MS Windows
briani 27239
nvidia-driver til WinXp fra windows update
Fra : Peter Loumann

Dato : 28-11-02 00:03

Hej,

jeg har lige haft et nedbrud med

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

En af de ting, fejlsiden tilrådede, var drivertjek. Derfor hentede jeg
den driver til nVidia GeForce3 Ti 200, som windows update tilbød i
går, og installerede den.

Men den kokser i mit system. Egenskaber for skærm Indstillinger |
Avanceret, Fanebladet GeForce3 Ti 200 vil ikke åbne. I stedet får jeg
fejlmeddelelse på

shell32.dll, Control_RunDll
C:\System32\desk.cpl, Skærm

Det er ikke godt, der ligger vigtige indstillinger. Også andre ark på
Egenskaber for Skærm er påvirkede, de virker meget langsomt.

Nogen, der kender til noget lignende?

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 28-11-02 01:18

Hent den fra Nvidia i stedet. http://www.nvidia.com/

Fra : Madsen

Dato : 28-11-02 03:20

Peter Loumann skrev:

> Nogen, der kender til noget lignende?

Det er ikke forfærdeligt længe siden at nogenlunde det samme skete
hos en bekendt, som også lige ville hente en Nvidia-update på Windows
Update til WinXP Pro DK (eller rettere så var det mig som hentede den
for ham, hvilket jeg grumme fortrød bagefter, for det var svært at få
WinXP på fode igen).

Fejlen var ikke IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL bagefter, men 'BAD_POOL_CALLER',
ser jeg her:
<http://groups.google.com/groups?q=g:thl953469668d&dq=&hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=Xns91B9803CCB375copy.if.you.wish%40195.24.12.24>

Det endte med at jeg måtte stille den tilbage til et tidligere
genoprettelsespunkt for at få den i gang igen. En driver fra Nvidia,
som Jens Peter foreslår, kunne også være en mulighed.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 28-11-02 11:21

On Thu, 28 Nov 2002 03:20:00 +0100, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>Update [...]

>Fejlen var ikke IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL bagefter, men 'BAD_POOL_CALLER',

Jaja - man lærer vel at leve med ms' fejlmeddelelser. Men jeg har vist
trykt mig dårligt ud. IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL var ikke en følge af
opdateringen. Den kom forud, jeg skiver måske også et vers om den her.
Da det så var løst (?), ville jeg opdatere drivere som tilrådet, og
derefter var det, jeg mistede indstillingsmulighederne for min skærm.
Men den har altså ikke fået systemet til at gå ned.

><http://groups.google.com/groups?q=g:thl953469668d&dq=&hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=Xns91B9803CCB375copy.if.you.wish%40195.24.12.24>

Det er jo _længe_ siden. Jeg har ellers ikke haft nogen problemer med
mit nvidia-kort. Men det er vildt overkill, 64MB egen RAM, og jeg ser
næsten aldrig video og spiller ikke spil. Derimod ser jeg en masse
fotos, og jeg er enig med dig ang. matrox: Jeg har aldrig haft et
kort, der viser stille grafik så godt, som mit matrox gjorde.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 28-11-02 13:15

Peter Loumann skrev:

> Men jeg har vist trykt mig dårligt ud.

Det er vist nærmere mig der ikke har læst det jeg svarer på godt
nok. Det er ikke første gang at det er sket og formentlig heller
ikke den sidste.

> [...]
> det, jeg mistede indstillingsmulighederne for min skærm. Men den
> har altså ikke fået systemet til at gå ned.

Ok. IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL kan ofte føres tilbage på en eller flere
dårlige drivere, men det kan også være andre ting. Dårlig RAM f.eks.

[Snip link til Google Groups]

> Det er jo _længe_ siden.

Ja, det er er det efterhånden, men det viser noget om at man skal
passe på de driveropdateringer som kan hentes på Windows Update.
Der ligger også en og venter på mig til mit Creative lydkort, men
jeg skal ikke nyde noget. Har hentet den nyeste driver fra Creative
i stedet, men alligevel insisterer Windows Update på at jeg henter
deres i stedet, men nej.

