opgiver det normalt slet ikke.
Knapt 20% af energien i benzinen kommer ud som bevægelsesenergi i din bil..
Ole

Fra : Carsten Gall

Dato : 28-11-02 14:23

Thomas Schreiber - stall.dk <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:as4rdo$h7i$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> Konklusionen må være at fabrikanterne opgiver den energi rotoren
> frembringer, og IKKE den energi som selve pumpen kræver for virke! Det

Det lyder sgu ikke godt! Det er da vist det man kan kalde vildledning!
Det kunne da være at jeg alligevel skulle overveje at købe sådan en
effektmåler.

Carsten

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 28-11-02 18:40

> Det lyder sgu ikke godt! Det er da vist det man kan kalde vildledning!
> Det kunne da være at jeg alligevel skulle overveje at købe sådan en
> effektmåler.
>
> Carsten

Eller du kunne låne en af dit lokale elselskab.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Rossen

Dato : 28-11-02 19:42

"Thomas Schreiber - stall.dk" <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
han
> to af. En aquabee der stod til 5W brugte 38W !!! Hans to tunze classic

Jeg vil tro at de angiver wat målt når pumpen kører i tomgang.
Det er ihvertilfælde hvad man gør ved almindelige motorer, så jeg vil tro at
det er det samme her.

Hvis du har målt når hovedet sidder på filtret, vil du måle en højere watt,
naturligvis.

Så gør et forsøg mere, pil et af hovederne af, hvis der er slanger, adabter
med mindre hul ved indsugning, eller andet, skal det også tages af, og lav
endnu en måling.
Tag højde for slitage, slidte lejer, skidt i hovedet sikkert godt kan rejse
watt tallet en lille smule.

Spændende forsøg.
Glæder mig til at høre resultatet.

Anders Ross

Fra : Henrik

Dato : 29-11-02 07:32

"Rossen" <rossen32d@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> det er det samme her.
>
> Hvis du har målt når hovedet sidder på filtret, vil du måle en højere

Det har jeg dog aldrig hørt, almindelige motorer måles i tomgang ?
Mener du 3fasede asynkron motorer, som bruges i almindelighed ?
I såfald har effektangivelsen intet med tomgang at gøre, men er derimod hvor
stor
en effekt motoren maximalt kan yde på akslen, og el-forbruget er altid
højere da der er lidt tab i motoren
den bliver varm, skal overvinde modstand i lejer o.s.v og det koster energi.
en alm. 7,5 kw elmotor kan nemt bruge 5kw, hvis den ikke er belastet så
meget og 8-9kw hvis den er fuld
belastet altså yder 7,5 kw på akslen.

Mvh
Henrik

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 29-11-02 10:31

> Hvis du har målt når hovedet sidder på filtret, vil du måle en højere
watt,
> naturligvis.
>
> Anders Ross

Ved du hvad et powerhead er? Det har intet med et filter at gøre. Det er ren
og skær "omrøring" i vandet et powerhead, eller "transport" af vand fra at
akvarie, til et andet.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Torben Lundvall

Dato : 29-11-02 14:18

Hej Thomas,

Det korte af det lange er vel hvorvidt der er tale om forkert angivelse af
watt-forbrug eller ej.(hvilket jo er en alvorlig sag) Dernæst om der er tale
om en omgåelse af virkeligheden, altså om forbruget stiger voldsomt(som dine
målinger kunne indikere) ved alm. brug.(Det er på sin vis jo også en
alvorlig sag)
Det må efter min mening handle om at man køber/låner nogle nye pumper, har
en kalibreret effektmåler og måler på den nye pumpe i rent vand. Jeg vil så
mene at man skal kunne regne med det effektforbrug der står på pumpen.
Det næste interessante er så hvordan forbruget arter sig under alm.
brug....det du fortæller ligner jo noget med 500,- ekstra om året for én
powerhead.

Mvh
Torben

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 29-11-02 19:56

Og hvad bliver så konklusionen på alt det, sagt på jævnt dansk så alle os
ikke-svagstrømsingeniører kan forstå det?

Bruger pumperne mere strøm hvis de belastes med et filter, ved slid etc. Og
passer de angivelser der står skrevet i specifikationerne?

Fra : Henrik

Dato : 29-11-02 23:12

> Bruger pumperne mere strøm hvis de belastes med et filter, ved slid etc.
Og
> passer de angivelser der står skrevet i specifikationerne?

Lidt målinger:

2 x 150W HQI Målt: 369W, 215volt, 3,6A, cos phi 0,48 helt som forventet.

Deltec 4040 (60W) Målt: 45W, 202 Volt, 0,25A, cos phi 0,92, og som forventet

Eheim 1048 (10W) Målt 19W, 200Volt, 0,1A Cos phi 1,00 Lidt uventet at det
forholdte sig sådan.

Eheim 1060 (50W) Målt : 27W, 201Volt, 0,41A, cos phi 0,33 også lidt uventet.
Pumpen forsyner 4 128L akvarier i reol og løfter derfor vandet temmeligt
højt (ca. 2m). Det der var lidt usædvanligt var at jeg jeg lukkede for de 2
øverste akvarier faldt forbruget til ca.20w, og hvis jeg lukkede 100% for
afgangen på pumpen faldt forbruget til ca. 10W.

Lidt mærkeligt at forbruget på 1048 og 1060 var næsten ens i sammenligning
skulle 1060 flytter 2250Liter og 1048 kun 600L iflg specifikation.

Deltec er tilsyneladende den eneste der holder hvad den lover, de 45W
skyldes nok den lave spænding på kun 202volt og dem kan jeg desværre ikke
røre ved. Ved 220Volt tror jeg at pumpen havde brugt ca. 60W

Jeg holder fortsat på at deltec er en super pumpe, og som tilsyneladende
også holder hvad den lover

Fra : Torben Lundvall

Dato : 29-11-02 23:07

> Og hvad bliver så konklusionen på alt det, sagt på jævnt dansk så alle os
> ikke-svagstrømsingeniører kan forstå det?
Jeg er ikke svagstrømsingeniør.

> Bruger pumperne mere strøm hvis de belastes med et filter, ved slid etc.
Og
> passer de angivelser der står skrevet i specifikationerne?
Det er netop det der er spørgsmålet, efter Thomas har målt på nogle pumper.
Lur mig om det ikke er sådan at specifikationerne passer med et givent sæt
af forudsætninger - som sikkert ligger langt fra brugsvilkårene.

Mvh
Torben