Forberede Win98 til skift af bundkort
Fra : Erland Eckerberg

Dato : 27-11-02 15:18

Hej Alle !

Hvordan forbereder jeg bedst windows 98 på skift af bundkort.

Hilsen Erland

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-11-02 15:27

"Erland Eckerberg" <erec@post2(fjern).tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan forbereder jeg bedst windows 98 på skift af bundkort.

Hvis du vil være sikker på, at alt fungerer optimalt, så genindtallerer du
windows. Win 98 er alt for "dum" til at den selv kan rette adresser til
bussen, agp, chipsæt og lignende

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************

Fra : Madsen

Dato : 27-11-02 15:28

Erland Eckerberg skrev:

> Hvordan forbereder jeg bedst windows 98 på skift af bundkort.

Afinstallerer Windows og installerer den igen når bundkortet
er skiftet. Det var i hvert tilfælde hvad jeg ville vælge at
gøre.

FUT: <news:dk.edb.system.ms-windows>
Svar til dette indlæg vil kun havne i Windows-gruppen.

Madsen.

Fra : o&u

Dato : 27-11-02 15:44

On Wed, 27 Nov 2002 15:18:05 +0100, "Erland Eckerberg"
<erec@post2(fjern).tele.dk> wrote:

>Hej Alle !
>
>Hvordan forbereder jeg bedst windows 98 på skift af bundkort.

Finder kilde-CD'en.
Det skal være samme sprog-version (dansk ?) og version (second
edition, SE ?). Eller måske en upgrade CD.

Windows 98 kan godt finde ud af skift af bundkort, hvis den kan finde
driverne. De ligger på kilde-CD'en. Eller du har måske været så
fornuftig at installere fra harddisk (efter kopi af kilde-CD til
harddisk directory).

Det kan tage ca. 10 min. for windows at finde de nye drivere. Så
rebootes der, evt. skal der installeres mere og rebootes igen, - men
så skulle den også være der.

I visse tilfælde kan der være problemer. Det er hvis du går fra Intel
chipset til VIA chipset eller omvendt. Via chipset kræver de såkaldte
4-in-1 drivere, som er en windows patch.
Find dette hos www.viatech.com

Anden forberedelse: tag en backup af noget af det.

Hvis ikke dette virker tilfredsstillende. Så foretag en frisk
installation, som foreslået af andre. Den risiko er der.

mvh

John

Fra : Lars Hjortø

Dato : 27-11-02 17:43

"o&u" <johnknuhtsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det kan tage ca. 10 min. for windows at finde de nye drivere. Så
> rebootes der, evt. skal der installeres mere og rebootes igen, - men

Måske det er en fordel at tage "unødvendige" ting ud af maskinen inden du
skifter bundkort. Det kan være lydkort, SCSI-controllere (med mindre din
diske sidder på - naturligvis), ekstra USB-kort, netkort, modem o. s. v.
Derefter skifter du til den indbyggede VGA driver. 640 * 480 - 16 farver.
Herefter kan du så skifte bundkort. Så ser du om WIN 98 kan finde ud af det
med det nye bundkort. Hvis det gik godt så langt kan du installere
eventuelle drivere til bundkortet og skrifte til den rigtige driver til
grafikkortet. Herefter monterer du de ting du pillede ud før du skiftede
bundkortet. Gerne en ting af gangen, men det burde ikke være en
nødvendighed, men gør at du har større chance for at se hvor det evt. går
galt. (Hvis det går galt).
Inden du begynder på noget som helst er det nok smart at sørge for at hente
alle de nye drivere til din hardware.
Jeg har ikke prøvet ovenstående, men mener at det nok er måden at gøre det
på. Vil dog lige sige som alle de andre at det nok er det smarteste at
installere det hele forfra. Men måske har du en grund til ikke at ville det.

> I visse tilfælde kan der være problemer. Det er hvis du går fra Intel
> chipset til VIA chipset eller omvendt. Via chipset kræver de såkaldte
> 4-in-1 drivere, som er en windows patch.
> Find dette hos www.viatech.com

KRÆVER den ligefrem 4-in1 driveren?

> Anden forberedelse: tag en backup af noget af det.

Backup er nok altid en god idé...

Held og lykke. Giv os lige et prej om det virkede.

Venlig hilsen Lars.

---

Fra : Erland Eckerberg

Dato : 28-11-02 22:20

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Held og lykke. Giv os lige et prej om det virkede.
>
> Venlig hilsen Lars.
>

> ---

Hej Alle !

Jeg fandt en opskrift der lyder : skift bundkortet - boot fra W98SE-cdrom -
vælg kommandoprompt med cdromunderstøttelse - gå til tools/sysrec/ - kør
pcrestore.

Jeg hentede computeren det skulle udføres på - skiftede bundkortet - og
opdagede at jeg ikke kunne finde windows cd'en.

Så tænkte jeg : "Det er jo ikke mine egne data, det går ud over" og tændte
for computeren.

Computeren startede, fandt ny hardware og installerede det hele ( det skal
siges at win98 mappen var lagt ned på harddisken i forvejen ). No problemos
! det hele kører som smurt.

Hilsen Erland