Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilke objektiver ?
Fra : Niels J. Larsen

Dato : 27-11-02 20:00

Jeg er nybegynder og har netop erhvervet mig et Nikon F80S (brugt).

Derudover har jeg købt et Nikkor AF 28-80 (3.5-5.6D) objektiv.

Mit spørgsmål er nu :

Er dette objektiv det "rigtige" som det første objektiv, eller ville det
være smartere at investere i f.eks. et Nikkor AF 50 mm 1.4 og så supplere
med faste objektiver på 85mm, 135mm o.s.v. ?

-Niels

Fra : Mich@el Christensen

Dato : 27-11-02 20:15

Jeg startede selv med et sådan objektiv. Og det har jeg ikke fortrudt, man
skal jo lige kameraet at kende.

Mvh

Michael

Fra : Alex Wallin

Dato : 27-11-02 22:17

Jeg er nybegynder og har netop erhvervet mig et Nikon F80S (brugt).
Derudover har jeg købt et Nikkor AF 28-80 (3.5-5.6D) objektiv....
Er dette objektiv det "rigtige" ... [snip]

Tillykke med dit kamera, det er lækkert at bruge.
Det er da et meget fornuftigt valg du har truffet. Det er de brændvidder som
man bruger mest.

Du skal vælge objektiv ud fra hvad du skal fotografere.

Som reportagefotograf brugte jeg standard et 35mm bl.a. fordi det passer
bedst indendøre.
Udover dette brugte jeg et 24mm et 85 mm samt et 180mm.
Fast brændvidde tegner bedst, men man skal skifte hele tiden og det vejer og
fylder!!!

Hvis du skal fotografere dyr , sport eller action er det vigtigt med
lysstærke objektiver.
De lysstærke objektiver er større... meget tunge..... og dyre.

Med venlig hilsen
Alex Wallin
www.skriverstuen.dk

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 27-11-02 23:39

"Niels J. Larsen" <niels.j.larsen@tdNEJTAKcadsl.dk> wrote in message
> Jeg er nybegynder og har netop erhvervet mig et Nikon F80S (brugt).

Tillykke med det.

> Derudover har jeg købt et Nikkor AF 28-80 (3.5-5.6D) objektiv.

Det er jo et standardobjektiv, hvis største ulempe for mig at se er dets
filterstørrelse (58mm bruges ikke så ofte) kun overgået af dets knap så
imponerende skarphed. Til gengæld er det let pga det plastiske udførelse -
men skal du ikke lave store forstørrelse (eller ikke stiller s store krav
til dem) er det et udemærket objektiv med en rimelig nærgrænse på 50 cm.

Hvis du primært eller kun laver 10*15 kopier vil du nok ikke kunne se stor
forskel mellem resultaterne med dette objektiv og andre.

> [...]
> være smartere at investere i f.eks. et Nikkor AF 50 mm 1.4 og så supplere
> med faste objektiver på 85mm, 135mm o.s.v. ?

50/1,4 er ret dyrt sammenlignet med dens skarpere lillebror 50/1,8.
1,8-modellen er i år kommet i en D-version - men den er optisk set magen til
den gamle ikke-D version.

Selv købte jeg fornylig et 50/1,8 ikke D-version og det er et suverænt
objektiv for mig. Og det er jo det afgørende - hvordan vil du bruge dit
udstyr - vil du slæbe en taske med dig - eller kan du godt li´ kun at bære
på kameraet i dets rem ?

Jeg har valgt at have mulighed for at tage afsted henholdsvist let,
kortrækkende, lysstærkt og skarpt - eller tungt, hele brændvidden, lysstærkt
og skarpt. Det lette sæt bestående af mit kamera og 24/2,8, 28/2,8 (lidt
frås) og 50,1,8. Det tunge rækker fra 19mm til 200 (ydermere med
telekonverter). Kunne godt tænke mig at supplere det lette sæt med en
105/2,8 - men det må lige afvente;)

På det lette sæt bruger jeg 52mm filtre mens det tunge kører på 77mm. Filtre
er faktisk rimelig dyre hvis de skal være gode, så det kan godt betale sig
at tilrettelægge sin objektiv-udrustning med omtanke.

