local brwoser - hvordan finder man ham
Fra : Christian Bruun

Dato : 03-03-01 22:24

Hvordan finder man ud af på et windows netværk hvem der er "local
browser" (altså ham der står for listen over computere i "andre
computere")?
--
Chris Brown
ICQ/uin: 61184036

Fra : James Rune Hansen

Dato : 04-03-01 01:58

"Christian Bruun" <christian@kollegiegaarden.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan finder man ud af på et windows netværk hvem der er "local
> browser" (altså ham der står for listen over computere i "andre
> [...]

Hedder det ikke "Master Browser" på fag sprog..

Jeg ved at hvis der findes en PDC på netværket så vil den pr. automatik tage
kontrollen over denne opgave..

/James

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 04-03-01 10:21

Hej "James Rune Hansen" <james.hansen@get2net.dk>

>Hedder det ikke "Master Browser" på fag sprog..

Man har local browsers på hvert subnet og een master-browser på hele
nettet.

Browsere vælges baseret på operativsystemernes prioritet (PDC > BDC >
Server > NT workstation > Win9x)

>Jeg ved at hvis der findes en PDC på netværket så vil den pr. automatik tage
>kontrollen over denne opgave..

En del af Windows networking er at når en computer starter så kan den
finde på (typisk nt) at broadcaste at nu er den browse-master. Den
rigtige browser starter en election da der er konflikt, der resulterer
i en masse broadcasts og snakken frem og tilbage.

Maskinen der startede taber naturligvis valget, men hvis den er rigtig
dum, så finder den på at påstå den er browse-master 10 minutter
senere.

Den natur kan deaktiveres på klienterne, men det kræver for det første
at man er bevidst om problemet. En anden og bedre løsning er at have
meget små broadcastdomæner og route ned mod sit (eller sine)
server-net - og sørge for at netbios broadcast ikke bliver forwardet
mellem subnets.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 04-03-01 15:28

Lars Kim Lund <larskim@mail.com> wrote:

[om Master Browser for netbios under Windows]

> [...]
> meget små broadcastdomæner og route ned mod sit (eller sine)
> server-net - og sørge for at netbios broadcast ikke bliver forwardet

Hvordan bliver netbios broadcasts udsendt på et net, som kører netbios
over TCP/IP? Bliver de sendt som glabal broadcast (255.255.255.255)
eller som lokal broadcast (f.eks. x.x.x.255 på et /24-net)?

Og til det oprindelige spørgsmål: På Windows 95 kan man skrive:

net diag /status

Kig efter en linie, som indeholder "_MS BROWSE_" eller noget i den
retning. Du må kigge alle dine maskiner igennem, indtil du finder den.

Dette virker ikke under NT.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 04-03-01 18:18

Hej Dont.use.this.address@pip.dknet.dk (Thorkil Olesen)

> [...]

>over TCP/IP? Bliver de sendt som glabal broadcast (255.255.255.255)
>eller som lokal broadcast (f.eks. x.x.x.255 på et /24-net)?

Kan ikke huske det helt præcist, men mener at den først laver et
lokalt broadcast og dernæst et globalt.

Måske står der noget her (under links)
http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=winnet

eller her (også links):
http://www.hojmark.org/networking/applications.html#win

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-03-01 23:50

On Sun, 4 Mar 2001 15:27:46 +0100,
Dont.use.this.address@pip.dknet.dk (Thorkil Olesen) wrote:

> Hvordan bliver netbios broadcasts udsendt på et net, som kører netbios
> over TCP/IP? Bliver de sendt som glabal broadcast (255.255.255.255)
> eller som lokal broadcast (f.eks. x.x.x.255 på et /24-net)?

255.255.255.255 er faktisk ikke et globalt broadcast. Det er
netop lokalt (limited). x.x.x.255/24 kan være et directed
broadcast eller et lokalt afhængig af, hvor hosten selv sidder.

Der er ikke (længere) noget som et globalt broadcast, og godt det
samme.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/