MS Windows
briani 27239
Win 98 og Ram
Fra : Pniels

Dato : 27-11-02 14:22

Hej NG jeg har en gammel Compaq som køre win 98 og 32 mb ram, i dag har jeg
så prøvet at sætte ydelig 128 mb pc 133 SD ram i, som resultere i at win 98
fryser lige inden den begynde at lave ikoner på skrivebordet.
Win kan godt starte i fejlsikret tilstand.
Det hjælpe ikke kun at køre med de 128.

Er der noget der skal ændres i win, eller kan ram klodsen blot ikke køre i
denne maskine, da det køre fint i en anden maskine jeg har?

MVH Peder

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-11-02 15:29

"Pniels" <hegns@spam-image.dk> skrev i en meddelelse news:3de4c6f3$0$707

> [...]
98
> fryser lige inden den begynde at lave ikoner på skrivebordet.
> Win kan godt starte i fejlsikret tilstand.

Prøv at rode lidt med bios indstillingerne, f.eks. safe, default og
standard. Det kunne måske hjælpe.

Claus

Fra : Rudi Stegen

Dato : 27-11-02 16:59

Hej Pniels, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Er der noget der skal ændres i win, eller kan ram klodsen blot
> ikke køre i denne maskine, da det køre fint i en anden maskine jeg
> har?

Om maskinen vil spise 128 (el. 160) MB RAM kan du fx tjekke ved en kold
genstart, hvor den tæller RAM op. Tæller den helt op til det, der er i,
burde den ikke have problemer i sig selv.

En del tilpas ældre bundkort (fx mit fra '97) har kun 2 SDRAM-sokler og
kan max køre med 32 MB i hver.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Pniels

Dato : 27-11-02 19:32

> Om maskinen vil spise 128 (el. 160) MB RAM kan du fx tjekke ved en kold
> genstart, hvor den tæller RAM op. Tæller den helt op til det, der er i,
> burde den ikke have problemer i sig selv.

Den tælle det op, og under fejlsikret tilstand kan man også se det under
egenskaber - denne computer

> En del tilpas ældre bundkort (fx mit fra '97) har kun 2 SDRAM-sokler og
> kan max køre med 32 MB i hver.

I henhold til manual skulle den kunne køre med 256 ialt

MVH Peder

Fra : Rudi Stegen

Dato : 27-11-02 21:18

Hej Pniels, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Den tælle det op, og under fejlsikret tilstand kan man også se det
> under egenskaber - denne computer

I så fald burde er ikke være problemer der, da Win98 blot læser fra
maskinens BIOS.

> I henhold til manual skulle den kunne køre med 256 ialt

Forudsat det er 256 MB SDRAM (ikke EDO e.l., som mange bundkort fra
omkring 1997 også har plads til - dvs. sokler til begge typer, dog må
ikke blandes - og som denne type bundkort kan spise flere af end af
SDRAM), skulle der heller ikke være noget der.

Men eftersom der angivelig *er* noget, og du har også har afprøvet med
BIOS sat på Default/Safe, er mit eneste bud, at der er noget galt med
en af RAM-klodserne.
Ja, jeg ved, de fungerer fint på en anden maskine, men det er muligt,
fejlen er af den diminutive og drilske art, som ofte ikke bemærkes,
fordi petitessen ikke kommer i klemme i RAM-kommunikation.

Hvis du har noget Norton Utilities, kan du i DOS-tilstand køre dens
Norton Diagnostic (ndiag.exe el. ndiags.exe hedder den vist), hvor
bl.a. RAM'en kan tjekkes yderst grundigt.
Der findes utvivlsomt også andet software til formålet, men jeg kender
ikke lige andre end Nortons.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Pniels

Dato : 28-11-02 11:58

> Men eftersom der angivelig *er* noget, og du har også har afprøvet med
> BIOS sat på Default/Safe, er mit eneste bud, at der er noget galt med
> en af RAM-klodserne.

Jeg har ikke rodet med bios, da der anvendes et mærkelig Compaq program til
at indstille bios med, som man får adgang til når du lukke win og trykke f
10, del under opstart hjælpe ikke.
Er der nogle måde på at gå uden om dette program eller er det noget som
ligger i bios??

Mvh Peder

Fra : Pniels

Dato : 28-11-02 14:55

> [...]
> 10, del under opstart hjælpe ikke.
> Er der nogle måde på at gå uden om dette program eller er det noget som

Jeg fandt et punkt som heder anvend stanardindstillinger, i den specielle
bios opsætning, og nu kan den godt li de ekstra 128 mb.

Mvh Peder

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-11-02 16:47

"Pniels" <hegns@spam-image.dk> skrev i en meddelelse news:3de62452$0$701

> Jeg fandt et punkt som heder anvend stanardindstillinger, i den specielle
> bios opsætning, og nu kan den godt li de ekstra 128 mb.

og sådan gør man *hver* gang, man sætter ny hardware i - uanset type...

Nu kan du så begynde at fintune igen...

Claus

--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******