> Derimod ser jeg en masse fotos, og jeg er enig med dig ang.
> matrox: Jeg har aldrig haft et kort, der viser stille grafik så
> godt, som mit matrox gjorde.

Det er Matrox specielt gode til. Billedkvaliteten er en af deres
største styrker.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 28-11-02 14:47

On Thu, 28 Nov 2002 13:15:27 +0100, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>[...] IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL [...]

Den laver jeg lige en ny tråd på.

>det viser noget om at man skal
>passe på de driveropdateringer som kan hentes på Windows Update.

Ja, åbenbart. Det skuffer mig, også i betragtning af, at ms er ude med
riven efter tredjepartsdrivere.

> [...]
>jeg skal ikke nyde noget. Har hentet den nyeste driver fra Creative
>i stedet, men alligevel insisterer Windows Update på at jeg henter

Præcis som med mit lydkort (cmi / c-media). Men jeg hoppede på den.
Det samme med lexmark-printeren.

>Det er Matrox specielt gode til. Billedkvaliteten er en af deres
>største styrker.

Det må jo siges at være ret væsentligt for et grafikkort.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 28-11-02 15:11

wrote:

>IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL kan ofte føres tilbage på en eller flere
>dårlige drivere, men det kan også være andre ting. Dårlig RAM f.eks.

Jeg er kommet ud af vane med windåzens fejlmeldingsjargon efter at
have trivedes helt uden fejlmeldinger i et år. Men i går morges
startede maskinen pludselig med den her øverst på en blå skærm.
Nedenunder stod der en masse forslag, det kan åbenbart være snart sagt
alt.

Det eneste jeg havde gjort aftnen før var at opdatere driveren til
lydkortet. Det er da vist normalt forholdsvis uskyldigt, men da jeg er
en forsigtig mand, havde jeg lavet et gendannelsespunkt først. Hvad
hjælper det, når man slet ikke kan få windåzen til at åbne, hverken
normalt eller fejlsikret, som fejlmeddelsen ellers foreslog at prøve i
nævnte rækkefølge.

I øvrigt er jeg temmelig sikker på, at jeg aftenen før havde haft
genstartet dyret efter driveropdateringen. Så nu aner jeg ikke, hvad
det er om, og om det evt. har noget at gøre med det chkdsk-problem,
jeg tidl. har beskrevet her.

Jeg syntes lige så godt, jeg kunne prøve den der genoprettelseskonsol
på cd'en. Den beder om administrator-password. Sådan et har jeg ikke,
i Xp home kan man kun logge på som admin i fejlsikret tilstand og jeg
kan ikke se, man kan sætte admin-password nogen steder. Så jeg
trykkede bare Enter og landerde i i promt med udgangspunkt i
C:\WINDOWS. Gad vide om det er konsollen eller om jeg bare er blevet
afvist ...

Problemet løstes tilsyneladende med en geninstallation af windows
oveni. Det tog vist godt 20 min., så var jeg kørende igen, og det
samme senere på dagen med sp1. Men det er sgu ikke tillidsskabende.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 28-11-02 16:32

Peter Loumann skrev:

[IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL]

> Nedenunder stod der en masse forslag, det kan åbenbart være snart
> sagt alt.

Ja, men de gange jeg har kæmpet med det (på Win2000) har det altid
kunnet føres tilbage til en dårlig skrevet driver, men det kan være
flere ting.

> Det eneste jeg havde gjort aftnen før var at opdatere driveren til
> lydkortet. Det er da vist normalt forholdsvis uskyldigt...

Ikke desto mindre så ville det helt klart være den lydkortsdriver
som jeg ville have størst mistanke til.

> [...]
> få windåzen til at åbne, hverken normalt eller fejlsikret, som
> fejlmeddelsen ellers foreslog at prøve i nævnte rækkefølge.

Og det er lige præcis ovenstående som er det farlige ved at stole
blindt på WinME og XP's genoprettelsesfunktion. Det nytter ikke
noget at man har mulighed for at genoprette hvis man ikke kan starte
Windows, for så er man lige vidt. Det er en af hovedårsagerne til at
jeg vælger at brænde et image af min installation på cd'er i stedet.
(Jeg bruger så DriveImage fra PowerQuest, mens andre bruger Norton
Ghost).

