Ba-bu lyde og brændt lugt fra Asus A7V133 ~
Fra : Stig Kildegård Ander~

Dato : 27-11-02 19:09

Hej

Min computer lugter af varm/brændt plastik og siger ambulancelyde gennem
speakeren Det er en TB1200 maskine med et A7V133 bundkort.

Desværre er der ingen af de beep codes, der er beskrevet i min manual, der
passer med denne lyd. Selvfølgeligt kan jeg lige netop i dag ikke få
download af en nyere manual til at fungere.

Derfor tænkte jeg, om der var nogen af jer der vidste, hvad lyden betyder?

Som ekstra info kan siges, at computeren stadigvæk kan boote, når den har
stået lidt. Det lader altså ikke til at cpu, ram, diske eller grafikkort er
helt destrueret.
Den gav et et ordentlig knald for lidt siden, som om der sprang en
kraftig gnist.
Derudover kan nævnes, at compueren de sidste par dage har lugtet varmt,
når den har regnet længe (simuleringer, der typisk kører nogen timer ad
gangen).
CPU-temperaturen kommer aldrig over 40 grader (vandkølet), og chipsættet
(eller hvad det nu er den anden føler måler på), kommer ikke over 30 grader.

Mit eget bedste bud er, at det er strømforsyningen, der er ved at gå på
efterløn, før den burde.

Der vil blive sat meget pris på al hjælp
MVH Stig Kildegård
Fjern bogstavet a i min emailadresse hvis I svarer direkte

Fra : Anders Reinhardt Han~

Dato : 27-11-02 19:10

Stig Kildegård Andersen wrote:
> [...]
>
> Der vil blive sat meget pris på al hjælp
> MVH Stig Kildegård
> Fjern bogstavet a i min emailadresse hvis I svarer direkte

du har tabt...
/Anders

Fra : Stig Kildegård Ander~

Dato : 27-11-02 19:21

> du har tabt...
> /Anders

Øhh, ja :) Men til gengæld er det onsdag.

/Stig

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 27-11-02 19:13

> Mit eget bedste bud er, at det er strømforsyningen, der er ved at gå på
> efterløn, før den burde

Har en kammi som døjede med eksakt samme problem. Han skiftede
strømforsyningen og alt blev dejligt =) Har du evt. en strømforsyning du
lige kan prøve af, før du køber ny? Evt. en vens? At skifte denne er ikke
nogen stor operation, så det burde kunne lade sig gøre.

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

www.hesteskelet.dk

Fra : Stig Kildegård Ander~

Dato : 27-11-02 19:23

> [...]
> lige kan prøve af, før du køber ny? Evt. en vens? At skifte denne er ikke
> nogen stor operation, så det burde kunne lade sig gøre.

Det er ikke så meget det at skifte den, der er problemet. Men jeg kunne bare
godt tænke mig at vide hvad ambulancelyden betyder, så jeg ikke ved et uheld
kommer til at brænde noget mere af

MVH og tak for svaret
Stig Kildegård

Fra : Ink

Dato : 27-11-02 20:05

On Wed, 27 Nov 2002 19:23:27 +0100, "Stig Kildegård Andersen" <astig@tkol.dk>
wrote:

> [...]
>godt tænke mig at vide hvad ambulancelyden betyder, så jeg ikke ved et uheld

Den der ambulance lyd er den der hele tiden? Det kunne være en alarm inde i bios
f.eks ved for høj temp , for lav volt eller hvad den måler derinde : P

Har du kontrolleret at møllen kører i strømforsyningen?
--
Henrik

Fra : Stig Kildegård Ander~

Dato : 27-11-02 21:01

> Den der ambulance lyd er den der hele tiden? Det kunne være en alarm inde
i bios
> f.eks ved for høj temp , for lav volt eller hvad den måler derinde : P

Nej, den komer først, når maskinen har kørt et øjeblik, og man booter igen.
Hardware monitoring i bios viser cpuen under 40 grader og bundkortet under
30 grader.Det første nedbrud kom efter 100 % belastning i et par minutter.

Strømforsyningen er 330 watt Enermax, der er modificeret af NoiseControl.

> Har du kontrolleret at møllen kører i strømforsyningen?

Jup, den kører godt nok.

Fra : Veset

Dato : 27-11-02 20:28

snip

Diverse biplyde og deres betydning:
http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml

Veset

Fra : Stig Kildegård Ander~

Dato : 27-11-02 21:04

> Diverse biplyde og deres betydning:
> http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml
>
> Veset

Tak for linket. Desværre kører bundkortet med en Award bios, og dem er der
ingen beskrivelse af - DOH.

MVH Stig Kildegård

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 27-11-02 22:44

> Tak for linket. Desværre kører bundkortet med en Award bios, og dem er der
> ingen beskrivelse af - DOH.

Award:
One short beep at startup : System ok.
Long beeps in an endless loop : No DRAM installed or detected.
One long beep followed by three short beeps : Video card not found or video
card memory bad.
High frequency beeps when system is working : CPU overheated; System running
at a lower frequency.
Series of beep performing Amacing Grace : Trygleren is a great guy and
solves a lot of problems.

NB. Den sidste bipserie varierer fra bundkort til bundkort mellem Amacing
Grace og Johnny B. Goode.

Fra : Leony

Dato : 28-11-02 08:04

"Trygleren [9000]" <TryglerenSLETDETHER@hesteskelet.dk> skrev i en
meddelelse news:3de53ca0$0$82093$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> High frequency beeps when system is working : CPU overheated; System
> running at a lower frequency.

Tror det er denne her du skal have fat i.
Tjek at kølehoved(erne) sidder ordentligt på CPU (og andre dele), evt tag
det af og monter igen.
Også selv om den aldrig bliver over 40 grader. Hvis der lugter af brændt
plastic, så er der en lille chance for at den måler forkert, et eller andet
er der galt, for den skal ikke lugte sådan (med mindre den er moddet til
det).
Prøv også en anden strømforsyning.

> NB. Den sidste bipserie varierer fra bundkort til bundkort mellem
> Amacing Grace og Johnny B. Goode.

På tirsdage har jeg bemærket at den nogle gange godt kan spille "For he is a
jolly good fellow"

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : danni plougmann

Dato : 28-11-02 17:08

jeg aner ikk en pind om vandkøling men jeg ved hvis cpu blæseren stopper
så kommer der er alarm ambulance lyd.
har oplevet at en ledning røg ind i køleren og satte sig fast
min tfugl1200 nåede heldigvis ikke at tage skade.

/danni plougmann

Fra : Stig Kildegård Ander~

Dato : 28-11-02 18:17

"danni plougmann" <danni.plougmann@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> har oplevet at en ledning røg ind i køleren og satte sig fast
> min tfugl1200 nåede heldigvis ikke at tage skade.

Det er rigtigt. Min vil dog slet ikke starte uden noget der giver
omdrejninger som CPU fan, med mindre fan speed monitoring er slået fra i
bios (og det er det).

Jeg prøvede i dag, hvor den var helt kold, at boote til windows, og så bruge
MBM og Speedfan til at overvåge spændingerne med. Det gik ok de første par
minutter, men så dalede spændingerne, intil cpuen låste, da vcore faldt til
under 1.5 V. Jeg er nu ret overbevist om at det er min strømforsyning, der
er kaput.

Tak for hjælpen til jer der har svaret.

MVH Stig Kildegård