Jeg ville i din situation klart foretrække en 50/1,8 - og senere supplere
som du også selv skriver - nok med en 24 eller 28 og en 85 eller 105 - men
du må tage dine motiver med i betragtning.

Mvh Kim

Fra : John

Dato : 28-11-02 07:10

"Kim Jeppesen" <blackhole@mail.dk> skrev i en meddelelse
> "Niels J. Larsen" <niels.j.larsen@tdNEJTAKcadsl.dk> wrote in message
> Det er jo et standardobjektiv, hvis største ulempe for mig at se er dets
> filterstørrelse (58mm bruges ikke så ofte)

Det er jeg nu ikke enig i Begge mine Canon zooms bruger også 58mm. Mange
zooms i det lidt billigere segment bruger da 58mm?
--
MVH
John K Hansen

Fra : Bjorn Pedersen

Dato : 28-11-02 17:12

John <hansenj@tdcnopeadsl.dk> wrote:
: Det er jeg nu ikke enig i Begge mine Canon zooms bruger også 58mm. Mange
: zooms i det lidt billigere segment bruger da 58mm?

Hos Nikon er det bare 28-80'ene som har 58mm filter. De fleste andre
bruker 52 og 62mm. 58mm kan godt være ganske vanlig hos Canon.

-Bjørn
Bjørn Pedersen
Email: bp@omegav.ntnu.no

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 28-11-02 15:12

Hej

Godt valg, 95% af alle billeder tages nok indenfor 28-80mm.

En 50mm 1,4 er et godt valg, hurtig og lysstærk, den er efter test, lidt
dårligere end 1,8, men det er så lidt at man nok kan tillægge det
variationer i de forskellige serier eller leverancer.

1,4 får grade 4,2
1,8 får grade 4,4

Din zoom får kun grade 3, men lad dig ikke slå ud over det, bare få taget
nogle billeder.

se :
http://www.photodo.se/nav/prodindex.html

Venlig fotohilsen / Best regards

"

Fra : Alex Wallin

Dato : 28-11-02 15:26

> En 50mm 1,4 er et godt valg, hurtig og lysstærk, den er efter test,
lidt´... [snip]

Hej igen

Lad være med at købe et 50mm objektiv.
Næsten alle bruger det, hvilket var en af grundene til at jeg fravalgte det.

Når du ser billede efrer billede med neutral perspektiv, bliver man træt af
det, det kan virke idéforladt.

Du har alle muligheder med den zoom, for at skabe lidt anderledes billeder,
så bare gå i gang.

/Alex

Fra : Niels J. Larsen

Dato : 28-11-02 16:49

"www.analogfoto.dk L Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> wrote in message
> [...]
> dårligere end 1,8, men det er så lidt at man nok kan tillægge det
> variationer i de forskellige serier eller leverancer.

Hvorfor er 1.4 dårligere end 1.8 ??

Jeg var af den overbevisning at 1.4 er af en bedre byggekvalitet, mere
lysstærk og mere skarpttegnende.
Hvad betyder de forskellige grades ?

-Niels

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 28-11-02 18:01

Det er også første gang jeg ser at det er tilfældet. 1,4 har altid været
bedst.

Læs mere om testen på :

http://www.photodo.se/nav/prodindex.html

Venlig hilsen / Best regards

Fra : Niels J. Larsen

Dato : 28-11-02 18:32

> Læs mere om testen på :
>
> http://www.photodo.se/nav/prodindex.html

Ja, det har jeg allerede set, men ærligt talt, så fatter jeg ikke en s... af
hvad der menes. Nu er jeg jo nybegynder, så er der ikke en der lige kan
skære det ud i pap for mig ?

-Niels

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 28-11-02 19:35

Hej

På siden står der:

Objektiven märkta med "Betyg" har blivit MTF testade och siffran anger
resultatet av testet på skalan 0-5.

Søg selv viden om MTF-test, jeg har ikke tid til at forklare lige nu

--
Venlig hilsen / Best regards