> [...]
> hvad det er om, og om det evt. har noget at gøre med det
> chkdsk-problem, jeg tidl. har beskrevet her.

Ja, det er så selvfølgelig svært, men som sagt så ville jeg mistænke
den opdatede driver til lydkortet og specielt når du ikke har set
fejlmeddelelsen før nu.

> [...]
> Enter og landerde i i promt med udgangspunkt i C:\WINDOWS. Gad
> vide om det er konsollen eller om jeg bare er blevet afvist ...

Hvis der ingen administrator-password er sat, så skal man bare
trykke Enter, så det er genoprettelseskonsollen du har været
inde i.

> Problemet løstes tilsyneladende med en geninstallation af windows
> oveni. Det tog vist godt 20 min., så var jeg kørende igen, og det
> samme senere på dagen med sp1. Men det er sgu ikke
> tillidsskabende.

Hmm, det er sådan noget der kunne få mig til at starte forfra, med
en slipstreamet WinXP-cd, men det kunne åbenbart ikke lade sig gøre
med din OEM-cd heller(?).

Vi har nu efterhånden været omkring alle de ulemper som er årsagen
til at jeg ikke køber færdigsamlede mærkevare-pc'er med "special-
designede" Windows cd'er. Det er ikke nævnt for at provokere dig,
men det gør det virkelig svært når man skal fejlfinde på et system
at man skal sidde og kæmpe med at man ikke ved hvad hardwaren i
virkeligheden hedder, og samtidig er afskåret fra at installere fra
bunden af med en servicepack-opdateret-installations-cd fordi at
cd'en er blevet modificeret ifht. originalen fra MS. Jeg har haft
så meget bøvl med den slags pc'er gennem tiden hos familie og venner,
at jeg til sidst løb skrigende bort.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 28-11-02 19:24

On Thu, 28 Nov 2002 16:31:57 +0100, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>[IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL]

>Ja, men de gange jeg har kæmpet med det (på Win2000) har det altid
>kunnet føres tilbage til en dårlig skrevet driver, men det kan være
>flere ting.

Den slags erfaring er jo meget god at have. Så ved man da, hvor man
skal starte, sådan i princippet ...

>Ikke desto mindre så ville det helt klart være den lydkortsdriver
>som jeg ville have størst mistanke til.

Tjah, det var producentens egen og den den var identificeret med
sikkerhed. Det eneste var, at man skulle tage stilling til, om
lydkortet er en chip på bundkortet eller sidder i et slot. Mit er
iflg. beskrivelsen en chip på bundkortet, så det valgte jeg.

> [...]
>jeg vælger at brænde et image af min installation på cd'er i stedet.
>(Jeg bruger så DriveImage fra PowerQuest, mens andre bruger Norton

Klart! Jeg stoler såmænd ikke blindt på det, men jeg kan jo ikke
rigtig gøre mere. Jeg har godtnok købt Norton Ghost, men ikke nået at
få det i brug. Jeg vaklede netop mellem de to produkter og valgte det
lidt på må og få. Men foreløbig har det altså ikke været ret effektivt
Jeg har tøvet, fordi der dukkede en masse akutte problemer op.
Desuden tænkte jeg ikke langt nok, da jeg ompartitionerede, lagde
windåzen og programmer på én partition - det bliver jo en kæmpemæssig
ghost-fil.

>specielt når du ikke har set fejlmeddelelsen før nu.

Nej, og jeg har ikke savnet den.

>Hvis der ingen administrator-password er sat, så skal man bare
>trykke Enter, så det er genoprettelseskonsollen du har været
>inde i.

O.k. Den kan jeg så ikke finde ud af at bruge.

>Hmm, det er sådan noget der kunne få mig til at starte forfra

Jow, men jeg stod med noget presserende arbejde. For windåzen er der
ikke så meget forskel i tid, men alle programmerne, det er et kæmpe
arbejde. Desuden har jeg jo lige gjort det, så resultatet ville vel
bare blive det samme nedslående.

