Amores Perros: Fortolkninger (SPOILER)
Fra : Piotr Duda-Dziewierz

Dato : 27-11-02 17:40

Så ovenstående film i forgårs, og synes den var helt OK! - gav den 8/10 på
IMBb.

Jeg synes dog ikke at jeg fik det hele med i første omgang (et rimeligt
sikkert tegn på
at det for mig er en god film). Et stykke tid efter at have set den er jeg
begyndt at tænke
over de dybere meninger og sammenhænge i filmen.

Alle 3 historier i filmen handler (åbentlyst) om ulykkelig kærlighed, og de
indeholder alle hunde.
Det er hundene at jeg først og fremmest har tænkt over og spurgt mig selv
om:

-Hvad er den meningen med hundene?
-Hvad symboliserer de og hvordan anvendes denne symbolik i filmen?

Jeg tror at en nøgle i filmen er når El Chivo mod slutningen siger at "alle
hunde ligner deres ejere"
(eller er det omvendt?) - Der er en meget tæt forbindelse mellem hundene og
deres ejere i filmen:

- Octavios "karriere" kommer i sving efter han finder ud af at Cofi kan
slås, og han får mulighed for
at tjene penge nok til at rejse væk med Susana.

- Valeria elsker sin hund Ritchie (som iøvrigt ligner hende da det er en
lille frisørplejet modelhund),
og da den forsvinder i hullet i gulvet begynder hendes mareridt /besættelse
af at få den op igen.
Spørgsmålet er om den er årsagen til at hun mister sit ben - jvnf. lægens
spørgsmål om hun havde gået,
hvilket hun havde for at få Ritchie op, og lægens efterfølgende forklaring
på amputationen - blodprod
(forskyldt af uhensigtsmæssig bevægelse af benet?)

-El Chivo har mange hunde. Der sker dog en markant forandring for ham, do
Cofi dræber hans gamle hunde.
Som han siger til den kidnappede fyr : "Denne hund er den eneste grund til
du lever" Cofi har altså gjort noget
ved ham. Det er også har at han siger "alle hunde ligner deres ejere".

Hvad er så pointen med disse observationer? Jeg tror at jeg i første omgang
vil se hundene som et billede på
deres ejeres personlighed, samt udviklingen i denne, da der er rimelige
ligheder at finde.
Octavio bliver barsk og bestemt i takt med Cofi, og bliver ender forladt og
forkrøblet efter han mister sin hund.
Valeria mister sin hund (skønhed?) under gulvet og får den tilbage i
forkrøblet tilstand (i sidste scene af Valeria
delen kommer hun ind i lejligheden sammen med Daniel bærer Ritchie (som er
blevet såret af skruetrækkeren)
El Chivo finder genfinder meningen med livet efter han får Cofi som dræber
de gamle hunde. Disse kan ses som
gadehunde som symboliserer den ren overlevelse uden retning, mens Cofi er
den målrettede dræber der har et formål.
El Chivo tilgiver ham? Og tager sig endeligt sammen til at komme ud af sit
gamle selv, og kontakte sin datter.

Det er kort omkring hvad jeg har fået ud af at tænke over hundene i filmen.
Beklager hvis det er noget ustruktureret skrevet!
Håber at der er andre der har gjort sig nogen tanker om emnet, eller kan
kommentere mine.

--
Piotr Duda-Dziewierz : "Nu med opdateret netikette!"