forskel mellem 85 og 128 samt fisk ?
Fra : Jonas Levring

Dato : 27-11-02 18:46

Hejsa

Jeg har lige i øjeblikket et 85L akvarie, med dertilhørende Pumpe (Fluval
103) samt diverse andre ting der skal til for at starte et 85L akvarie op.

Så er det dog at min plan er at smide nogle farvestrålende malawier i
(bemærk: farvestrålende) - eftersom jeg endnu ikke har fået startet det op
på ny (da det først skal op i min nye lejlighed), så ville jeg høre om der
er den store forskel på at skifte fra 85L til 128L !? - Her tænker jeg
primært på indretning, samt mængden af fisk. Kan der være forholdsvist flere
fisk i et 128L fremfor et 85L??

Min pumpe kan at vidt jeg husker køre 380L/t burde det ikke være nok ?

Det eneste jeg umiddelbart er kommet frem til er et par (1 han og 2 hunner)
af Pseudotropheus Salusi.. Er det et klogt valg eller hvordan ligger landet
mht det ?
Hvor aggrasive skal man antage de forskellige arter er ? - og hvad bør jeg
egentligt satse på mht fisk ?

/Jonas Levring

Fra : Carsten Gall

Dato : 27-11-02 19:52

Jonas Levring <jonas@dette_skal_fjernes_levring.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:as306i$824$1@eising.k-net.dk...
> [...]
> mht det ?
> Hvor aggrasive skal man antage de forskellige arter er ? - og hvad bør jeg

Hvis der kun er et 128 liters som maximum, ville jeg slet ikke komme
Malawi ciklider i.
For der skal sten, til skjulesteder, og det tager en ganske stor del af
rummet op.
Og der bliver måske 90 liter vand tilbage, efter stenopbygningen.
Der er dog flere Mbuna arter som ikke bliver så store, men desværre er
det mange gange sådan,
at hvad de ikke har i størrelse har de i aggresivit.

Istedet synes jeg du skulle kigge lidt på nogle af de små Neolamprologus
ater, flere af dem er kendt som sneglehusciklider, men ikke alle
I sådan et 128 liters, ville jeg sætte 1 par sneglehus ciklider, 1 par N.
brichardi (prinsessen af Burundi), eller 1 par Julidochromis
(evt. ornatus eller dickfeldi, de bliver ikke så store som maleri eller
regani) samt evt. et par hestenæse ciklider.
Med sådan en sammensætning vil der være liv over det hele, og ingen af
fiskene vil være meget dominerende.
Sneglehus cikliderne kan fåes fra ca 3 cm længde og op til 8-9 cm.

Problemet med Mbunaer, er at hannen hele tiden vil jage med hunnerne, så
du riskiere at ende med et akvarie hvor du kun ser en enkelt fisk,
og lejlighedsvis hovedet af en hun.

Håber at du kunne bruge mine ord til noget, selvom jeg ikke lige frem
svarede på dine spørgsmål.

Carsten