>en slipstreamet WinXP-cd, men det kunne åbenbart ikke lade sig gøre
>med din OEM-cd heller(?).

Nej, det er ikke lykkedes. Jeg ved ikke om det skyldes den særlige
oem-udgave, det er bare et gæt. Jeg har fulgt opskriften nøje, og
fejlmeddelelsen tyder på det, men er som vanligt ikke i synder klar
tekst.

Men det er vel ikke så væsentligt. Slyutresultatet bliver vel sådan
ca. det samme, enten man opdaterer cd'en eller den installerede
windåze.

> [...]
>virkeligheden hedder, og samtidig er afskåret fra at installere fra
>bunden af med en servicepack-opdateret-installations-cd fordi at

Vi er meget enige. Men det er dyrt at være fattig. Jeg fik en virkelig
veludstyret maskine for 9.8 kilokr exkl. skærm. Man skal nok bare lade
være at pille ved sådan en. Men det er ikke realistisk her på
matriklen.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 28-11-02 23:25

Peter Loumann skrev:

> Den slags erfaring er jo meget god at have. Så ved man da, hvor
> man skal starte, sådan i princippet ...

I princippet ja. Mere kan man nok ikke regne med.

> [...]
> lydkortet er en chip på bundkortet eller sidder i et slot. Mit er
> iflg. beskrivelsen en chip på bundkortet, så det valgte jeg.

Så burde det jo virke, men selvom driveren er installeret korrekt,
så kan driveren jo godt være fejlfyldt. Logbogen vil jo så evt.
kunne afsløre hvad det er for en fil der kokser. Det var logbogen
som fik mig på sporet af min ISDN-adapter på Win2000 i sin tid.

> [...]
> Desuden tænkte jeg ikke langt nok, da jeg ompartitionerede, lagde
> windåzen og programmer på én partition - det bliver jo en

Nu kender jeg ikke Ghost, men DriveImage kan komprimere image-filen
så den kun fylder ca. en tredjedel af hvad dataene på disken normalt
fylder, men alligvel har du ret i at det er rart med en opdeling.
På den anden side så kan man sige, at en opsplitning gør det en
anelse sværere at lave et image af installationen.
Hvis du nøjes med at lave et image af Windows-partitionen så får du
ikke program-partitionen med i samme hug, så en opsplitning kræver
jo også at du laver to image-filer.

> [...]
> oem-udgave, det er bare et gæt. Jeg har fulgt opskriften nøje, og
> fejlmeddelelsen tyder på det, men er som vanligt ikke i synder

Det er sikkert fordi at I386-mappen mangler nogle filer som findes
i originalversionen, kunne jeg forestille mig.

> Men det er vel ikke så væsentligt. Slyutresultatet bliver vel
> sådan ca. det samme, enten man opdaterer cd'en eller den
> installerede windåze.

Det er der så delte meninger om. Jeg har tidligere stødt på sider
som påstår, at det bedste er at få servicepakken smidt ind fra
starten af, men rent teoretisk så burde det ikke have det store
at sige nej.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-11-02 00:00

On Thu, 28 Nov 2002 23:24:32 +0100, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>kan driveren jo godt være fejlfyldt.

Joh, men så er man jo komplet udleveret til producenten. Der kom ikke
engang nogen advarsel fra systemet om, at den ikke skulle være
certificeret.

>Logbogen vil jo så evt. kunne afsløre hvad det er for en fil der kokser.

Logbogen her er påfaldende tavs omkring totalnedbruddet. Der er lidt
spredte fejlmeddelelser fra DCOM, ATMhelpr og en enkelt fra NVdia
driver service. Der spores intet systemnedbrud eller
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.

>Nu kender jeg ikke Ghost, men DriveImage kan komprimere image-filen
>så den kun fylder ca. en tredjedel

Næh, havde jeg vidst, du bruger DriveImage, havde jeg nok valgt den.
Men iflg. manualen kan gost også komprimere, brøken kender jeg ikke.

>alligvel har du ret i at det er rart med en opdeling.

Ja. Problemet med det er vist, at nogle programmer alligevel
insisterer på at smide nogle filer på C. Det var i det mindste det,
jeg havde i baghovedet.

> [...]
>Hvis du nøjes med at lave et image af Windows-partitionen så får du
>ikke program-partitionen med i samme hug, så en opsplitning kræver

Ja, det er vel ikke noget problem. Desuden vil behovet for et image af
programdrevet sikkert være mindre. Det går jo ikke ned på samme måde
som styresystemet.

>Det er sikkert fordi at I386-mappen mangler nogle filer som findes
>i originalversionen, kunne jeg forestille mig.

Ja, det er netop min opfattelse - foruden at der ligger mindst en fil,
der ikke findes i standardversionen, den, der fritager mig for både
kode og aktivering. Den kunne jeg selvfølgelig fjerne midlertidigt,
mens jeg opdaterede, men det er næsten håbløst også at sammenligne det
totale filindhold. WinCom, undskyld Total Commander, er ellers ferm
til den slags, men jeg gider ikke og har heller ingen original at
sammenligne med.

Der var også et par dir'er sideordnet med I386, bl.a. lå java virtual
mnachine der. Men dem fjernede jeg efter første fejlslagne forsøg, så
at roden blev identisk med originalen.

>Jeg har tidligere stødt på sider
>som påstår, at det bedste er at få servicepakken smidt ind fra
>starten af, men rent teoretisk så burde det ikke have det store
>at sige nej.

Tjah, jeg ved ikke, hvad man skal tro, der er næsten lidt voodoo over
det.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 29-11-02 01:29

Peter Loumann skrev:

> Der er lidt spredte fejlmeddelelser fra DCOM, ATMhelpr og en
> enkelt fra NVdia driver service.

Hvad siger den fra Nvidia driver service?

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-11-02 01:59

On Fri, 29 Nov 2002 01:29:29 +0100, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Hvad siger den fra Nvidia driver service?

Kilde: Service Control manager

Tjenesten NVIDIA Driver Helper Service afsluttede uventet. Dette er
sket 1 gang(e).

Det er polavyk for mig. Men det skete omkring den tid, hvor jeg
'opdaterede' driveren på Win Update.

Den tjeneste er vist i øvrigt en, jeg med fordel kan deaktivere.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Brian Haldborg

Dato : 30-11-02 14:52

prøv denne driver fra nvidia er linket
http://www.nvidia.com/view.asp?IO=winxp-2k_40.72
ps.har kørt med NVIDIA Detonator Drivers det virker bare
Hilsen Brian

Fra : Peter Loumann

Dato : 30-11-02 15:55

On Sat, 30 Nov 2002 14:52:23 +0100, "Brian Haldborg"
<haldborg@worldonline.dk> wrote:

>prøv denne driver fra nvidia er linket
>http://www.nvidia.com/view.asp?IO=winxp-2k_40.72

Jo, tak. Jeg har hentet den, men endnu ikke fået gjort mere ved det.
Det komiske er, at den fra Windows opdate indeificerer sig som den
samme.

>ps.har kørt med NVIDIA Detonator Drivers det virker bare

Det lyder godt. Jeg har heller ikke haft problemer med tidligere
versioner, men hører desværre af og til noget andet fra andre.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Brian Haldborg

Dato : 30-11-02 21:17

Prøv at installe NVIDIA Detonator. Så skal der står i Skærmekort Egenskaber
For Geforce??
Dato For Driver 27-09-2002
Driverversion 4.0.7.2

Hilsen Brian Haldborg

Fra : Betina Jørgensen /LO~

Dato : 28-11-02 09:38

peloda@tiscali.dk skriver:
>jeg har lige haft et nedbrud med

Jeg har haft to nedbrud der har haft med mit nye Nvidia-kort at gøre.
Første gang hentede jeg driver fra Microsoft, men efter et stykke tid gik
det hele ned igen.
Igår hentede jeg driver-update på www.nvidia.com og fik det hele
installeret uden problemer.
Nu regner jeg da med at problemet er løst men det er selvfølgelig ikke
sikkert, men man burde forvente at driverne på producentens hjemmeside er
i top. Så jeg vil anbefale dig at hente derfra.

Med venlig hilsen Betina